waar de techniek al niet voor bruikbaar is....
waar de techniek al niet voor bruikbaar is....
een verschrikkelijker klus met al die doorns, daar wordt je wel creatief van....
Oh ja, en "please....!!!!!" geen donderpreek...
Oh ja, en "please....!!!!!" geen donderpreek...
- Attachments
-
- waar ze toch allemaal niet goed voor zijn, schitterend; dat sterke soort
- Afbeelding 017.jpg (87.07 KiB) Viewed 8741 times
-
- het dak
- Afbeelding 004.jpg (89.88 KiB) Viewed 8738 times
-
- laro en 50 meter
- Afbeelding 003.jpg (125.52 KiB) Viewed 8738 times
Als ik het goed begrijp, ben je op het dak aan het werk met een klimlijn als zekering, en die zekering loopt door het trekoog een Jeep oid.
Nou, het lijkt me prima dat je niet (zoals vele bouwvakkers) zonder enige zekering over het dak loopt en werkt.
Het enige verbeterpuntje dat ik kan zien is dat je de klimlijn direct door het trekoog van de auto hebt gestoken; deze zijn vaak scherp, dus daar zou ik een karabijnhaakje tussen gezet hebben. Meer om je lijn te sparen dan dat je direct naar beneden valt...
Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen en verdien je wel een donderpreek..?
Groetjes,
Peter
Nou, het lijkt me prima dat je niet (zoals vele bouwvakkers) zonder enige zekering over het dak loopt en werkt.

Het enige verbeterpuntje dat ik kan zien is dat je de klimlijn direct door het trekoog van de auto hebt gestoken; deze zijn vaak scherp, dus daar zou ik een karabijnhaakje tussen gezet hebben. Meer om je lijn te sparen dan dat je direct naar beneden valt...
Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen en verdien je wel een donderpreek..?
Groetjes,
Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
hahaha, een voet op de lijn, zou best kunnen Sil, maar was zo druk met foto's maken.
die sleutels, rrrrr, had ik netjes in het contact laten zitten, we hebben wel gefantaseerd over dat ik de wagen in z'n achteruit zou zetten en flink gas zou geven, maar net getrouwd, dus wie weet over een paar jaar lol
die sleutels, rrrrr, had ik netjes in het contact laten zitten, we hebben wel gefantaseerd over dat ik de wagen in z'n achteruit zou zetten en flink gas zou geven, maar net getrouwd, dus wie weet over een paar jaar lol
- treespotter
- Prinses Irene
Toen ik nog bijkluste als industrieel klimmer voor een firma deden we dit soort werk constant. We schoten dan een werpzakje over het gebouw en bevestigden het aan de andere kant aan een constructie of voertuig. Wat hier eerder gezegd werd is wel waar. Trekogen en dergelijke hebben meestal scherpe kanten en als er dan al een touw aan een voertuig moest worden bevestigd dan werd dit steeds dubbel of tripel beveiligd en gezekerd waarbij dikwijls staalkabel en kettingen gebruikt werden. Op deze manier konden we vrij vroeg (05.00 uur) aan de job beginnen zonder hoeven te wachten tot het bedrijf open ging en wij toegang tot de lift of de trap kregen. Bovenop het gebouw werd dan alles klaargemaakt door de voorklimmer en zo hesen we alles naar boven.
even een paar foto's gezocht van zo'n klus...
Hier hebben we op vraag van de eigenaar van het gebouw wat klimplanten verwijderd van de achtergevel. De buurman was niet thuis en met een ladder is dat levensgevaarlijk en bijna niet te bereiken. Dus lijntje over het gebouw en zo de klus geklaard.
Met installatie van de lijn , afschrapen van de gevel en opruiming erbij heeft het nog geen twee uur geduurd. Veel goedkoper en veel veiliger dan met een ladder en of hoogwerker.
Voor dit soort klussen waarbij gewerkt wordt met een enkele lijn heb ik een staalkabeltje van een dikke meter op maat laten maken met twee geperste splitsen en puntkous. Dat staat tussen de ascender en m'n gordel dus als dan toch de enkele lijn wordt geraakt door schraapmes of dergelijke heb ik nog een backup. Je ziet het weliswaar bijna niet op de foto.
Hier hebben we op vraag van de eigenaar van het gebouw wat klimplanten verwijderd van de achtergevel. De buurman was niet thuis en met een ladder is dat levensgevaarlijk en bijna niet te bereiken. Dus lijntje over het gebouw en zo de klus geklaard.
Met installatie van de lijn , afschrapen van de gevel en opruiming erbij heeft het nog geen twee uur geduurd. Veel goedkoper en veel veiliger dan met een ladder en of hoogwerker.
