"eerlijk" vuurtje stoken
"eerlijk" vuurtje stoken
Op deze site staat met een filmpje uitgelegd hoe je de haard aan kan steken zonder dat de buren in de mist verdwijnen...
http://www.fairfeuern.ch/fileadmin/file ... euern.html
http://www.fairfeuern.ch/fileadmin/file ... euern.html
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Re: "eerlijk" vuurtje stoken
Dat ziet er goed uit. Wanneer de kachel weer aan moet dan zal ik deze methode eens uitproberen. Er zit alleen één nadeel aan deze methode. Het duurt langer voordat de kachel op bedrijfstemperatuur is en met onze kachel moet dit zo snel mogelijk plaatsvinden zodat de klep kan worden omgezet richting katalysator.
Katalysator? Leg eens uit!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Wanneer de kachel op temperatuur is (minimaal 175 graden) dan zet ik een klep om die de rookgassen omleidt door een kat. Door de edelmetalen in de kat is de naverbranding van roet en andere ongewenste stoffen veel effectiever. Wanneer bij ons de kachel op temperatuur is dan komt er nagenoeg geen rook uit de pijp.
Mooi, man! Heb je ergens info over zo'n systeem?
- treespotter
- Prinses Irene
Vast wel, http://www.vermontcastings.com/products ... l=intrepid
Van de kleine kachels is dit een van de meest efficiënte en 'schoon' brandende kacheltjes.
Ook plaats genoeg voor twee pannen.
Van de kleine kachels is dit een van de meest efficiënte en 'schoon' brandende kacheltjes.
Ook plaats genoeg voor twee pannen.
-
- Niet meer nieuw
Vermont Castings zijn eerste klas houtkachels maar er gaat toch niets boven een 'woodman's stove' als het om gezelligheid gaat.
- Attachments
-
- 2010-12-31_23-33-36.jpg (32.81 KiB) Viewed 11874 times
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
bedankt Pietje,
instructieve film. Ga dat ook zeker eens proberen. Alleen uuhh, hoe kom ik aan in kaarsvet gedrenkte houtwol? Wordt dat zelf maken denk je?
instructieve film. Ga dat ook zeker eens proberen. Alleen uuhh, hoe kom ik aan in kaarsvet gedrenkte houtwol? Wordt dat zelf maken denk je?
-
- Niet meer nieuw
momenteel wordt de topdown methode aanbevolen als de minst vervuilende manier om een vuur aan te maken
zie
http://www.woodheat.org/tips/topdownsteps.htm
als het aanmaakhout dun en droog genoeg is heb je geen ander 'firestarter' materiaal nodig!
zie
http://www.woodheat.org/tips/topdownsteps.htm
als het aanmaakhout dun en droog genoeg is heb je geen ander 'firestarter' materiaal nodig!
Allemaal nuttige tips.
Even een aansluitende vraag.
Een klant vroeg me om in een droge balk van +/- 30cm diameter en ongeveer 70 cm lang een kruis in te zagen tot halve lengte van een 3-tal cm breed. Hij had gehoord dat je die dan met dat kruis naar beneden op de grond moet zetten, vol krantenpapier stopt en aansteken maar.
Kan me moeilijk voorstellen dat dat "zo maar" vlotjes gaat fikken
Kent iemand deze methode? Zou deze methode een naam hebben om even naar de Google'n?
Even een aansluitende vraag.
Een klant vroeg me om in een droge balk van +/- 30cm diameter en ongeveer 70 cm lang een kruis in te zagen tot halve lengte van een 3-tal cm breed. Hij had gehoord dat je die dan met dat kruis naar beneden op de grond moet zetten, vol krantenpapier stopt en aansteken maar.
Kan me moeilijk voorstellen dat dat "zo maar" vlotjes gaat fikken

Kent iemand deze methode? Zou deze methode een naam hebben om even naar de Google'n?
-
- Niet meer nieuw
natuurlijk, dat is dan een moderne variant van een 'woodman's stove'
normaal wordt dit in naaldhout rondhout gemaakt
aanmaken met krantepapier lukt niet wel met houtvezel/paraffine aanmaakblokjes.
zo'n blok van ca 30cm D brandt ruim 2-3u van binnen naar buiten toe,
je kan er zelfs op koken
zie mijn facebook, daar vindt je foto's en filmpjes
normaal wordt dit in naaldhout rondhout gemaakt
aanmaken met krantepapier lukt niet wel met houtvezel/paraffine aanmaakblokjes.
zo'n blok van ca 30cm D brandt ruim 2-3u van binnen naar buiten toe,
je kan er zelfs op koken
zie mijn facebook, daar vindt je foto's en filmpjes
-
- Niet meer nieuw
nog even opmerken dat het alleen werkt met het kruis bovenaan.
dacht ik zo ook een beetje precies... 

thanks chestnutnut,
Snel en volledig antwoord op m'n vraag.
Op je foto's zag ik zo een woodman's stove waar wat stoom uit komt geblazen... zou het ook lukken met een halfdroge of nog vrij natte stronk?
Snel en volledig antwoord op m'n vraag.
Op je foto's zag ik zo een woodman's stove waar wat stoom uit komt geblazen... zou het ook lukken met een halfdroge of nog vrij natte stronk?
-
- Niet meer nieuw
nee dat gaat niet, ze moeten echt goed droog zijn.
zelfs dan produceren ze in het begin nogal wat rook wegens onvolledige verbranding en verdamping van het aanwezige vocht.
ik zaag ze groen in en laat ze minstens een jaar drogen.
zelfs dan produceren ze in het begin nogal wat rook wegens onvolledige verbranding en verdamping van het aanwezige vocht.
ik zaag ze groen in en laat ze minstens een jaar drogen.
Zouden ze dit ook netjes "van bovenaf" hebben aangestoken...? 

