Hindry wrote:En jou lijn heeft geen indicator schokoverbelasting, maar die is bij niemand nog geactiveerd geloof ik.
Mmmm. Ik geloof dat ik even iets moet uitleggen.
Ik plaats namelijk geen kroonverankeringen zoals die in de business genoemd wordt.
Noem de lijnen die ik in de boom hang maar veiligheidslijnen.
Ik geloof namelijk na al die jaren niet meer in de menselijke interventie in bomen anders dan snoeien en snippers.
Door takken dusdanig te ondersteunen dat extremen in de belasting worden weggenomen zal een boom stoppen met zichzelf te ondersteunen (of zal er op zijn minst een verminderde aanmaak van reparatieweefsel plaatsvinden). Zie het als een revalidatie vastgesnoerd in een bed.
Daarom snoei ik de boom voldoende en zal wanneer het echt een veiligheids-issue is een veiligheidslijn installeren. Deze splits ik met grote (ruime) ogen dusdanig in de boom dat de lijnen NOOIT onder spanning komen te staan. Mijn lijnen zorgen er dus alleen maar voor dat er geen of in ieder geval nauwelijks schade zal ontstaan onder de boom wanneer de tak of het gezekerde kroondeel toch onverhoopt uit zal breken.
Een boom heeft vrije beweging nodig om steunweefsel te kunnen maken. Mijns inziens iets wat een boom hard nodig heeft wanneer er vanbinnen iets aan de hand is.