Help!!!!!!!!!! Meripilus giganteus

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Help!!!!!!!!!! Meripilus giganteus

Post by Hindry »

Heb ik een mooie rode beuk van plusminus 150 jaartjes jong bij een mooie boerderij van ook 150 jaar jong, zie ik toch paddestoeltjes op de stamvoet.
Geen champions helaas. Meer dan de helft van de stamvoet bezet met Reuzezwam. Afgelopen 2 jaar steeds slechter in de kroon, klauwtjes aan de toppen, meer dood hout en een actieve hovenier die er nog een mooi paadje langs heeft gerenoveerd met natuurstenen bandjes.
Wat moet ik hiermee, Heb wel een idee maar laat graag andere een deskundige blik werpen op deze juweel. Geef mij wijze raad!!
Attachments
noordzijde stamvoet
noordzijde stamvoet
zuidzuide stamvoet
zuidzuide stamvoet
kroon vd. beuk
kroon vd. beuk
Groet, Hindry
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Help!!!!!!!!!! Meripilus giganteus

Post by -WOUTER- »

Heb ze in het verleden wel eens proberen te controleren door dood hout te verwijderen (ieder jaar) en bodemverbetering toe te passen, maar uiteindelijk wint de reuzenzwam toch :(

Het ligt er een beetje aan wat de klant wil en hoever ze (financieel) willen gaan met snoeiingrepen en dergelijk om de situatie veilig te houden en te zorgen dat ze zo lang mogelijk optimaal kunnen genieten van hun boom.
De meeste klanten kiezen bij dit soort aantastingen echter de weg van de minste weerstand en kosten en laten de boom liever weghalen en als je dan een beetje geluk hebt kun je een stam laten staan voor de spechten en vleermuizen. Maar dat kan ook niet overal.

succes ermee

grtn wouter
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

-WOUTER- wrote:Heb ze in het verleden wel eens proberen te controleren door dood hout te verwijderen (ieder jaar) en bodemverbetering toe te passen, maar uiteindelijk wint de reuzenzwam toch :(

Het ligt er een beetje aan wat de klant wil en hoever ze (financieel) willen gaan met snoeiingrepen en dergelijk om de situatie veilig te houden en te zorgen dat ze zo lang mogelijk optimaal kunnen genieten van hun boom.
De meeste klanten kiezen bij dit soort aantastingen echter de weg van de minste weerstand en kosten en laten de boom liever weghalen en als je dan een beetje geluk hebt kun je een stam laten staan voor de spechten en vleermuizen. Maar dat kan ook niet overal.

succes ermee

grtn wouter
je kunt natuurlijk ook de boom nu weghalen, en als je direct een nieuwe plant van zegmaar in de maat 90 -100 dan heb je over 20 jaar weer een echte volwassen boom
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Ik ben het geheel met Wouter eens.
De optie's goed uitleggen aan de klant, zodat zij de keuze kunnen maken.
Ik hark,, dus ik leef.
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

densmee wrote:je kunt natuurlijk ook de boom nu weghalen, en als je direct een nieuwe plant van zegmaar in de maat 90 -100 dan heb je over 20 jaar weer een echte volwassen boom
En wat denk je dat die reuzenzwam doet met een nieuw geplante boom van dat formaat.
Bij een gekweekte boom van dat formaat zijn er echt niet alleen maar haarwortels doorgestoken bij het rooien.
Die reuzenzwam heeft in no time een nieuwe plek gevonden.
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Hindry »

Wat doe je dan met de aangetaste wortels als je adviseerd te snoeien. De steunwortels zullen zeker aangetast zijn met zoveel 'bloemen' rondom de stamvoet. Is dit geen uitstel van executie met gevaar van omvallen? En wie is er dan verantwoordelijk? Ik heb de boom als tijdbom benoemd; vroeg of laat stort ie in.
Dan beter nu weghalen en iets verder naar de hoek langs de oprit een mooie zware terugplanten.
Verder onderzoek lijkt mij alleen duur met hetzelfde eindresultaat
Groet, Hindry
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

als jij alles goed hebt uitgelegd en de klant de keuze hebt laten is de klant verantwoordelijk. het is zijn boom. maar of het goed is voor je naam? slechte naam is zo gemaakt jammer genoeg. als hij omgaat.

maar hoe zou een verzekeraar hier naar kijken? zou die ook zeggen de eigenaar heeft zelf deze keuze gemaakt tegen advies in.

blijft altijd erg lastig dit soort dingen.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Gewoonlijk kun je door enkele wortels vrij te graven best goed beoordelen in hoeverre het wortelgestel is aangetast. Dit kost enkele uren tijd, maar daarmee kun je als de klant dit natuurlijk wil wel wat duidelijkheid krijgen over de stabiliteit.

Dat het een tijdbom is klopt, maar het kan nog jaren tikken zonder de BOEM die uiteindelijk onvermijdelijk is.

Kroonreductie en alle andere maatregelen die een forse ingreep in de kroon betekenen zorgen alleen maar voor een sneller verloop van de aantasting aangezien er noodzakelijke energie-fabriekjes (blad) weggeroofd worden. Anderzijds zullen de wortels niet de gehele kroon kunnen voorzien omdat ze her en der ondermijnd worden en daardoor krijg je dus dood hout. Maar afijn, dat wist je zelf ook al lang :wink:

Ik zou het eerlijk voorleggen aan de klant/beheerder en die moet dan laten weten welke kant ze op willen.

Maar als je gaat vellen, neem dan de moeite om eventueel een monument te laten staan in de vorm van een veilig stamdeel dat langzaam huisvesting kan bieden voor alles dat vliegt en kruipt.

op de A2 bij vught staat al jaar en dag zo'n stam en da's echt geweldig om te zien wat daar allemaal in en op leeft !

succes
&
climb safe

wouter
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Hindry »

De bloemetjes zijn al een aantal jaren weelderig aan het bloeien, en er waren al gegadigden die de boom al voor veel te veel geld weg wilden halen. Ik heb hun 2 jaar geleden geadviseerd de boom in de gaten te houden en ik zou dat ook doen. Maar in die 2 jaar zie je echt snelle aftakeling met steeds meer dood hout en meer Reuzezwam. Op een moment moet je een keuze gaan maken. De mensen zijn dus al wel voorbereid en gaven de boom nog een jaar of 5.
't Blijft toch steeds een moeilijke beslissing tot het aanvangen van demontage.
En misschien eerst maar halveren tot een mooie 'kunst'stam. Ga morgen maar weer overleggen.
Groet, Hindry
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Hou ons op de hoogte en plaats foto's van whatever je gaat doen.
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Hindry »

Ik zal mijn best doen en met de klant overleggen, veel foto's natuurlijk en veel wijze raad inwinnen bij de vakbroeders en zusters natuurlijk!! :lol: :lol:
Groet, Hindry
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

:wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pas wel op hoor Hindry. In het verleden heb ik bomen jaren zo laten staan, maar ik heb de laatste jaren ook foto's gezien waarbij de boom pas één jaar vruchtlichamen had en toch al omkiepte.
Vrijgraven van de beworteling is een heel lastig karwei en de rotte plekken zitten aan de onderzijde van de gestelwortels.
Je weet dat het een aflopende zaak is en dat er geen redden meer aan is.
Wanneer je een redelijk inzicht wilt hebben van de toestand van de gestelwortels dan kun je met een aanwasboor vlak boven de grond van boven af boven op de gestelwortels naar beneden boren. Kom je dan na enkele centimeters al prut tegen dan moet je maar met een beteuterd gezicht naar de eigenaar lopen.
Neem van mij aan dat dat boren met een aanwasboor op zo'n moment bij een aantasting als deze geen noemenswaardige levensverkortende actie is, maar je kan wel een veel beter inzicht krijgen in de toestand van de boom.
Gebruik de aanwasboor absoluut niet bij een boom met korsthoutskoolzwam. Hierbij kan het zijn dat de boom de aantasting heeft gecompartimenteerd waarbij je de aantasting weer opnieuw in het gezonde weefsel kan laten toetreden.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

In Amsterdam hebben ze nog een frame over, misschien is dat een optie... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

wat ik er van gehoord heb is het afgebroken,....dussss,.....ik weet niet of dat een goed idee is. :lol: :lol:
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

wel makkelijker vervoeren. moet je alleen wel goed kunnen lassen 8)
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

die vind ik niet mooi jongens tegenwoordig komt in elke topic dat frame weer naar boven .
we weten nu toch al dat dat echt niet goed werkt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by noel2512 »

als je het vruchtlichaam van de zwam ziet dan zit de aantasting er toch al een jaar of 10, of heb ik dat verkeerd. Steunwortels worden dan toch aangetast door witrot. Boom reageert dan toch ook door adventiefwortels te maken, maar die geven weer weinig steun, boom in de gaten blijven houden hoor.
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

of zoals Wouter voorstelt een veilig maken van de boom en een stuk stam laten voor al wat vliegt en kruipt of een volledige verwijdering, fyto - vrijmaken van de grond, afgraven, en nieuwe zuivere grond aanbrengen en een nieuwe grote maat terug starten...

laat de klant alle opties maar weten de beslissing ligt bij hem
Stefan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Stefan »

Joris, wat bedoel je met fyto - vrijmaken van de grond, afgraven ? Tot waar zou je dat moeten doen ? En wat is zuivere grond ?
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

tot bij 2 buren verder en 2m diep, en de overgebleven grond zwaar ontsmetten + de gemetste funderingen van de boerderij vervangen door nieuwe als je de schimmel en sporen echt weg wil...
niet echt haalbaar dacht ik zo.

boom weghalen, stronk frezen en na enkele jaren een klein beukje zetten is volgens mij de meest zekere manier om op dezelfde plaats terug een gezonde boom te krijgen
Stefan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Stefan »

jef wrote:als je de schimmel en sporen echt weg wil...
Als dat al is wat je zou willen...
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

:) Ik ben in de meeste gevallen niet zo'n voorstander voor het planten van "grote" bomen. en wat joris voorsteld, kan wel eens een kostelijke zaak worden als je dit grondig wilt uitvoeren, maar dat is dan ook maar mijn mening hè! :wink:
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Sporen krijg je niet weg.
Een zwam maakt vruchtlichamen om zijn sporen met de wind te kunnen verspreiden.
Die beuk waar het hier over gaat is niet zomaar ziek geworden. De besmetting is langs een wortelwonde binnengekomen.
Het komt erop neer zoals altijd en blijkbaar lezen jullie tussen de regels door want het wordt dikwijls gezegd, dat we onze bomen gewoonweg in optimale conditie moeten houden door in eerste instantie te zorgen dat er niet geraakt wordt aan de wortelzone en dat is heir volgens mij weer wel gebeurd.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

dus gewoon toch een gezonde jonge boom planten en heel het gezelschap in symbiose laten leven lijkt mij .
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply