gevaarlijke bomen toppen
Re: gevaarlijke bomen toppen
nog geen antwoord op de vraag 

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
waar stuur je op aan dan... ipv in raadseltjes te praten...kom op, voor de dag ermee.
bedoel je die dikke beuk hier verder in de straat waar ik de hele kruin heb vanaf gehaald?
bedoel je die dikke beuk hier verder in de straat waar ik de hele kruin heb vanaf gehaald?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
- treespotter
- Prinses Irene
Pardon? Kimme, Jij?
Maar die boom ga je zeker en vast nog helemaal weghalen toch?
Of was dat je laatste post op Treehugs
Van mij mag je blijven hoor 
Maar die boom ga je zeker en vast nog helemaal weghalen toch?
Of was dat je laatste post op Treehugs

ik zal het hier later nog wel uitleggen. Eerst even kijken waar steven op aanstuurt...
Al heb ik het idee dat het een kwestie is van iemand te stangen, maar kom... hij mag het even nader uitleggen voor ik er nog verder op in ga.
Al heb ik het idee dat het een kwestie is van iemand te stangen, maar kom... hij mag het even nader uitleggen voor ik er nog verder op in ga.
k doel nergens op...k geloof alleen niet dat jij het nooit doet of gedaan hebt...
het is een goede NOODoplossing vind ik ipv kap...
welke bomen in england zijn t oudst?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- treespotter
- Prinses Irene
Spoorbomen? O nee, die zijn rood wit.
Vaarbomen? O nee, die gebruiken alleen gondelvaarders.
Gesnoeide bomen? O nee, die gaan vroegtijdig ter ziele aan een overijverige boomverzorger.
Wat zou het antwoord dan toch in godsnaam kunnen zijn...
Ik weet het, ik weet het. Bomen waarvan je met je poten afblijft. Van die bomen die kunnen blijven staan ook al is de kruin er volledig uitgebroken. Bomen die staan op een locatie die voor een projectontwikkelaar waarde NUL heeft. O sorrie, ander topic.
Vaarbomen? O nee, die gebruiken alleen gondelvaarders.
Gesnoeide bomen? O nee, die gaan vroegtijdig ter ziele aan een overijverige boomverzorger.
Wat zou het antwoord dan toch in godsnaam kunnen zijn...
Ik weet het, ik weet het. Bomen waarvan je met je poten afblijft. Van die bomen die kunnen blijven staan ook al is de kruin er volledig uitgebroken. Bomen die staan op een locatie die voor een projectontwikkelaar waarde NUL heeft. O sorrie, ander topic.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
en waar ze niet met paarden, winches, jojo's en andere shit lopen rond te klooien

