gevaarlijke bomen toppen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
jef
Treehugger
Treehugger

gevaarlijke bomen toppen

Post by jef »

gisteren voor een tuinaannemer gaan kijken naar een 30tal eiken, een beuk en 4 berken in een tuin (groot tuintje) die zouden gesnoeid moeten worden omdat er regelmatig dood hout uitvalt en de kleinkinderen onder de bomen spelen.
toen ik daar aankwam vertelde de tuinaannemer doodleuk dat de klant wil dat alles zwaar getopt wordt omdat het gevaarlijke bomen zijn...
ook al heeft de tuinaannemer dat de klant al ten zeerste afgeraden
Ik zeg dat ik dat niet doe, maar wel een offerte wil maken voor het weghalen van dood hout, en de berken vellen omdat die op het eerste zicht serieus aan het aftakelen zijn...
wandel ik zo even richting de bomen om te kijken hoeveel werk ik hier ongeveer aan zou hebben en toen begon ik alles een beetje te snappen.

meneer krijgt geen kapvergunning en wil de bomen zo snel mogenlijk dood, en is ze alvast een handje aan het helpen door in de wortelaanzetten van bijna alle bomen gaten te boren van een 4à5 cm diameter die waarschijnlijk handig zijn om vanalle leuke dingen in te gieten.

de klant zelf was op het moment dat ik daar was niet thuis...
NannoB
Treehugger
Treehugger

Re: gevaarlijke bomen toppen

Post by NannoB »

Handje geven en weggaan.
Greenman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Greenman »

zo grof!!!
Vooral niet aankomen , zou ik zo zeggen. Kan ie nog zeggen dat het jouw schuld is.

Kan die man daar een boete voor krijgen?
Greenman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Greenman »

dhr.banuyn wrote:Handje geven en weggaan.
geen handje geven , wel weggaan
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Echt niet.
'Even' weglopen en direct contact opnemen met de gemeentelijke boombeheerder, de zaak uitleggen en vragen of hij/zij direct op locatie kan komen kijken. Je hebt per slot van rekening op dat moment een uitnodiging om de bomen te bekijken.

Dit lijkt helemaal nergens op en hier moet serieus tegen opgetreden worden.
Greenman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Greenman »

treespotter wrote:Echt niet.
'Even' weglopen en direct contact opnemen met de gemeentelijke boombeheerder, de zaak uitleggen en vragen of hij/zij direct op locatie kan komen kijken. Je hebt per slot van rekening op dat moment een uitnodiging om de bomen te bekijken.

Helemaal mee eens!!!
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

treespotter wrote:
Echt niet.

Beheerder uitnodigen kan even duren..... Langs gaan op gemeentehuis en toelichten met foto's is waarschijnlijk sneller. Dan ga je alleen wel voorbij aan je uitnodiging inderdaad.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dat ligt eraan hoe jou relatie is met de boombeheerder. Wanneer jij de situatie uitlegt dan weet ik zeker dat hij alles uit zijn handen laat vallen en eerst even komt buurten.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

heb gewoon een offerte gemaakt voor het verwijderen van dood hout, en hoop eigenlijk dat dit bedrag te hoog is,
ook hoop ik dat er vroeg of laat een van de bomen op z'n huis donderd, en de verzekeringsexpert de gaten in de wortelaanzetten opmerkt...
:wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

jef wrote:heb gewoon een offerte gemaakt voor het verwijderen van dood hout, en hoop eigenlijk dat dit bedrag te hoog is,
ook hoop ik dat er vroeg of laat een van de bomen op z'n huis donderd, en de verzekeringsexpert de gaten in de wortelaanzetten opmerkt...
:wink:
Jef, heb je de boombeheerder van de gemeente al benaderd? Het gaat er niet om dat je deze mensen een hak zet, maar om het feit dat jij straks misschien de bomen gaat snoeien die even later de geest geven.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

ik denk niet dat ik die bomen zal moeten snoeien wolter, volgens mij heeft die man zijn zinnen gezet op het zo snel mogenlijk kapot krijgen van die bomen, en is in dat plan is volgens mij geen budget voorzien voor het onderhoud van iets waar hij zo snel mogelijk vanaf wil :roll:
maar moest ik daar toch naartoe moeten, zullen er eerst heel wat foto's genomen worden.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

jef wrote:heb gewoon een offerte gemaakt voor het verwijderen van dood hout,
Pas maar op met je offerte, voor je het weet is de hoeveelheid dood hout ver-honderd-voudigd en ga je nat... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
johannesm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by johannesm »

treespotter wrote:
Echt niet.

in Belgie hebben we geen boombeheerders in onze steden :D
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Door welke persoon of instantie worden de bomen daar dan 'bijgehouden'?
Of is het daar net als in Luxemburg een klein onderdeel van "Ponts et Chaussées". Maar zelfs daar zit er een persoon die alleen maar over bomen gaat.
Greenman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Greenman »

Goeie vraag!
Op stedelijk gebied hebben we de groendienst (vermoed ik) waar in veel gevallen iemand aan het hoofd staat die door de politiek is verkozen of lange armen heeft en eigenlijk geen reet van groenonderhoud kent,laat staan van bomen...

