Verwijderen Hedera
Verwijderen Hedera
Hoi allemaal.
Binnenkort heb ik een klus waarbij we in een park Hedera uit verschillende bomen moeten halen. De bomen zijn allemaal eiken, variëe\rend van lange spijkers tot bomen van plm een meter doorsnee, en van 15 tot 22-23 meter hoogte. Hoe kun je dit nou het beste aanpakken? Het duurt nog een paar maanden voor we met deze klus mogen beginnen ivm de Flora en Fauna, maar is het verstandig om ze nu alvast door te zagen/snijden of is het beter als ze vers zijn? De dikte van de klimop varïeerd van pinkdikte tot 15 cm. doorsnee, en zitten soms helemaal in de toppen van de bomen. Hoe kun je dit het beste aanpakken?
Binnenkort heb ik een klus waarbij we in een park Hedera uit verschillende bomen moeten halen. De bomen zijn allemaal eiken, variëe\rend van lange spijkers tot bomen van plm een meter doorsnee, en van 15 tot 22-23 meter hoogte. Hoe kun je dit nou het beste aanpakken? Het duurt nog een paar maanden voor we met deze klus mogen beginnen ivm de Flora en Fauna, maar is het verstandig om ze nu alvast door te zagen/snijden of is het beter als ze vers zijn? De dikte van de klimop varïeerd van pinkdikte tot 15 cm. doorsnee, en zitten soms helemaal in de toppen van de bomen. Hoe kun je dit het beste aanpakken?
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Re: Verwijderen Hedera
heb bomen gehad waarbij je gewoon blokken klimop er uit kon zagen en andere moest je met een schroevendraaier er uit pieren. heb ook al geprobeerd eerst onder door te zagen en dan een jaar wachten maar dat maakt ook niet zo veel uit. alleen dat het wat makkelijker boven komen is. maar om een lang verhaal kort te maken.
HEEL VEEL PLEZIER!!!!

HEEL VEEL PLEZIER!!!!

Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
En bedankt he
Ik zal Henk er ook even van opde hoogte stellen, Wordt 'ie altijd zo blij van 

- treespotter
- Prinses Irene
Hou het vers. Dus niet vooraf doorzagen om alvast te laten uitdrogen.
Wanneer het mogelijk is, probeer dan de boel onderin door te zagen, maak er dan onderaan aan een bundel hedera-strengen een lange lijn aan en bind die dan aan de trekhaak. Grote kans dat je met een beetje moed en beleid al heel veel weg kan trekken. De rest haal je van boven naar beneden uit de boom (footlockend om de rotzooi heen is de meest makkelijke manier naar boven). Neem een klein motorzaagje en een sappie aan een slingetje (kan je lekker mee rammen en 'hefbomen') mee de boom in.
Neem de klus vooral niet aan. Ik ga met het verwijderen van Hedera eigenlijk altijd de bietenbrug op. Wanneer ik bijvoorbeeld denk dat de klus in een halve dag te klaren is dan kan het maar zo zijn dat er anderhalve dag werk in zit.
Wanneer het mogelijk is, probeer dan de boel onderin door te zagen, maak er dan onderaan aan een bundel hedera-strengen een lange lijn aan en bind die dan aan de trekhaak. Grote kans dat je met een beetje moed en beleid al heel veel weg kan trekken. De rest haal je van boven naar beneden uit de boom (footlockend om de rotzooi heen is de meest makkelijke manier naar boven). Neem een klein motorzaagje en een sappie aan een slingetje (kan je lekker mee rammen en 'hefbomen') mee de boom in.
Neem de klus vooral niet aan. Ik ga met het verwijderen van Hedera eigenlijk altijd de bietenbrug op. Wanneer ik bijvoorbeeld denk dat de klus in een halve dag te klaren is dan kan het maar zo zijn dat er anderhalve dag werk in zit.
Tja, weet je of het "brabantse hedera" is ??
Anders moet je het effe aan tamil vragen, die weet het wel.
Ik hark,, dus ik leef.
toevallig vrijdag uit een mooie grote berk hedera moeten halen,zat echt in de schors gegroeid,heb je bij een eik vlgns mij minder last van,maar blijft een leuke klus,inderdaad op uren aannemen,handschoenen aan en slingeren in die lianen,komt vanzelf beneden.
van die auto is een goeie,ik kon er met de auto niet bij,en inderdaad vers houden,niet afzagen.
succes
van die auto is een goeie,ik kon er met de auto niet bij,en inderdaad vers houden,niet afzagen.
succes
- treespotter
- Prinses Irene
Of Dirk-Jan. Die is toch ook expert op het gebied van de Brabandse hedera of scheurgras?Alexander wrote:Tja, weet je of het "brabantse hedera" is ??
Tja, "brabantse hedera" snap ik nog maar vandaag bij een klant gehoord dat een collega bedrijf uit Amsterdam een ontzichtbaar verankeringslijn wou inbrengen..

Ik hark,, dus ik leef.
Nee,jammer. Het is kop-van-Overijsselse Hedera. Maar zit daar zoveel verschil in dan?treespotter wrote:Of Dirk-Jan. Die is toch ook expert op het gebied van de Brabandse hedera of scheurgras?Alexander wrote:Tja, weet je of het "brabantse hedera" is ??

- treespotter
- Prinses Irene
Heb jij dat nog niet dan? Ik zal wel een paar meter Cloak Rope meenemen naar de NK.
Nog even over die Brabantse hedera. Gelukkig komt die nog niet zo veel voor in het midden en noorden van het land. Stel je toch eens voor, dan zou dat de volgende plaag zijn die vanuit het zuiden naar boven kruipt.
Nog even over die Brabantse hedera. Gelukkig komt die nog niet zo veel voor in het midden en noorden van het land. Stel je toch eens voor, dan zou dat de volgende plaag zijn die vanuit het zuiden naar boven kruipt.
footlock of SRT naar boven, en dan sleuren maar, heb laatst met Steven zo een paar bomen gedaan en dat ging wel vlot. Moet ook niet altijd tot helemaal beneden, als de takken vrij zijn kan er op de stam gerust nog wat blijven hangen, afhankelijk van de opdracht natuurlijk. Heb je gelijk opvolging naar de toekomst toe 

Groot gelijk... de onderste meters van de hedera hebben geen nadelig mechaanisch noch biologisch effect. kan dus best zijn dat het erg mooi is de onderste meters te laten staan.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Beschermd bomen met een dunne bast ook tegen zonnebrand, wat ook wel eens voorkomt als er lang hedera in heeft gezeten.KIMME wrote:Groot gelijk... de onderste meters van de hedera hebben geen nadelig mechaanisch noch biologisch effect. kan dus best zijn dat het erg mooi is de onderste meters te laten staan.
- Kristian E
- Nieuw
Ik heb dat een tijdje geleden ook moeten doen bij een inlandse eik (gelukkig was het er maar 1). We hadden een zelfrijdende hoogwerker bij ons en daar werd het een stuk makkelijker door, omdat je dan zelf niet in de hedera staat te pielen.
Een deel van de ranken aan de hoogwerker bak geknoopt (ja ja) en daarna de hoogwerker ingeschoven waardoor een groot deel van de hedera naar beneden kwam.
Nu weet ik niet of dat altijd zo goed gaat, maar ik weet wel dat we lekker snel klaar waren
Een deel van de ranken aan de hoogwerker bak geknoopt (ja ja) en daarna de hoogwerker ingeschoven waardoor een groot deel van de hedera naar beneden kwam.
Nu weet ik niet of dat altijd zo goed gaat, maar ik weet wel dat we lekker snel klaar waren

Waar gezaagd wordt, vallen snippers
idd, soms kan een hoogwerker echt wel handig zijn mensen!

- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
dat dient niet om te hijsen of te trekken he jef da mag nie
vandaag geleerd voor men ipaf

vandaag geleerd voor men ipaf

laat een oen niet zomaar doen !
vloeken mag nondedju ook niet! 

- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
En kijk eerst goed of er geen wepennesten in zitten!!!

martinv wrote:En kijk eerst goed of er geen wepennesten in zitten!!!![]()
Da's inderdaad ook wel een hele goeie! Ik heb vorig jaar een boomgeveld in een wespennest, met als resultaat 7 of 8 steken, word je niet echt vrolijk van