- climb fast, move slow -
Steven wrote:k doel nergens op...k geloof alleen niet dat jij het nooit doet of gedaan hebt...
waarin jij gelooft kan ik niet weten, en als je niet gelooft dat ik dat nog niet heb gedaan dan geloof je het niet...
maar toch is het zo... spijtig voor je en hoe graag je me misschien in de fout zou zien gaan... Maar het is nie anders.
het verhaal van de beuk is wat anders. er stond er eentje naast en die is op een winteravond omgeflikkert en heeft op een meter na een huis gemist. De stam van de boom was zo massief dat deze door de slag op de grond barsten in de kelder van het huis waar hij naast was gevallen , heeft veroorzaakt. De zwamaantasting was duidelijk te zien, evenals doorgerotte wortels, volledig aangetaste kluit en dergelijke. Op een meter of twee daarvan staat een tweede nog grotere beuk met een zware assymetrische kruin met een overhelling pal midden naar het huis dat de vorige beuk net had gemist. Na onderzoek bleek dat ook de stam van binnenuit voor meer dan 75% zo hol als een schouwpijp was plus een erg onstabiel en rot wortelgestel dus heb ik geadviseerd een kapvergunning aan te vragen. De man die de kapvergunning moest verlenen zei tegen me: Maar jongske toch ziede gij nie dat die boom mooi in 't blad staat en dus bijlange na niet doodgaat. We zullen hem nog maar laten staan. Dat dat perfect mogelijk is bij een zwamaantasting dat wist hij natuurlijk niet.
Dat heeft mij ertoe aangezet de grijze zone van de wet te hanteren en de hele kruin ervan af te zagen zodat er geen enkele windbelasting meer op de boom kon vatten.
De stam staat er nu nog. Helemaal dood en zonder schors en dat wist ik op voorhand dat dat ging gebeuren. Maar hij is niet ontworteld en op het huis terecht gekomen of op de enorm drukke weg op een paar meter daarvan. Ik had een donkerbruin gevoel dat de mensen die daar woonden met hun twee kinderen de tweede keer zoveel geluk niet gingen hebben. Ook wist ik dat verdere controle op regelmatige tijdstippen geen nut ging hebben omdat er dan iedere keer zou moeten gecontroleerd worden op stabiliteit en dat ging veel geld kosten.
Ik heb er een offerte voor gemaakt waar duidelijk op vermeld stond dat de boom de behandeling niet zou overleven of nog zelfs maar terug blad zou aanmaken. De eigenaar was daarmee akkoord en dus hebben we het uitgevoerd.
een volgens mij goede reden om het toch uit te voeren. En de gevolgen daarvan werden vooraf heel erg duidelijk gemaakt ten opzichte van de eigenaar. Dat is helemaal iets anders dan iemand wijs te maken dat je zijn boom gaat snoeien en dan zoiets gaat doen.
welke bomen zijn het oudst? die waar iedereen met zen fikken vanaf is gebleven.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
maar (nu we toch op gang zijn ) is het jullie al opgevallen dat bomen die ooit geknot geweest zijn ,dat die meestal wel de stormen overleven .
vind dat er nu wel even teveel zwart wit gedacht word hierzo.
laat een oen niet zomaar doen !
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
integendeel.
Het valt mij altijd op dat geknotte bomen het eerst door zwamaantastingen worden geveld, ingerotte kroondelen hebben, rotte stammen die zo hol als een kachelpijp zijn en het meeste schade aanrichten als ze dan met storm bezwijken omdat er geen kroon is met verend hout die de impact van de klap een beetje opvangt....
Maar dat kan best regionaal zijn - dat op brabantse bodem de geknotte exemplaren zich anders gedragen dan in het belgische
voila
grtn wouter
Het valt mij altijd op dat geknotte bomen het eerst door zwamaantastingen worden geveld, ingerotte kroondelen hebben, rotte stammen die zo hol als een kachelpijp zijn en het meeste schade aanrichten als ze dan met storm bezwijken omdat er geen kroon is met verend hout die de impact van de klap een beetje opvangt....
Maar dat kan best regionaal zijn - dat op brabantse bodem de geknotte exemplaren zich anders gedragen dan in het belgische

voila

grtn wouter
- climb fast, move slow -
.. het eerste jaar wel, ja...boomverzorgingbruno wrote:maar (nu we toch op gang zijn ) is het jullie al opgevallen dat bomen die ooit geknot geweest zijn ,dat die meestal wel de stormen overleven .

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
He Kimme,
Bedankt. mooi verhaal
in 1 woord; VAKWERK !
keep up the good work
Ludo
Bedankt. mooi verhaal
in 1 woord; VAKWERK !
keep up the good work
Ludo
Grijs in de zin van... ik krijg een vette bekeuring als ik "betrapt" wordt op het zonder kapvergunning kappen/kandelaberen van bomen.KIMME wrote:Dat heeft mij ertoe aangezet de grijze zone van de wet te hanteren en de hele kruin ervan af te zagen zodat er geen enkele windbelasting meer op de boom kon vatten.

