Unicender

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Tamil
Site Admin
Site Admin

Re: Unicender

Post by Tamil »

boomverzorgingbruno wrote:ja klopt wouter maar zo kunnen we op alles dingen blijven vinden , en is het nog altijd niet zo dat je moet blijven nadenken als je aan het klimmen alias werken bent .
ik geloof er wel in en denk dat we er echt moeten gaan mee werken . weet je ook al zet men zoveel veiligheids gordels en airbags in een auto er zullen nog steeds mensen sterven en weet je waarom ?
omdat het nog altijd een mens is die er mee rijd .

Kom op Bruno, jij gaat toch ook niet met een twistlock binner klimmen in de boom, omdat je weet dat hij open kan gaan door tussen bijv takken door te klimmen!

ohja en wat nou als er door wat voor een rede dan ook een zware tak in je lijn valt die jij niet op kan tillen???? Jep dan kom je die tak met een ongelofelijke snelheid tegen!

Ik vind het nogal wat!
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Kom op Bruno, jij gaat toch ook niet met een twistlock binner klimmen in de boom, omdat je weet dat hij open kan gaan door tussen bijv takken door te klimmen!
doet een trilock ook :wink:

ohja en wat nou als er door wat voor een rede dan ook een zware tak in je lijn valt die jij niet op kan tillen???? Jep dan kom je die tak met een ongelofelijke snelheid tegen!
dat zou alleen een issue zijn als je SRT klimt,als je drt klimt dan kan je niet neer beneden omdat die tak er op ligt...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

jaja dat is waar jongens maar een knoop heeft ook zijn nadelen en hebben we daar dan niet mee leren omgaan . waarom moet dit apparaat weer enkel op een nadeel in een gesimuleerde situatie beoordeelt worden ?
en op filmpjes .
ik wil er gewoon eens mee klimmen en zien wat het zegt .
een lockjack met zulke stomme bal zoveel mensen klimmen ermee en toch gebeuren er ook ongevallen mee daarvoor moet je zelf geen tak in je lijn gooien een vork rond die bol is al genoeg om een super start naar beneden te maken en daar is het alles of niets .
bij de unicender blijft er altijd wat wrijving en heeeeeel veel hangt van de dikte van de lijn af . (misschien zou wel een 9 mm lijn gaan :wink: ) maar die gaat er wel veeeeeeeeeeeeeeel sneller door dan een 13 mm lijn .
ik wil geen vooroordeel hebben ik wil hem gewoon gaan gebruiken en zien wat het word.
en met dit weer leg ik al snel een paar meter lager een knoop voor als vt niet wil werken ,dus zal ik dat wel bij de unicender ook doen maakt niets uit (safety first)
laat een oen niet zomaar doen !
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

als jij met dit weer je knoop een extra slag geeft dan werkt ie ook gewoon goed.

de toverbal van de lockjack kan in je biener blijven zitten en dan is het idd gevaarlijk.
kwestie van handleiding lezen.

de unicender word aangegeven dat je er zo mee moet werken,zit je hoog in de boom met veel lijn onder je dan heb je dus een probleem....

sta je op een tak kan het gewicht van de lijn ook zorgen dat ie niet goed pakt.

je kan de unicender niet afstemmen op de klimmer of op de situatie.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

hee hooooo

ik bedoel echt niet dat de unicender een slecht apparaat is, maar ik waarschuw jullie alleen maar voor als jullie ermee gaan klimmen.

Dat is een grooot verschil in mijn ogen. Ik heb hem zelf nog niet uitvoerig getest, maar ga dat wel nog doen. De voordelen zijn groot.....maar dit nadeel mag je niet in een hoekje wegschuiven en ik voel me "verplicht" dit toch met jullie te delen. dan weet ik dat iedereen er oplettend mee omgaat !

grtn wouter
-climb safe-
- climb fast, move slow -
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Ga jezelf maar na hoe je nu klimt met het je systeem. Zoals geleerd op de cursus altijd controleren of je knoop (welke dan ook) pakt voordat je van je takje afstapt. Dit doe ik ook nog altijd. Klom (klim) geregeld met verschilende systemen , en hebben allemaal ooit een moment dat ze niet pakken, onbewust heb ik altijd mijn handje erbij om de knoop aan te kunnen zetten als hij faalt. Het is gewoon een methode van gebruik , dit zal ook bij de uni zijn. Als je zonder controleren of je handje erbij van je takje stapt ben je niet goed wijs in mijn ogen, zowel bij een knoop als bij de uni. :wink:
ik klim liever ... dan werken
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

klopt dennis. maar een knoop zal uiteindelijk wel pakken. je zal nooit een vrije val kunnen maken van meer dan 3 meter ongeveer. "z"on" knoopje zal pakken bij het minst geringste(hoe je het ook schrijft :lol: )pluisje op je lijn bijv. knoopje aantikken is al vaak voldoende om te pakken(bij mij altans) en zoals steven ook zegt: met koud weer even een slagke meer. en als ik dan het filmpje van de unicender zie. :? het baart mij zorgen :( maarja eigelijk mag ik nog geen mening geven heb hem nog niet geprobeert. binnenkort ga ik hem proberen :mrgreen:

merry chrismas.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Ik hoor het wel dan. Ik niet namelijk :lol:
ik klim liever ... dan werken
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

ja timo klopt maar je moet wel gek zijn om niet je touw vast te pakken en dan is het gewicht ineens van jou unicender en dan stopt hij wel . de jongen uit het filmpje doet niets om zijn val te stoppen . en ik denk als ik val dat ik dat toch wel ga doen of hem van elkaar gooien en dan grijpt hij super snel hoor .
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

als paniek reactie pak je iets vast, dat zal de lijn zijn boven de unicender of de unicender zelf...dat is een paniek reactie,daarom mag in industrieel klimmen de shunt ook niet meer als back up.
die pakt niet meer als je hem vast pakt.
daarom is de I'D en de rig ook zo gemaakt dat als je tehard aan hendel trekt dat hij blokeert.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

de rig heeft de paniekfunctie niet, de ID wel en daarom willen de meeste professionele gebruikers ervan af.
En als je je knoop grijpt ga je ook in een rotvaart naar beneden.
met de unicender moet geoefend worden, low en slow... net als bij iedere nieuwe techniek.
Inderdaad als je je lijn laat slippen kan hij een stuk doorgaan. Wij hebben dit ook geprobeerd, en bij het losgooien van de lijn gaat hij een stukje door, maar niet ver.
Zowel niet bij srt als drt.Alhoewel SRT, net zoals te zien is in het filmpje een beetje oefening vraagt. We hebben getest met 9 verschillende lijnen van alle diameters. Voor 13 mil werkt hij prima en niet te nerveus, ga je dunner moet je iets meer opletten. Zelfs 9 mm werkt.
feit is wel dat hij ALTIJD werkt.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

nee niet altijd,als er teveel spanning onder aan de lijn is met srt, bijv. door een zware tak die op je lijn komt, glijdt ie door.

komt je lijn in de chipper,ben je dus echt fucked.

en dat van dat de meeste profies van de id afwillen is omdat die er WEL mee kunnen werken. er zijn genoeg ongelukken gebeurt met de stop en met de shunt.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

en toch vind ik dat we de unicender een kans moeten geven maar het is net als met de rest de ene wil een knoop de andere wil een lockjack. ieder zijn ding en zien dan wel dus het is genoteerd voor steven geen unicender . als iemand hem er toch mee bezig ziet een goeie ruk aan die touw dan :mrgreen: :wink:
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

ik zeg niet dat ik er tegen ben.....

het enige wat ik erg belangrijk vind is dat de nadelen GOED bekent worden gemaakt!
je moet weten wat de zwakke punten zijn in je systeem!

ik vind het een pracht apparaat! klimt goed,goed over na gedacht.
maar heeft zn zwaktes!
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

bekend met een D Steven, de details zijn altijd belangrijk :mrgreen:
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

zalig klimme lekker gevoelig niet te groot en goed afteregelen
STIHL timbersports hope to get like jason
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

even mijn bevindingen over de unicender.

vorige week maandag bij safetygreen de unicender mee gekregen. mijn eerste indruk mooi klein en een leuk kleurtje 8) . wat me gelijk opviel was dat het een zwaar geheel is. en dat het problemen zou gaan opleveren met bijv slopen op sporen als je op een stamstuk staat. dus een echt snoei gadjet.

maar goed de volgende dag een mooie grote linde klimmen met de unicender 8) .
omhoog echt super. ik vind het een voordeel dat je je lijn niet hoeft door te halen als je omhoog gaat. je trekt de lijn en de unicender gelijk door omhoog.(is het nog te volgen :lol: )

echter bij het terug lopen van een tak waarbij soms een beetje spanning van de lijn is hangt dat din zo kl*ten te bungelen. in ben gelijk het overzicht kwijt tenopzichten van een vt of hichclimber.

verder als je boven je topanker op gelijke hoogte klimt dat valt er gewoon niet mee te klimmen. je kan maar moeilijk meer lijn geven. :?

verder afdalen zeer direct. beetje te vind ik zelf.
volgens mij vreet dat ding lijn weg. heb de unicender geklommen met een blaze.

voor mij is een unicender niet mijn ding. ik weet het je moet het niet zien als een vervanger voor de vt of hitchclimber maar toch doe ik dat wel stiekem.
leuk voor in de gadjet doos 8)
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

gewoon leuk dus om hier tussen te hangen :lol: :lol: :lol:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 2578_n.jpg
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

-WOUTER- wrote:gewoon leuk dus om hier tussen te hangen :lol: :lol: :lol:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 2578_n.jpg
Tja Steven.... Gadgetkoning...
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

vind wel mee vallen. ducksaver, vt, pully, pantin voetacender, motorzaag, handzaag, cinch met flimlijn. zo een beetje alles kan je wel nodig hebben met een klimdagke. :wink:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

waren een esdoorn op sporen aan het slopen..... :lol: :lol: :lol: :lol:

ene geen ducksaver hoor Timo, een innovatieve redirect met dubbele pulley.....

ga 'm niet verklappen hoor :D
Last edited by -WOUTER- on 08 Jan 2011, 18:20, edited 1 time in total.
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

:o tja dan uum meschien toch wel beetje overdreven. :lol: :lol:
Steven
Moderator
Moderator