-
- Niet meer nieuw
afgaand op de rookontwikkeling zou ik denken van niet!
die de rookgassen omleidt door een kat?????
en wat vindt dat beestje daar dan van Wolter? 

- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
moet niet flauwer worden....
ik steek de kachel altijd gewoon aan met fijn gekloofd hout en ik zie nagenoeg geen rookontwikkeling, heeft wellicht met de trek van de schoorsteen te maken en de opbouw van de kachel. Ik heb er geen kat in maar wel een naverbranding die zorgt dat de rookgassen extra met zuurstof worden vermengd en nog eens branden.
dat proces kun je ook mooi in je kacheltje zien.
wel heerlijk met de koude dagen om naar zo'n knisperend vuurtje te kijken en van de warmte van je eigen hout te genieten.
stook ze
grtn wouter
ik steek de kachel altijd gewoon aan met fijn gekloofd hout en ik zie nagenoeg geen rookontwikkeling, heeft wellicht met de trek van de schoorsteen te maken en de opbouw van de kachel. Ik heb er geen kat in maar wel een naverbranding die zorgt dat de rookgassen extra met zuurstof worden vermengd en nog eens branden.
dat proces kun je ook mooi in je kacheltje zien.
wel heerlijk met de koude dagen om naar zo'n knisperend vuurtje te kijken en van de warmte van je eigen hout te genieten.
stook ze
grtn wouter
- climb fast, move slow -
- treespotter
- Prinses Irene
Die kachel van mij is al een 'heel oud' model wat Vermont met een 'kleine' ingreep heeft omgebouwd om aan de strenge Amerikaanse emissienormen voor houtkachels te kunnen voldoen.
De moderne kachel van jou, met zoals jij noemt naverbranding, is waarschijnlijk schoner dan die (oude) kat-kachels. Het nadeel van de kat-kachels is ook dat er meer onderhoud nodig is. Na ongeveer 2 maanden stoken moet ik een klep verwijderen om de kat schoon te zuigen en eens in de 6 jaar moet ook in ieder geval de kat vervangen worden.
Het voordeel is dat ik veel minder hout verstook (alle warmtevoorziening in het hele huis het hele jaar rond voor een kleine 8 kuub) in een relatief kleine kachel die dankzij de thermostaat een relatief gelijkblijvende warmte afgeeft.
De moderne kachel van jou, met zoals jij noemt naverbranding, is waarschijnlijk schoner dan die (oude) kat-kachels. Het nadeel van de kat-kachels is ook dat er meer onderhoud nodig is. Na ongeveer 2 maanden stoken moet ik een klep verwijderen om de kat schoon te zuigen en eens in de 6 jaar moet ook in ieder geval de kat vervangen worden.
Het voordeel is dat ik veel minder hout verstook (alle warmtevoorziening in het hele huis het hele jaar rond voor een kleine 8 kuub) in een relatief kleine kachel die dankzij de thermostaat een relatief gelijkblijvende warmte afgeeft.
- treespotter
- Prinses Irene
De eerste keer was het een beetje kuchen, maar nu is ze eraan verslaafd.Joris wrote:die de rookgassen omleidt door een kat?????en wat vindt dat beestje daar dan van Wolter?
goed voor het beestje
sorry voor de duik in niveau Wouter,

- treespotter
- Prinses Irene
Geeft niet hoor. Ik zit wel eens op een ander forum (wat??? nog ééntje, waar haal jij de tijd vandaan!!!) en daar wordt je dan middels een PMetje 'vriendelijk' doch zeer dringend verzocht om dit soort 'grappen' weer te verwijderen.Joris wrote:goed voor het beestje![]()

Ik moet wel zeggen dat een informatief forum niet op dit soort derail berichten zit te wachten. Blij dat Treehugs (g

- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
ik heb op dat ander forum ook al een PM-etje gehad, oh wacht trouwens ik heb er al 2 gekregen met een waarschuwing.
de eerste omdat ik enthousiast was over de winchboldervan Steven en de andere omdat ik de katrol van stein (reg coates) een beetje dodgy vind...
ha ha ha lache man wat je dan te horen krijgt daarzo
dus lang leve Treehugs waar je nog af en toe een jolige opmerking kunt maken en materiaal dat je leuk vind mag aanprijzen.
zo nu effe een blokje hout op de kachel anders is tie uit
de eerste omdat ik enthousiast was over de winchboldervan Steven en de andere omdat ik de katrol van stein (reg coates) een beetje dodgy vind...
ha ha ha lache man wat je dan te horen krijgt daarzo

dus lang leve Treehugs waar je nog af en toe een jolige opmerking kunt maken en materiaal dat je leuk vind mag aanprijzen.
zo nu effe een blokje hout op de kachel anders is tie uit

- climb fast, move slow -