roelce wrote:eiegnlijk denk ik zo
als je die takken er gaat afzagen aan de kant van de buur dan ga je de boom eigenlijk dood doen he
dus daar is een kapvergunning voor nodig in belgie en zeker als het om een eik gaat maar die kunnen ze nie krijgen want die boom staat er al langer dan 30 jaar en dan kunne de buren niet meer eisen dat die gekapt wordt
zo denk ik er over natuurlijk
greetz roel
Heel veel hangt af van de exacte plaats van de boom.
-op de scheiding : gedeelde rechten en plichten, men spreekt hier over gezamenlijk eigendom. Bijvoorbeeld: één partij kan eisen dat de boom verdwijnt, maar moet daar dan wel de andere voor vergoeden voor zijn gedeelte van het verlies.
-binnen twee meter: kan gerechtelijk bevel bekomen worden om te kappen indien niet ouder dan 30 jaar, indien ouder dan 30 in principe niet meer.
-stamcenterpunt op twee meter of verder: kan geen kapvergunning afgedwongen worden
Voor snoei geldt dit niet zoals wim al zegt. men gaat er nog altijd van uit dat wat je ook afzaagt, de boom overleeft het zowiezo.
Snoei kan dus altijd afgedwongen worden, indien daadwerkelijk overlast wordt veroorzaakt. Maar daar is altijd het akkoord van een eigenaar voor nodig. ook kan er een dwangsom worden uitgesproken indien de eigenaar niet akkoord gaat.
Een vergadering met beide partijen is altijd het beste. misschien zijn er andere oplossingen waarvan ze het bestaan niet kennen. Als de boom veilig is kan dit in principe altijd wetenschappelijk onderbouwd worden als bewijslast.
anekdote:heb ooit bemiddeld over een boom met vier eigenaars. Deze boom stond exact op het punt waar vier eigendommen elkaar raakten. Iedereen had ruzie met iedereen en iedereen wou iets anders met de boom...
als ik hetw erk daaraan in uren moet uitdrukken kom ik er niet met twee weken.