Ik denk dat het zoiets moet zijn ongeveer. :roll:
fillevlo
Nieuw
Nieuw

Post by fillevlo »

als je kontakt opneemt met waters en bossen, en alles uitlegt, dan gaat er wel een boswachter naar komen kijken hoor.
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

In principe heeft iedere gemeente een milieuambtenaar die daarover gaat. Er is in ieder geval een gemeentelijke dienst die instaat voor het afleveren van de kapvergunningen. Zij zijn degenen die je over zo'n situatie moet aanspreken omdat het in wezen gaat over een overtreding van de wet op de kapvergunningen. Daardoor is dat voor zover ik weet een stedenbouwkundig misdrijf, waar, zelfs met een eenvoudige kennisgeving de politie proces-verbaal moet van opmaken, ook als er geen klacht is neergelegd.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

dit lijkt allemaal wel tof ,maar het is wel niet leuk voor jef zijn naam als hij daar de politie en de ambtenaar op af stuurt . die mensen gaan dat wel rondvertellen dat je zulke actie gedaan hebt .
gewoon melden en voor de rest maken dat je daar weg bent jef .
laat een oen niet zomaar doen !
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Het heeft niets met tof of niet te maken. Het gaat hier om het illegaal om zeep helpen van bomen. Wanneer jij als boomverzorger dit gedoogt dan ben jij voor andere boomeigenaren en de gemeente geen serieuze gesprekspartner. En als wij als boomverzorgers voor één ding moeten blijven zorgen, dan is dat wel dat je een goede relatie onderhoudt met de dienstdoende gemeenteambtenaar.
Hij moet zonder enige twijfel af kunnen gaan op jou advies en niet het idee hebben dat jij even voor het makkelijke geld gaat door zomaar boompjes plat te zagen. Deze relatie met een gezamenlijk doel in gedachten (een (mooi) gezond bomenbestand) zal altijd meer opbrengen dan het gedogen van gaten boren en gif gieten.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Ja wolter in een perfecte wereld gaat dat zo... alleen ligt belgië ver van de perfecte wereld af.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

als je hier zo de moraalridder gaat uithangen dan schat ik dat je na een jaartje of 2 zeker mag zijn dat je in nederland mag gaan soliciteren wegens geen werk meer in belgie .
ik vind het ook niet kunnen hoor wolter en de situatie ligt helemaal anders als het nu een buurman moest zijn die het bij een ander gedaan heeft dan mag je lekker voluit gaan .
maar onthoud uit dit verhaal dat het de eigenaar zelf is die de boel kapot wil dus dit word moeilijk hoor .
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

In principe is het genoeg dat je, wanneer je bij de betreffende milieuambtenaar passeert ivm een kapvergunning, je langs je neus weg laat vallen wat je daar gezien hebt. De milieuambtenaar is dan de facto verplicht van dat eigenhandig door te geven aan de politie. Daarvoor moet je geen klacht neerleggen. Maar het hangt er vooral van af in welke mate de milieuambtenaar zijn job ernstig neemt of verstand van zaken heeft.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

onwetende en onkundige ambetantenaren zijn spijtig genoeg in reusachtige aantallen aanwezig in belgië, om niet te zeggen allemaal...
Ik denk dat jef beter geen slapende honden wakker maakt. De moraalridder uithangen heeft wel degelijk zin en dat betaalt zich terug op de lange termijn. Maar jef moet zich even afvragen of hijzelf of de bomen beter worden van z'n actie.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

daar zijn we er wim welke mileuambtenaar (die meestal toch politiek daar zijn plaats gekregen heeft) wil zich hieraan wagen ?
moraalridder kan wel hoor kimme maar in dit verhaal staat jef nergens hij is in geroepen door iemand die blijkbaar zijn beslissing al genomen heeft .
en als jef het niet doet dan vraagt hij het wel aan klein peerke :wink:
Greenman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Greenman »

misschien op het moment dat je dat ziet die mens zelf ervan verwittigen dat je dit beroepsmatig verplicht bent om te melden aan de bevoegde instanties, met foto's als bewijsmateriaal.
Hij kan natuurlijk uw naam zwart proberen maken, maar hoeveel schade kan hij u aandoen?
Misschien hier of daar een jobke minder, voor mensen die dan waarschijnlijk toch ook dingen doen die niet door de beugel kunnen?
het heeft voor mij niks met moraalridder te maken, het is een onderdeel van de job waar je als boomverzorger voor kiest.
een kinderverzorger gaat toch ook actie ondernemen als hij ziet dat een kind mishandeld wordt, niet?
Post Reply