sling saver

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

sling saver

Post by -WOUTER- »

Iemand ervaring met deze uiterst simpele cambiumsaver ?

zie foto
- climb fast, move slow -
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: sling saver

Post by Harrie »

Ik heb het wel eens eerder gezien, maar dan met een aan elkaar gestikte bandlus waar je alleen je pulley met karabijn haak aan moest klikken.

En hoe komt goed ie los in deze opstelling?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: sling saver

Post by -WOUTER- »

Ben nog wat opstellingen aan het proberen en lijkt tot dusver wel heel erg fijn te werken en met een absoluut minimum aan hardware - en daar gaat het me een beetje om.

Ben m'n duck saver ook aan het her-ontdekken en wat varianten en aanpassingen gemaakt. die blijft ook 100% werken, met wel veeeeel meer hardware dan deze simpele sling saver.

ik ben er nog steeds niet helemaal uit - en zo heb je ook wat te knutselen met klimgear :wink:
grtn wouter
- climb fast, move slow -
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: sling saver

Post by kluit »

Kijk eens op de website van die gekke fransen: hevea.

ze hebben een pulley-saver uit bandsling, zeer interesant in mijn ogen....
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: sling saver

Post by kluit »

en verdomd, ben niet meer nieuw. en dat sinds 2006!!

guttegut......
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: sling saver

Post by -WOUTER- »

:lol: :lol: :lol: niet meer nieuw :lol: :lol: :lol: en dat in 4 jaar tijd.

Die van hevea ziet er idd ook netjes uit. Enige nadeel is dat ze werken met een vrij korte lus waardoor de katrol terug moet en dan krijg je sneller dat ie vasttrekt bij het uithalen....en dat willen we niet :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: sling saver

Post by jelte »

hoe zit het grote oog in elkaar? je kan het niet verstellen? ken ook zo'n saver maar dan met een tenex loopy, die is wel verstelbare.
@wouter
Duck saver aan het her-ontdekken?? hoe dan... duck in de prullebak gooien? :lol: :lol:

:twisted: kong :twisted: :mrgreen:
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: sling saver

Post by NannoB »

http://elagage-hevea.com/achat/materiel ... leuse-FTC#
het PDF bestand bij hun cambiumsaver ziet er mooi uit zeg
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: sling saver

Post by Steven »

dat is idd fresh concept, die koop je als een sling en dan moet je zelf nog de rest er aan hangen.
simpel,snel,goedkoop
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: sling saver

Post by -WOUTER- »

jelte wrote:Duck saver aan het her-ontdekken?? hoe dan... duck in de prullebak gooien?
kong
ja, zoiets.
had bijna al m'n kong spul weggedaan....maar er zit tussen alle shit ook wel iets goeds ...en laat dat nu net de Duck zijn :lol: :lol:
Nee, ben bezig geweest met langere sling tussen duck en katrol, andere smalle webbing sling (niet dyneema!!) en een ring aan de duck en katrol aan de lange sling, ocean polyester lijn met ingesplitste ring (dankzij steven :wink: ) enz enz enz....
Andere saver waar ik mee aan het puzzelen ben is met de Pinto, maar die heb ik nog niet binnen dus dat is alleen nog maar een mooi idee :roll:

Groeten daarzo en ben heel erg benieuwd hoe het daar met je gezinnetje gaat.
- climb fast, move slow -
Mikwi
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 62
Joined: 27 Mar 2010, 13:43

Re: sling saver

Post by Mikwi »

Gebruk ik wel vaker met een gewone sling.

Maar Wouter, ik zie op je foto een Turn katrolletje... heb jij al iets gevonden dat wel door de Turn gaat maar niet door de snelschakel?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: sling saver

Post by -WOUTER- »

mijn retriever binertje (snelschakel) is zo smal dat een 13 mm lijn er niet in kan. De oogsplits van een yale blaze of new england tachyon gaat prima door de katrol(singing rock) maar kan absoluut niet door de retriever biner :wink:

Voorheen aan het klooien geweest met die grotere retriever biners maar die zijn in deze setup niet toepasbaar aangezien die even groot zijn als de opening van de katrol waar je in hangt.
- climb fast, move slow -
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: sling saver

Post by jelte »

wil nog steeds weten hoe die grote oog in elkaar zit van de foto boven? is die webbing door midden gesneden?
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: sling saver

Post by treespotter »

Volgens mij is het gewoon een lange dubbelgestikte sling die in een U om de stam is gechoked.

Ik heb deze variant ook al eens gebruikt. Bij mij zat er een ART pulley in. Door de smalle "brievenbus" wanneer hij strak getrokken werd tijdens het verwijderen bleef de pulley regelmatig vasthangen. Hierna kwamen de verstelbare FS's en nu weer terug op een variant van de oude vertrouwde ringen FS.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: sling saver

Post by -WOUTER- »

idd wolter.

gewoon een doorgestikte lange sling die als een U om de stam zit.
vastzitten met de art katrol is makkelijk door zijn brede wangen waar die aan de sling vastzit. Deze katrol heeft dat niet doordat ie wat taps gevormd is :wink:

Maar de oude ringensaver is ook heel goed en simpel, alleen die komt ook snel vast en geeft je niet de mogelijkheid om op een kaal stuk stam je anker te choken. En dat vind ik echt heel erg fijn sinds ik met de ducksaver werk. Je bent niet meer afhankelijk van een mooi oksel. En dat geeft heel veel meer mogelijkheden :wink:

zie je zaterdag :wink:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: sling saver

Post by Roel »

Ben ook een poos terug wat bezig geweest met cambiumsavers/frictionsavers. Tijdje met kartol geklommen, maar ik vind het niet prettig klimmen en je stroppenlijn slijt en smelt heel hard. Daarnaast is het nog lastig met je knoop vind ik want het grijpt een stuk harder zo ''zonder'' weerstand.

Dus heb mezelf maar neergelegd bij de ringsaver, enkele keren blijven hangen maar dat is echt zeldzaam. Alleen met slopen gebruik ik voor extra veiligheid een cambiumsaver die je kan chocken.
Post Reply