Project loadcell
Project loadcell
nou dan toch maar is een tipje van de sluier oplichten waarom ik zo afwezig ben!
Ik ben druk bezig geweest met de aanschaf van een loadcell!
dit wil zeggen een S-beam loadcell, een blok staal in de vorm van een S met daarin rekstrookjes geplakt.
er zijn erg veel verschillende soorten en maten.
ik heb nu een 10tons gekocht en daar het een en ander aan verbouwt.
de bevestiging van de signaal kabel iets aangepast en een apart versterker systeem gemaakt.
vandaag met de afstelling en kalibratie bezig geweest.
de bedoeling is om in de toekomst het systeem uit te breiden met een G kracht opnemer en een versnellings opnemer.
ik zal wat foto's uploaden voor de gene die geintereseerd zijn!
Ik ben druk bezig geweest met de aanschaf van een loadcell!
dit wil zeggen een S-beam loadcell, een blok staal in de vorm van een S met daarin rekstrookjes geplakt.
er zijn erg veel verschillende soorten en maten.
ik heb nu een 10tons gekocht en daar het een en ander aan verbouwt.
de bevestiging van de signaal kabel iets aangepast en een apart versterker systeem gemaakt.
vandaag met de afstelling en kalibratie bezig geweest.
de bedoeling is om in de toekomst het systeem uit te breiden met een G kracht opnemer en een versnellings opnemer.
ik zal wat foto's uploaden voor de gene die geintereseerd zijn!
- Attachments
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Re: Project loadcell
Nou het staal van de loadcell is zodanig hard en taai de de draad tapjes het niet zo leuk vinden....gevolg een gebroken tapje,hmmmmmmmm en nu?
Andere opleiding volgen...Steven wrote:Nou het staal van de loadcell is zodanig hard en taai de de draad tapjes het niet zo leuk vinden....gevolg een gebroken tapje,hmmmmmmmm en nu?

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
veel meer olie tijdens het tappen gebruiken steven .
laat een oen niet zomaar doen !
zit hij in de loadcell, zo ja dan ben je mooi gekloot
zo nee. probeer hem in een nette bankschroef of machine klem met strakke bekken te spannen en draai hem heel voorzichtig terug en dan 1 slag eruit, halve slag erin, 1 slag eruit halve slag erin. om de spanen te breken
en gebruik de volgende keer hardstalen machine tapen en overvloedig snij olie
zo nee. probeer hem in een nette bankschroef of machine klem met strakke bekken te spannen en draai hem heel voorzichtig terug en dan 1 slag eruit, halve slag erin, 1 slag eruit halve slag erin. om de spanen te breken
en gebruik de volgende keer hardstalen machine tapen en overvloedig snij olie
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Ik dat je naar een vonkbedrijf moet gaan die hem er voor je uit vonkt. 
Maar als het schroefdraadgaatje enkel voor het vasthouden van het kapje (of bakje) is, dan zou ik twee nieuwe gaten maken en de tap vlak afslijpen.
Bij de volgende gaten iets groter voorboren dan de normaal gebruikte maat (M5 voorboren 4.2, maar nu 4.5 (bij geringe belasting)).

Maar als het schroefdraadgaatje enkel voor het vasthouden van het kapje (of bakje) is, dan zou ik twee nieuwe gaten maken en de tap vlak afslijpen.
Bij de volgende gaten iets groter voorboren dan de normaal gebruikte maat (M5 voorboren 4.2, maar nu 4.5 (bij geringe belasting)).
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Mooi apparaatje Steven...had 'm al ergens voorbij zien komen
Dat met die tapjes is een bekend probleem, Reinoud heeft dat met het hoofdlager van z'n snipperaar gehad om een nieuwe vetnippel te monteren waar je onmogelijk bij kon en als gevolg moest hele machine uit elkaar
In je loadcel moet het echt wel lukken om het tapje er weer uit te krijgen, alleen zul je eerst met een dremel een klein sleufje in de afgebroken tap moeten maken en met een beetje verhitten (verfbrander of zware fohn) gaat het tapje met een schroevendraaier er gewoon uit hoor.
Alleen weet ik niet of je loadcel hier tegen kan.
Succes ermee.

Dat met die tapjes is een bekend probleem, Reinoud heeft dat met het hoofdlager van z'n snipperaar gehad om een nieuwe vetnippel te monteren waar je onmogelijk bij kon en als gevolg moest hele machine uit elkaar

In je loadcel moet het echt wel lukken om het tapje er weer uit te krijgen, alleen zul je eerst met een dremel een klein sleufje in de afgebroken tap moeten maken en met een beetje verhitten (verfbrander of zware fohn) gaat het tapje met een schroevendraaier er gewoon uit hoor.
Alleen weet ik niet of je loadcel hier tegen kan.
Succes ermee.
- climb fast, move slow -
haha wat een gelul over een tapje =P
tapje gaat er niet meer uit,ga gewoon nieuwe gaatjes maken,shit happens!
verhitten is een zware no go met loadcells wout =)
vandaag speciale kabels en connectors halen!
tapje gaat er niet meer uit,ga gewoon nieuwe gaatjes maken,shit happens!
verhitten is een zware no go met loadcells wout =)
vandaag speciale kabels en connectors halen!
volgens mij heb hem allen gekocht omdat het een grote "S" is of niet?! 

Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]

Groeten Johnny van Vliet
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
is zeg maar een grote weegschaal van 10ton. waar je krachten mee kan meten. pleur een stuk hout in een vang systeem een doe de loadcell tussen de pulley en vang strop....kijk wat de uitkomst is.....erg leuk spel goed!
S teven zal op de volgende NKK vast een leuk demo kunnen geven;0
S teven zal op de volgende NKK vast een leuk demo kunnen geven;0
Jelte Buddingh'
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
binnenkort super(loadcel)steven treecare
voor al je materiaal dat je kapot wil zien gaan
en denk niet dat we gaan wachten tot het volgende nkk . eind augustus bij de veteranen wedstrijd willen we een demo zien 

jelte wrote:volgens mij heb hem allen gekocht omdat het een grote "S" is of niet?!
I'm The Big S

- treespotter
- Prinses Irene
- klimgeitebreier
- Nieuw
Hoi Steven,
Als je loadcell je lief is laat je er dan niet toe verleiden het ding te "shockloaden". Ik heb in het verleden met een S-cell in de trekbank gewerkt om overbelasting van lijnen te voorkomen.(onder het motto; meten is weten) echter nadat er 1 keer iets per ongeluk kapot getrokken is (aluminium karabiner 24Kn) was de 25 tons loadcell permanent vervormd. Bij navraag bij de fabricant is gebleken dat een S-cell een maximale shockload van 10% van zijn maximumwaarde kan overleven (moet je wel iets geluk hebben).
Het type loadcell dat jij op dit moment gebruikt wordt ook in de podiumbouw gebruikt voor het gecontroleerd liften met meerdere takels. Een absolute goeroe op dat gebied is Jan Simons van het bedrijf Relight(doet alle liftklussen voor Prolyte), als je meer wil weten geef mij maar even een belletje(pm is ook goed) en kan ik jou met hem in contact brengen.
met hartelijke groet,
Als je loadcell je lief is laat je er dan niet toe verleiden het ding te "shockloaden". Ik heb in het verleden met een S-cell in de trekbank gewerkt om overbelasting van lijnen te voorkomen.(onder het motto; meten is weten) echter nadat er 1 keer iets per ongeluk kapot getrokken is (aluminium karabiner 24Kn) was de 25 tons loadcell permanent vervormd. Bij navraag bij de fabricant is gebleken dat een S-cell een maximale shockload van 10% van zijn maximumwaarde kan overleven (moet je wel iets geluk hebben).
Het type loadcell dat jij op dit moment gebruikt wordt ook in de podiumbouw gebruikt voor het gecontroleerd liften met meerdere takels. Een absolute goeroe op dat gebied is Jan Simons van het bedrijf Relight(doet alle liftklussen voor Prolyte), als je meer wil weten geef mij maar even een belletje(pm is ook goed) en kan ik jou met hem in contact brengen.
met hartelijke groet,
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Nee hoor gewoon lekker doorspelen
Eerst zelf testen en dan komen we er wel achter. Steven heeft dit niet zomaar over een nacht ijs gekocht en heeft zich goed laten informeren en volgens mij komt het helemaal goed
Grtn wouter

Eerst zelf testen en dan komen we er wel achter. Steven heeft dit niet zomaar over een nacht ijs gekocht en heeft zich goed laten informeren en volgens mij komt het helemaal goed

