Tekentafel-terreur

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Tekentafel-terreur

Post by Pietje »

In Geldrop wordt een inbreidingswijk gebouwd. Er staan twee beschermde beuken, waarvoor "voldoende boven- en ondergrondse ruimte is gereserveerd", aldus de experts. Deze experts zijn "Van Kessel", een sportveldenaanlegger en wegenbouwer.

De tekeningen laten zien dat er helemaal geen ruimte is gereserveerd voor bomen, maar voor parkeerplaatsen ...

Ik heb de boom opgemeten en op schaal in de 2e tekening gezet. De hoogte is 12 meter geschat, maar ik denk zelf dat 'ie wel 15 meter hoog is.

Het laatste plaatje geeft de meest waarschijnlijke situatie weer, ongeveer een jaar na oplevering... :cry:
Attachments
boomoverburght1.jpg
boomoverburght1.jpg (49.72 KiB) Viewed 6883 times
boomoverburght2.jpg
boomoverburght2.jpg (65.17 KiB) Viewed 6882 times
boomwerkelijk.jpg
boomwerkelijk.jpg (28.42 KiB) Viewed 7237 times
boomwortelruimte.jpg
boomwortelruimte.jpg (29.12 KiB) Viewed 7237 times
boomtoekomst.jpg
boomtoekomst.jpg (25.6 KiB) Viewed 7237 times
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ideale lokatie voor een prachtige japanse bonsai lijkt mij :wink:

In de realiteit lopen dit soort "plannetjes" van positieve gemeente ambtenaren en bouwbedrijven en zelfs architectenbureua's wel eens anders dan gedacht en zijn de bomen slechts een sluippost in het totaalplan. Waarschijnlijk is de tekening gebaseerd op de uiteindelijke situatie als de aannemer de boom effe heeft kort...gezaagd of ...gereden met een kraantje of 50.

Het is wel jammer dat je dit soort zaken nog steeds tegen komt.

welja : een goed milieu begint .... ergens

groeten W :idea:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:In de realiteit lopen dit soort "plannetjes" van positieve gemeente ambtenaren en bouwbedrijven en zelfs architectenbureua's wel eens anders dan gedacht
WEL EENS????? Volgens mij komt het in Nederland wel eens voor dat het wel goed gaat (één of twee keer per jaar toch echt wel (of ben ik nu echt te positief)).

En laten wij dan vooral niet de boombunkers in Apeldoorn en de Boomgoot in Amsterdam als geslaagd bestempelen, want dit soort "goedmakertjes" zijn volgens mij alleen maar bedacht om de "voor het groen in het project gelden" op te maken.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:In de realiteit lopen dit soort "plannetjes" van positieve gemeente ambtenaren en bouwbedrijven en zelfs architectenbureua's wel eens anders dan gedacht en zijn de bomen slechts een sluippost in het totaalplan.
Hoi Wouter,
Ik ben bang dat het plannetje van de gemeente bestaat uit het laten doodgaan van de boom (die vraagt alleen maar ruimte, dat kost namelijk geld), en we maken er twee parkeerplaatsen bij. Ondertussen houden de onwetende burgers van de domme door te melden dat er "genoeg ruimte is gereserveerd".
Ik heb zelfs een mail gekregen waarin de ambtenaar schrijft dat "de conditie van de boom is matig tot slecht, en er zit gevaarlijk dood hout in". Dus als de boom dood gaat zal de gemeente zeggen "ja, maar we hebben toch gezegd dat de boom niet erg gezond is?"

Oordeel zelf maar of de boom gezond is.
Attachments
beuk1 klein.jpg
beuk1 klein.jpg (55.74 KiB) Viewed 6798 times
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Wanneer gaan wij het dode hout verwijderen, een strooisellaag aanbrengen en een echte boombeschermend hek plaatsen tot vijf meter buiten de kroonprojectie?

Als de gemeente voor het hek zorgt, dan zorgen wij wel voor de rest :D

Het liefst natuurlijk wel op een zaterdag of zondag, doordeweeks moet ik werken 8)
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Boompje ziet er nog heel fris uit, niet echt een probleemboom zo aan de foto te zien.

En wat betreft die bouwhekken zoals Wolter voorsteld lijkt het me wel eens een plan om landmijnen te gaan leggen tot 5 meter buiten kroonprojectie, en daarvoor wil ik ook wel mijn zaterdag of zondag opofferen..... 's kijken of die wijsneuzen dan respect krijgen voor een boom.

Of overdrijf ik nu een beetje...

grtn W
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Nee joh! Goed idee, slaat vast in als een bom!

... alleen weet ik niet of we naast een overleden aannemer ook een overleden boom moeten betreuren ... :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

dus zondag hangt heel team treehugs in die beuk? wat zal die boom vertroeteld worden zeg. :D
Post Reply