Volgende keer de ambtenaar laten tekenen voor de volledige aansprakelijkheid in geval van schade. Dat zal hij/zij natuurlijk niet doen, dus een onderzoek eisen van de gemeente, en dat zal zeker kap uitwijzen. En DAN PAS de zaag er in...
(Even Ludo wat tegengas geven

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
voor knotten /kandelaberen heb je hier geen kapvergunning nodig.
hakhoustoven, die kunnen vrij oud worden. In België worden die veel ouder dan ongesnoeide bomen die rustig mogen aftakelen. Ik vermoed dat dat in Nederland ook wel de oudste bomen zullen zijn die jullie daar hebben.boomverzorgingbruno wrote:maar (nu we toch op gang zijn ) is het jullie al opgevallen dat bomen die ooit geknot geweest zijn ,dat die meestal wel de stormen overleven .
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
..en voor het dood-snoeien van een boom...?KIMME wrote:voor knotten /kandelaberen heb je hier geen kapvergunning nodig.

- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
zelfs daarvoor niet piet en zelfs geen straf ook niet .

Hmm. Das niet mooi voor de boompjes.
Maar ik hoorde vandaag dat je wel straf krijgt als de jury vindt dat je gestraft moet worden, ook al is er geen bewijs.
Rare jongens, die belgische wetgevers...
Maar ik hoorde vandaag dat je wel straf krijgt als de jury vindt dat je gestraft moet worden, ook al is er geen bewijs.

Rare jongens, die belgische wetgevers...
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
ja je kan in belgie zelfs beschuldigd worden van doodslag met voorbedachte raden , zonder dat er enig fysiek bewijs is .
Opgelet.
Wanneer je iemand hebt waarvan de tuin gelegen is op een o.a. agrarisch waardevol gebied en er bevindt zich hierop een bos.
Als je deze gaat kandelaberen, dan ben je in overtreding met het bosdecreet!
Als er gehoor wordt gegeven aan het gerecht, dat is een andere zaak!!!
Maar idd, als de boom zich bevindt, volgens gewestplan, op een woongebied, dan is het triestig...
Wanneer je iemand hebt waarvan de tuin gelegen is op een o.a. agrarisch waardevol gebied en er bevindt zich hierop een bos.
Als je deze gaat kandelaberen, dan ben je in overtreding met het bosdecreet!
Als er gehoor wordt gegeven aan het gerecht, dat is een andere zaak!!!
Maar idd, als de boom zich bevindt, volgens gewestplan, op een woongebied, dan is het triestig...
Vorig weekend besprak ik met mijn vrouwke over de bedenkingen van het kandelaberen van bomen.
Zoals jullie alvast weten zijn bomen en de omgevingsfactoren (bodem, lucht, klimaat, ...) een complex geheel.
Vele facetten kunnen invloed uitoefenen op de boom.
Als een boom door leeftijd aftakeld, dan is het volgens mij door korrelatie met bv de bodem.
Vitaliteit neemt af waardoor er minder nieuwe haarwortels worden gevormd (haarwortels hebben volgens mij geen lange levensduur). Dus minder haarwortels=> minder bladgroen, etc..
Conclusie: de boom bepaald, bereidt zelf wanneer zijn kroon in volulme moet afnemen.
Volgens mij zijn de bomen die hier eerder werd besproken, diegene van Engeland een schoolvoorbeeld. Volgens mij is hier hetzelfde van toepassing.
Nu kan je wel vragen, hoe zit het met blikseminslag of uitscheuren van zware takken.
Mijn ervaring leert mij dat deze bomen (in bostoestand) ofwel kunnen overleven dankzij de beschutte positie van de naastgroeiende bomen ofwel gewoon afsterven.
Ook hier speelt vitaliteit een belangrijke rol.
Het kandelaberen daar en tegen wordt bepaald door de mens.
Je moet je voorstellen.
De Haarwortels kunnen door de ingreep grotendeels afsterven gezien er geen "verhouding" is tussen kroon <-> wortel. (Natuurlijk kan een boom wat verdragen ivm met het snoeien van een boom).
Minder wortels => minder water uit de grond opgenomen => mogelijkheid stijging van grondwater ter plaatse + minder verankering + door afsterven van wortels, meer mogelijk aantasting pathogenen (schimmels, engerlingen aaltjes etc...) => door hogere grondwaterstand => mogelijkheid nog meer sterfte van wortels + daling vitaliteit.
Gezien dit niet van vandaag op morgen gaat => over meerdere jaren kan je gevolgen van de "ingreep" waarnemen.
Mensen, begrijp me goed. Ik spreek hier in termen van kansen en jawel, in het verleden heb ik ook bomen gekandelaberd die er nu wel nog altijd staan. Maar toch zou ik deze bomen willen zien 5 jaar verder.
Ik zou zeggen, hou jullie vooral niet in met jullie opmerkingen.
Greetz
Zoals jullie alvast weten zijn bomen en de omgevingsfactoren (bodem, lucht, klimaat, ...) een complex geheel.
Vele facetten kunnen invloed uitoefenen op de boom.
Als een boom door leeftijd aftakeld, dan is het volgens mij door korrelatie met bv de bodem.
Vitaliteit neemt af waardoor er minder nieuwe haarwortels worden gevormd (haarwortels hebben volgens mij geen lange levensduur). Dus minder haarwortels=> minder bladgroen, etc..
Conclusie: de boom bepaald, bereidt zelf wanneer zijn kroon in volulme moet afnemen.
Volgens mij zijn de bomen die hier eerder werd besproken, diegene van Engeland een schoolvoorbeeld. Volgens mij is hier hetzelfde van toepassing.
Nu kan je wel vragen, hoe zit het met blikseminslag of uitscheuren van zware takken.
Mijn ervaring leert mij dat deze bomen (in bostoestand) ofwel kunnen overleven dankzij de beschutte positie van de naastgroeiende bomen ofwel gewoon afsterven.
Ook hier speelt vitaliteit een belangrijke rol.
Het kandelaberen daar en tegen wordt bepaald door de mens.
Je moet je voorstellen.
De Haarwortels kunnen door de ingreep grotendeels afsterven gezien er geen "verhouding" is tussen kroon <-> wortel. (Natuurlijk kan een boom wat verdragen ivm met het snoeien van een boom).
Minder wortels => minder water uit de grond opgenomen => mogelijkheid stijging van grondwater ter plaatse + minder verankering + door afsterven van wortels, meer mogelijk aantasting pathogenen (schimmels, engerlingen aaltjes etc...) => door hogere grondwaterstand => mogelijkheid nog meer sterfte van wortels + daling vitaliteit.
Gezien dit niet van vandaag op morgen gaat => over meerdere jaren kan je gevolgen van de "ingreep" waarnemen.
Mensen, begrijp me goed. Ik spreek hier in termen van kansen en jawel, in het verleden heb ik ook bomen gekandelaberd die er nu wel nog altijd staan. Maar toch zou ik deze bomen willen zien 5 jaar verder.
Ik zou zeggen, hou jullie vooral niet in met jullie opmerkingen.
Greetz
- treespotter
- Prinses Irene
Hoe hoog kan een vrijstaande boom eigenlijk worden. Zou het erg kort door de bocht zijn wanneer je zegt 15 meter?
Ik weet het wel bomen worden (even) veel hoger, maar uiteindelijk.... Precies, dan breekt de kroon er weer af en is hij weer klaar voor de volgende 300 jaar.
Alles is relatief en de hele kandelaber discussie is er één waar wij nooit uitkomen. Voor mij is het een maatregel om een boom die (om wat voor reden dan ook) een groot en niet te overkomen stabiliteitsprobleem heeft en in zijn vorm en volume een gevaar is voor zijn omgeving. Hierdoor kun je wanneer dit gewenst is een boom nog jaren laten staan en wordt de ecologische waarde hoger. Vellen kan altijd nog.
Waar ik wel verdrietig van kan worden, dat is te zien dat een mooi (onschuldige
) berkje wordt getopt tot een veel te hoge kapstok in een voortuin. En het ergste is wel dat er weer een lompe boompjestopper bij ons in het dorp is wezen hakken. Precies langs de weg waarover ik naar het winkelcentrum in Houten rij krijg ik dat verminkte boompje recht in het vizier.
Ik snap echt niet dat er knuppels blijven rondhakken en dit soort acties uithalen.
Wanneer het weer eens een keer mooi weer is en ik mijn camera bij mij heb dan maak ik er wel een foto van. Misschien dat ik dan ook meteen even aanbel om te vragen wie dat boompje zo 'mooi' gesnoeid heeft.
Ik weet het wel bomen worden (even) veel hoger, maar uiteindelijk.... Precies, dan breekt de kroon er weer af en is hij weer klaar voor de volgende 300 jaar.
Alles is relatief en de hele kandelaber discussie is er één waar wij nooit uitkomen. Voor mij is het een maatregel om een boom die (om wat voor reden dan ook) een groot en niet te overkomen stabiliteitsprobleem heeft en in zijn vorm en volume een gevaar is voor zijn omgeving. Hierdoor kun je wanneer dit gewenst is een boom nog jaren laten staan en wordt de ecologische waarde hoger. Vellen kan altijd nog.
Waar ik wel verdrietig van kan worden, dat is te zien dat een mooi (onschuldige