Grtn wouter
- climb fast, move slow -
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
ja en anders weten we ook op welke kracht zoeen loadcel stuk gaat , daar dien het toch voor he

De loadcell die ik heb ziet er zeker anders uit....(gemaakt door Tractel) die kan best een klap of twee hebben!
Jelte Buddingh'
haha!
een loadcell is een stuk staal die bij belasting vervormt,daar zitten rekstrookjes op die bij een bepaalde vervorming een voltage weer geven.
het zwakke punt van een loadcell(in dit geval S-beam) is de aanhechting van het gepolijste staal oppervlak waar de rekstrookjes op geplakt zitten.
bijna elke loadcell(ook die van jou jelte) is een S-beam,dom weg omdat daar het makkelijkste vervorming van de meten is en het meest stabiele is,de ene is rond, maar nogsteeds een S.
het gevaar van het slopen van je loadcell zit hem niet zo zeer in de de plastische vervorming van het staal maar eerder in de aanhechting van de rekstrookjes.
de gene die ze in de rigging gebruiken zijn draadloze,uitleesbaar vanaf te laptop cell's van over het algemeen niet meer dan 1 of 2 ton. meestal ver daar onder.
een loadcell is een stuk staal die bij belasting vervormt,daar zitten rekstrookjes op die bij een bepaalde vervorming een voltage weer geven.
het zwakke punt van een loadcell(in dit geval S-beam) is de aanhechting van het gepolijste staal oppervlak waar de rekstrookjes op geplakt zitten.
bijna elke loadcell(ook die van jou jelte) is een S-beam,dom weg omdat daar het makkelijkste vervorming van de meten is en het meest stabiele is,de ene is rond, maar nogsteeds een S.
het gevaar van het slopen van je loadcell zit hem niet zo zeer in de de plastische vervorming van het staal maar eerder in de aanhechting van de rekstrookjes.
de gene die ze in de rigging gebruiken zijn draadloze,uitleesbaar vanaf te laptop cell's van over het algemeen niet meer dan 1 of 2 ton. meestal ver daar onder.
Fet speelgoed
kun je eerst zelf berekenen tot waar je je grenzen legt
Betekend een 10 tons tot hoever je een meting kan doen of knalt ie dan los
kun je eerst zelf berekenen tot waar je je grenzen legt

Betekend een 10 tons tot hoever je een meting kan doen of knalt ie dan los

ik klim liever ... dan werken
Ook rechte stangen doen het prima, hoor! Rekstrookjes worden dan kruislings over elkaar heen gezet, om ook de evt optredende torsie te kunnen meten. De rekstrook moet wel in overeenstemming zijn gekozen met de stijfheid van het onderdeel waar de rekstrookjes op zitten en de maximale uitrekking van de strookjes (= maximale belasting van de loadcell). Dus de sterkte van de S is een veel groter getal dan de maximale belasting (meetbereik) van de S.Steven wrote:haha!
De weerstand van rekstrookjes verandert bij uitrekken, en daar kun je dus een (weerstands)meter op aansluiten die aangeeft wat de belasting is.
De massatraagheid van rekstrookjes is zo gering, dat ik me niet kan voorstellen dat een shockload veroorzaakt door TOUW (band whatever) het apparaat kan beschadigen. Staal op staal alla: als je met een hamer op de loadcell slaat, kan ik met voorstellen dat er iets kapot gaat...
Shockloads kunnen volgens mij beter gemeten worden met piezo opnemers: die doen het goed bij snel wisselende belastingen. Dat komt omdat een piezoelement een lading (spanning) afgeeft bij indrukken. Als je deze spanning echter gaan meten, dan lekt er altijd een deel van de spanning weg, wat de meting beinvloed. Daarom heeft piezo moeite met statische metingen, al heeft de keukenweegschaal dat toch goed opgelost

- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
nu krijg ik het idee dat pietje veel in de keuken staat of is een een link die ik misPietje wrote: Daarom heeft piezo moeite met statische metingen, al heeft de keukenweegschaal dat toch goed opgelost.

Nou, ik vrees dat ook voor mij geld. Ik snap er helemaal niks meer vanboomverzorgingbruno wrote:nu krijg ik het idee dat pietje veel in de keuken staat of is een een link die ik mis

ik klim liever ... dan werken
.. vandaar dat het opeens zo stil is!dennis wrote:Ik snap er helemaal niks meer van![]()
![]()