Mooi of verdrietig
- treespotter
- Prinses Irene
Mooi of verdrietig
Is dit mooi of verdrietig.
In een andere thread hebben wij het hier ook al over gehad, maar ik vind dat dit wel een eigen 'afdeling' verdient.
Mijn vraag is de volgende. Is het mogelijk om een boom te 'oververzorgen'. Ik denk namelijk van wel.
Dat een boom regelmatig onderhouden mag worden betekend toch niet dat hij iedere onderhoudsbeurt kleiner hoeft te worden gesnoeid.
De onderstaande foto is er één van de Kroezeboom die staat op de Fleringer es te Fleringe.
Zoek deze boom eens op in oude boeken en bekijk het verschil.
Wanneer een boom terugsterft om wat voor reden dan ook dan hoeft die mooie markante 'kale kroon' toch niet altijd te verdwijnen.
In een andere thread hebben wij het hier ook al over gehad, maar ik vind dat dit wel een eigen 'afdeling' verdient.
Mijn vraag is de volgende. Is het mogelijk om een boom te 'oververzorgen'. Ik denk namelijk van wel.
Dat een boom regelmatig onderhouden mag worden betekend toch niet dat hij iedere onderhoudsbeurt kleiner hoeft te worden gesnoeid.
De onderstaande foto is er één van de Kroezeboom die staat op de Fleringer es te Fleringe.
Zoek deze boom eens op in oude boeken en bekijk het verschil.
Wanneer een boom terugsterft om wat voor reden dan ook dan hoeft die mooie markante 'kale kroon' toch niet altijd te verdwijnen.
Re: Mooi of verdrietig
Tja,, maar naar mijn idee is het grootste probleem in Nederland dat we te weinig weten van veteranenbomen.
Sommige bomen staan er nu nog en andere zijn juist weg omdat we er mee bezig zijn geweest.
De toekomst zal uitwijzen of we nu de juiste keuzes maken of niet. Maar het belangrijkste is en was dat er met passie aan de bomen wordt gewerkt
Dit lijkt me wel een prima discussie, aangezien TreeHugs go Corsica in de planning zit.
Sommige bomen staan er nu nog en andere zijn juist weg omdat we er mee bezig zijn geweest.
De toekomst zal uitwijzen of we nu de juiste keuzes maken of niet. Maar het belangrijkste is en was dat er met passie aan de bomen wordt gewerkt

Dit lijkt me wel een prima discussie, aangezien TreeHugs go Corsica in de planning zit.
Ik hark,, dus ik leef.
Even googelen en je komt heel veel te weten over hoe de boom eruit zag.
http://www.gelderlander.nl/specials/bui ... je-mee.ece
Overigens is dit een mooi topic waar een veteraan in de boomverzorging eens zijn hart kan luchten.
Frans deze is voor jou.
http://www.gelderlander.nl/specials/bui ... je-mee.ece
Overigens is dit een mooi topic waar een veteraan in de boomverzorging eens zijn hart kan luchten.
Frans deze is voor jou.
de mooiste boom is een niet gesnoeide boom.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Toch kan ik me voorstellen dat je op deze plek niet wilt dat de boom "instort en weer regenereert". Dan stort het kapelletje ook in, of de trouwstoet. Dus een echte veterane boom zal dit niet makkelijk worden. De bomen er naast hebben die potentie wel.
En ik snap dat Tije graag om de twee jaar terug wil komen
(pling... kassa!)
En ik snap dat Tije graag om de twee jaar terug wil komen

Last edited by Pietje on 18 Jun 2010, 22:51, edited 1 time in total.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Het is echt wel mogelijk een boom te "oververzorgen". Snoeien om te snoeien wordt meer gedaan dan men denkt. mensen hebben ook dikwijls de opvatting dat een boom ieder jaar gesnoeid MOET worden maar niks is minder waar.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
in japan gebruiken ze deze techniek al eeuwen lang. Daar noemen ze het alleen geen boom maar bonsai 

- climb fast, move slow -
Hhu heb ik wat gemist wanneer, m'n tas staat nog gepaktAlexander wrote:Dit lijkt me wel een prima discussie, aangezien TreeHugs go Corsica in de planning zit.
ik klim liever ... dan werken
Ik zal binnenkort met wat foto's duidelijk maken wat het idee is over Corsica
Maar niet te veel inplannen in maart -april 2011...

Ik hark,, dus ik leef.
TE is inderdaad niet goed, behalve in TEvreden en TEquila...
Alexander wrote:Ik zal binnenkort met wat foto's duidelijk maken wat het idee is over Corsica![]()
wat het ook is... WE'RE IN!!!
- callum-aan
- Treehugger
TEpelKIMME wrote:TE is inderdaad niet goed, behalve in TEvreden en TEquila...

Me transmitte sursum Caledoni!!
TEppanyakicallum-aan wrote:TEpelKIMME wrote:TE is inderdaad niet goed, behalve in TEvreden en TEquila...

-Get rid of the rope. It's only distracting you-