Ik snap echt niet dat er knuppels blijven rondhakken en dit soort acties uithalen.
Wanneer het weer eens een keer mooi weer is en ik mijn camera bij mij heb dan maak ik er wel een foto van. Misschien dat ik dan ook meteen even aanbel om te vragen wie dat boompje zo 'mooi' gesnoeid heeft.
Ha, mijn straatje!treespotter wrote:(...) Hierdoor kun je wanneer dit gewenst is een boom nog jaren laten staan en wordt de ecologische waarde hoger. (...)

Nee, de waarde wordt voor veel soorten niet hoger als een boom gekandelaberd is. Voor sommige insecten soorten zal het goed zijn, maar voor heel veel andere soorten niet. De hoogste ecologische waarde heeft een levende maar aftakelende boom.
Als holte voor vleermuizen is een sap stroom van de boom van essentieel belang. Vaak gaat die al vrij snel verloren na kandelaberen, waarmee de holte niet of nauwelijks meer gebruikt wordt door vleermuizen.
Het is ecologisch gezien uiteraard wel een stuk beter dan direct omleggen.
- treespotter
- Prinses Irene
Wanneer je uitgaat van mijn criteria om een boom te 'mogen' kandelaberen dan is deze boom sowieso een aftakelende jongen, dus zal de hoogste ecologische waarde echt kunnen worden gecashed.Tero wrote:De hoogste ecologische waarde heeft een levende maar aftakelende boom.
Kijk nog maar eens naar die wilg met grote scheuren in de stam. Ik zie daar bij wijze van spreken nu al de mieren en solitaire bijtjes rondkrioelen.
ahum, zal ik nog even de afloop van heel de bomentopaffaire uit de doeken doen?
De offerte voor onderhoudssnoei, weghalen van dood hout en eventueel gevaarlijke takken (en een paar afgetakelde berken vellen) was goedgekeurd...
Het werk in de planning gezet...
En toen de grote dag daar was vertelde de klant mij doodleuk...
Begin maar met die daar (eikje van een 20tal metertjes hoog), alle takken tot hafweg inkorten!!!
Ik: euh... gaat niet gebeuren meneer, of heeft u de offerte niet helemaal goed begrepen?
klant: o jawel, maar dat zijn allemaal gevaarlijke takken die allemaal gaan afbreken, dus afzagen die handel!
Ik: Dag meneer.
dan steek je daar al eens tijd en moeite in.

De offerte voor onderhoudssnoei, weghalen van dood hout en eventueel gevaarlijke takken (en een paar afgetakelde berken vellen) was goedgekeurd...
Het werk in de planning gezet...
En toen de grote dag daar was vertelde de klant mij doodleuk...
Begin maar met die daar (eikje van een 20tal metertjes hoog), alle takken tot hafweg inkorten!!!
Ik: euh... gaat niet gebeuren meneer, of heeft u de offerte niet helemaal goed begrepen?
klant: o jawel, maar dat zijn allemaal gevaarlijke takken die allemaal gaan afbreken, dus afzagen die handel!
Ik: Dag meneer.