Voor dit soort klussen waarbij gewerkt wordt met een enkele lijn heb ik een staalkabeltje van een dikke meter op maat laten maken met twee geperste splitsen en puntkous. Dat staat tussen de ascender en m'n gordel dus als dan toch de enkele lijn wordt geraakt door schraapmes of dergelijke heb ik nog een backup. Je ziet het weliswaar bijna niet op de foto.
- Attachments
-
- 155_5539.JPG (1.68 MiB) Viewed 8473 times
-
- 155_5531.JPG (1.32 MiB) Viewed 8473 times
met berggerei....
-een grigri aan je klimgordel
-1 stijgklem boven je grigri met een klein katrolletje.
-door dat katrolletje gaat je vrijhangend touweind
resultaat
Je trekt aan het vrijhangend touweinde en zonder moeite loop je tegen de muur omhoog.Want zonder het te beseffen heb je net hetzelfde systeem opgebouwd als met een dubbele lijn in de boom, maar dan juist omgekeerd.
Bij deze toepassingen ook nog steeds enorm opletten dat je de touwen niet beschadigd met snijdend gereedschap. Probeer daarom steeds een soort back up te plaatsen.
met boomgerei...
-1 VT met hitchclimber aan je gordel
-1 prussik met katrolletje of binertje boven je VT
de rest is het zelfde
Ik klim al vanaf m'n zesde, en ik moet zeggen dat ik al heel veel situaties simpel heb kunnen oplossen door de combinatie van speleo-, berg-, gletsjer-, via ferrata- en andere toepassingen.
Gisterennacht hebben we voor de lol nog eens een torenkraan beklommen. Dat is altijd de max, gezien het feit dat ik erg van vergezichten bij nacht houd. Ik zou foto's van de raid online hebben gezet maar blijkbaar heb ik met vorige foto's een quota overschreden.
resultaat
Je trekt aan het vrijhangend touweinde en zonder moeite loop je tegen de muur omhoog.Want zonder het te beseffen heb je net hetzelfde systeem opgebouwd als met een dubbele lijn in de boom, maar dan juist omgekeerd.
Bij deze toepassingen ook nog steeds enorm opletten dat je de touwen niet beschadigd met snijdend gereedschap. Probeer daarom steeds een soort back up te plaatsen.
met boomgerei...
de rest is het zelfde
Ik klim al vanaf m'n zesde, en ik moet zeggen dat ik al heel veel situaties simpel heb kunnen oplossen door de combinatie van speleo-, berg-, gletsjer-, via ferrata- en andere toepassingen.
Gisterennacht hebben we voor de lol nog eens een torenkraan beklommen. Dat is altijd de max, gezien het feit dat ik erg van vergezichten bij nacht houd. Ik zou foto's van de raid online hebben gezet maar blijkbaar heb ik met vorige foto's een quota overschreden.
met berggerei....
resultaat
met boomgerei...
de rest is het zelfde
resultaat
met boomgerei...
de rest is het zelfde
Ik heb voor Kim even de foto's geplaatst; zijn datalimiet was bereikt...KIMME wrote:
Klimmen op een kraan en vooral als er een windje staat is echt vet. Legaal is dat niet en drie jaar geleden hebben ze eens ons materiaal geconfisqueerd. Soms doen we ook kerken en gebouwen die in de steigers staan, maar dan moet het al echt de moeite zijn.
Er staat er eentje van 130 meter in Brussel op het programma één van de volgende weken.Dat wordt pas echt vet. Ze is om en bij de 40 meter hoog maar staat wel bovenop een gebouw van 80 meter met een ver overstekende arm. Als je dan 's nachts op het puntje van de giek zit en er staat een licht windje dan gaat die kraan een beetje zwaaien. Dan weet je wel dat je leeft.
Brussel bij nacht is echt wel mooi hoor.
Groetjes,
Kim
- Attachments
-
- 110_1083.jpg (9.39 KiB) Viewed 8677 times
-
- 127_2707.jpg (12.42 KiB) Viewed 8677 times
-
- 127_2709.jpg (21.12 KiB) Viewed 8677 times
-
- 127_2715.jpg (9.47 KiB) Viewed 8676 times
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Zijn datalimiet? Heb jij wel gezien dat die grapjas foto's van bijna 2 mB heeft geplaatst... En dat alleen maar omdat ik aan Ramon vroeg of de downloadgrootte iets omhoog mocht voor het plaatsen van een documentje dat iets groter was dan de 512 kB die het voor veertien dagen nog was.Pietje wrote:Ik heb voor Kim even de foto's geplaatst; zijn datalimiet was bereikt...
Wat heb je op een forum in godsnaam aan foto's van bijna twee embee...