altijd weer leuk zo'n 'fout' filmpje
Is nu nog wachten op een telekraan die meegaat....
Hij werd zogezegd 'niet belemmerd door kennis en inzicht' Maar teste wel zijn beschermengel.
Well done
de top op het eerste filmpje was helemaal niet te zwaar. er zat nog ruim marge op, maar wel te laag vastgemaakt waardoor hij is gekanteld en dus eventjes zwaarder werd.
nadat het filmpje op het internet is verschenen heb ik een paar uur zitten kletsen met deze man op een ander forum. Niks aan de hand, maar 't had beter overwogen vastgemaakt moeten worden.Een guide line in het midden om de top recht te houden was het antwoord geweest.
Nou, in mijn wereld was hij wel te zwaar, totaal geen controle....
Je kan zeggen dat hij niet te zwaar was omdat de kraan het heeft gehouden, maar hij zat dik op de rand. kijk maar eens op Youtube, daar zie je genoeg kranen die op die rand en over die rand zijn gegaan.
Het vast maken van de kabel is altijd een afweging van wat de kraan kan tillen / en wat het hout kan houden op de plaats waar je de kabel vast maakt. Dus je kan wel simpel zeggen dat hij hem hoger heeft moeten vast maken, maar waarschijnlijk was het daar gewoon losgebroken. Dus ik zeg; te zwaar
alex je hebt gelijk en ik vind dat ook. maar blijkbaar worden er niet overal dezelfde veiligheidsmarges gehanteerd.
eigenlijk is het zo dat dat stuk niet veilig te hijsen is , punt. Overgerold omdat het niet hoog genoeg was vastgemaakt en als het dan nog hoger was geweest dan was het inderdaad misschien wel losgebroken.
Als je zo'n blokje zo mooi terug krijgt, dan wordt het tijd om even te gaan praten met je grondman denk ik. terugzwaaien kan je niet altijd voorkomen, maar liever een blok 3 meter lager tegen de stam waar je aanhangt, dan tegen je lichaam.
ik denk ook dat er geen grondman bij te pas komt maar dat het touw rond de stam is vastgemaakt en dood wordt afgeblokt. (moet hij toch niet helemaal naar beneden)
treeclimber hero zullen we hier maar licht ironisch opvatten, eerder, ne gek uit de vlaanders