Unicender

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Unicender

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:SRT klimmen met een knoop is LEVENSGEVAARLIJK, laat dat duidelijk zijn :wink:
Als je wilt SRT-en, dan moet je gewoon een set opbouwen met spullen die er voor bedoeld zijn, zodat je veilig en efficient kan lijnklimmen.
De knoopvariant waar ik op doelde is enkel een noodoplossing voor een specifieke situatie welke in principe niet in het dagelijks werk voorkomt. Dus... :D Niet gebruiken.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Gisteren samen met "Safty Ed" :D even geprutst in een boom bij mij thuis, en moet zeggen dat het opzich wel aardig klimt vooral stijgen is geweldig! en voor een SRT setup prima te gebruiken denk ik!
Voor het afdalen is het nog een beetje wennen, voor mij is het nog alles of niets.
En er is ook een manier rustiger te kunnen dalen, maar dan gaat je lijn draaien, nog maar even stoeien met het apparaat!
Vind het er i.i.g beter doordacht uitzien dan de lockjack, en het voelt ook gecontroleerder.
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

jammer dat ik er niet bij kon zijn tamil. :( (die verekte grote douglassen ook.)
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Klinkt dus wel positief Tamil, ik wordt steeds nieuwsgieriger. Het draaien in de lijn blijft dus..... wel jammer. Dat ben ik nu dus ook zat met de VT. Maar schijnt het nou aan de knoop of aan de lijn te liggen dat gedraai? Met de knut heb ik het minder, maar ja die brand m'n lijn weer aan :oops:

Dus ik sta wel open voor zo'n nieuwe gadget :wink:
ik klim liever ... dan werken
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Dennis, wist je dat het sterker draaien van je lijn wordt veroorzaakt door je Art-pulley? Doordat deze bijna geen wrijving meer heeft, wordt bijna je volledige (halve) gewicht op de knoop gezet, in plaats van (door de wrijving van tak of FS tijdens het afdalen) een kwart of nog minder. En daardoor heeft je VT veel meer de neiging om je lijn te torderen...
Maar ook de preciese uitvoering van je knoop, de combi touw/knoop etc. is van invloed. Leuk voor een nieuw topic!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Ja dat wist ik.....maar die preciese combi, daar loop ik al 3 a4 jaar mee te knopen :?

iid als iemand me dat kan uitleggen, bring it on :lol: mijn new england is 1,5 jaar oud en helemaal op gekruld, what's wrong?
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

er is veeeeeeeeeel meer van invloed van het draaien van je lijn ;-)

wat tamil bedoeld is denk ik door de lijn over de bovenste en onderste bek van de uni te leggen en dan af te dalen?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

nieuw topic, fotootje er bij ... en wie weet!
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

lijntje alleen over de onderste bek van de uni geeft dezelfde eigenschappen als een VT, alleen gaat je lijn draaien. Maar dan moet je maar met de blaze gaan klimmen die doet dat veeeeel minder :wink:
- climb fast, move slow -
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

heeft veel met de eigenschappen van het touw zelf te maken, de manier waarop het gedraaid is bv...
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Zoals ik het zie is dat het afhankelijk is van je/ een pully boven in je cambium saver, je pully onder je knoop en je eigen klimtechniek! (hoe vaak ontspan jij je systeem om hem even om een tak te zwaaien.

Kijk voor de grap maar eens aan de binnenzijde wangen van je pully onder je knoop!

Ik zal van de week wel even een foto plaatsen met de verschillende technieken van de unicender.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

dennis wrote:Het draaien in de lijn blijft dus..... wel jammer. Dat ben ik nu dus ook zat met de VT.
Wat zijn jullie nou toch allemaal ineens aan het zeuren over een paar kinkjes in jullie klimlijn. Ga eens een maandje klimmen met een 16mm driestrengs geslagen klimlijn. Dan zeuren jullie nooit meer over die paar draaiingen.

Maak bovenin de boom een grote ISC afvangkatrol en ga klimmen met een Reglex en je zal zien dat de lijn nooit meer draait. :roll:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

treespotter wrote:Maak bovenin de boom een grote ISC afvangkatrol en ga klimmen met een Reglex en je zal zien dat de lijn nooit meer draait.
Hmm.....oke! :wink:
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "

Post by kluit »

ja, Wolter!
Vroeger was alles beter! :lol:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

vroeger waren de bomen ook nog kleiner...want in de tijd tussen vroeger en nu zijn ze natuurlijk iedere jaar behoorlijk hoger gegroeid :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

nu hebben we vanzelfsprekend langere klimlijnen en voor die hogere bomen aangepaste technieken nodig :lol: :lol: :lol: :lol:

laten we lekker blijven klimmen met de systemen van NU :wink:
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "

Post by kluit »

aha, dus wolter hoefde vroeger niet zo hoog te klimmen dan dat hij altijd voor doet komen! :lol: :lol: :lol:
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

Hij moest nog altijd helemaal tot in het topje,
alleen hing dat misschien iets lager ... 8) Maar dat kunnen ze hopelijk ook ooit van ons zeggen :mrgreen:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

kluit wrote:aha, dus wolter hoefde vroeger niet zo hoog te klimmen dan dat hij altijd voor doet komen! :lol: :lol: :lol:
Jij weet toch wel beter Kluitje. Ik had zo'n klein zwart busje (heel lang geleden was dat nog een klein blauw koektrommeltje) en daar zat een afgericht 'aapje' in. Daarvoor moest ik inderdaad zelf die enorme hoge bomen in, maar toen had ik nog spierballen (in plaats van gespierde ballen), was ik nog sterk (nu ruik ik alleen nog maar sterk) en snoeiden wij met de 088. Dan ben je al snel hoog genoeg geklommen. :lol:

Nee even serieus. :roll: Jullie weten niet eens wat grote bomen zijn... Al die grote jongens hebben de boomchirurgentijd niet overleefd en zijn zo pak hem beet 20 jaar geleden allemaal verwijderd. Vandaar dat jullie nu alleen nog maar in van die kleine 40-meter bomen kunnen klimmen. Ach gossie. :lol:
rafw
Nieuw
Nieuw

Post by rafw »

Vandaag de Unicender bij K&S geprobeerd.Ultra Vet!Ze hebben er nu eentje als testmodel voor de klanten, zeker de moeite waard.
Even een linkje:http://www.ksbosbouw.be/index.php/107/unicender
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

idd zalig dingske mooi te regelen van afdaal kracht en snelheid maar ook het stijgen is zalig je hebt geen verlies echt zalig getest

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Dat lijkt me dus het mooiste an da dingske, geen verlies. En je zou er zelfs met dit weer nog mee kunnen klimmen :wink:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

mooi apparaat, maar tijdens eerste indruk samen met Ed rees bij mij al de vraag wanneer de lusmethode (waarbij je de unicender min of meer bedient met een lus om de handles heen) zou doorslippen door het gewicht van de lijn eronder...

Er zijn meerdere die hiermee ervaring hebben en blijkt dat de uni dan ineens een deathfall veroorzaakt. Dit omdat het gewicht van de lijn eronder zwaarder is waardoor de unicender niet vanzelf weer in block-positie klapt en je dus een behoorlijk stuk linea recta naar beneden gaat.....
Zet je wel aan het denken over de UNICENDER, niet dan !

In het filmpje is de gast die dit uitvoerd extra gezekerd door zijn collega !!!
Een ervaren USA klimmer die veel met de uni klimt heeft dit ook al gehad en hij checkt nu keer op keer of de uni niet zo door het touw wordt belast dat hij geen grip meer heeft.

http://dl.dropbox.com/0/view/4iy0xr1ax1 ... 3%2015.mov

dus wees gewaaarschuwd en tel voor 2

grtn wouter
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

ja klopt wouter maar zo kunnen we op alles dingen blijven vinden , en is het nog altijd niet zo dat je moet blijven nadenken als je aan het klimmen alias werken bent .
ik geloof er wel in en denk dat we er echt moeten gaan mee werken . weet je ook al zet men zoveel veiligheids gordels en airbags in een auto er zullen nog steeds mensen sterven en weet je waarom ?
omdat het nog altijd een mens is die er mee rijd .
laat een oen niet zomaar doen !
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

:shock: F@ck man niet normaal dat filmpje. ben best geschrokken van de unicender :shock:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

boomverzorgingbruno wrote:ja klopt wouter maar zo kunnen we op alles dingen blijven vinden , en is het nog altijd niet zo dat je moet blijven nadenken als je aan het klimmen alias werken bent .
ik geloof er wel in en denk dat we er echt moeten gaan mee werken . weet je ook al zet men zoveel veiligheids gordels en airbags in een auto er zullen nog steeds mensen sterven en weet je waarom ?
omdat het nog altijd een mens is die er mee rijd .
ik vind dat onzin,

het is een manier hoe het apparaat gebruikt word en het is dus gevaarlijk om het zo te gebruiken. snap je?

niet alles hoeft van mij dicht getimmerd te zijn...maar ik vind dit wel een groot nadeel....het is namelijk een manier hoe er altijd mee gewerkt word.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply