Kwam dit tegen op een ander forum en schrok er nogal van. Het is nogal een serieuze zaak en hopelijk waait deze ziekte niet over.
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-12135822
Sudden Oak Death
- treespotter
- Prinses Irene
Re: Sudden Oak Death
Sorry Roel, het spijt mij dat ik jou dit tragische nieuws moet brengen, maar Phytophthora ramorum is al in Nederland aanwezig. ik kom de schimmel al jaren tegen in beuk en Amerikaanse eik, maar hij staat hier vooral bekend als aantaster van rhodo's.
Edit (foutje, de schimmel benoemd als bacterie, iets eerder naar bed gaan en niet met een ziek lichaam op Treehugs posten zou dit soort grote fouten misschien oplossen)
Dank je boomaap, gelukkig zijn er altijd nog mensen die WEL blijven opletten.
De bomen op de rondweg van Houten zijn inderdaad aangetast door een bacterie... Pseudomonas syringae.
Ben ondertussen weer opgeknapt
Edit (foutje, de schimmel benoemd als bacterie, iets eerder naar bed gaan en niet met een ziek lichaam op Treehugs posten zou dit soort grote fouten misschien oplossen)

Dank je boomaap, gelukkig zijn er altijd nog mensen die WEL blijven opletten.

De bomen op de rondweg van Houten zijn inderdaad aangetast door een bacterie... Pseudomonas syringae.
Ben ondertussen weer opgeknapt

Last edited by treespotter on 08 Jan 2011, 12:06, edited 2 times in total.
Helaas hebben wij hier in Nederland inderdaad al mee te maken. Sudden oak death is Phytophthora ramorum en deze is in Nederland veelal aangetroffen op Viburnum en Rhododendron en diverse bomen. Het aantastingsbeeld lijkt op dat van Honingzwam, bruine vlekken waar vocht uit lekt. Er zijn naast Phytophthora ramorum in Nederland ook nog zeker 2 andere vormen van Phytophtora aangetroffen:
-Phytophthora lateralisdeze vorm komt voornamelijk voor op Chamaecyparis (is niet bevestigd)
-Phytophthora Alni , komt voor op Alnus en veroorzaakt wortelrot.
En er is nog een variant in Ierland en Engeland:
- Phytophthora kernoviae (op Beuk en Rhododendron)
Gr Wouter
-Phytophthora lateralisdeze vorm komt voornamelijk voor op Chamaecyparis (is niet bevestigd)
-Phytophthora Alni , komt voor op Alnus en veroorzaakt wortelrot.
En er is nog een variant in Ierland en Engeland:
- Phytophthora kernoviae (op Beuk en Rhododendron)
Gr Wouter
Ow dat wist ik niet. Eerlijk gezegd moet ik nog veel leren over aantastingen. Maar als ik een gok mag wagen Wolter, is het misschien de bloedingsziekte op kastanjes?
En bij die rhodos hier in de buurt komen ontzettend vaak zwarte bloemknoppen voor. Het blad ziet er nog goed uit maar bij bloeit niet meer, omdat de zwarte knoppen er na enige tijd afvallen. Heeft dat ook iets te maken met Phytophthora kernoviae?
En bij die rhodos hier in de buurt komen ontzettend vaak zwarte bloemknoppen voor. Het blad ziet er nog goed uit maar bij bloeit niet meer, omdat de zwarte knoppen er na enige tijd afvallen. Heeft dat ook iets te maken met Phytophthora kernoviae?
De kastanjebloedingsziekte is een bacterie, Phytophthora ramorum is een schimmel. Phytophthora ramorum kan ook op beuken voorkomen (ik heb het zelf ook bij beuken en ook lijsterbessen gezien), dit is in Nederland het geval. In Engeland is Phytophthora kernoviae vastgesteld op beulen (edit: BeuKen
). Of deze vorm ook naar Nederland komt of zelfs al aanwezig is bij beuken is nu nog niet bekend.
De zwarte knoppen op de Rhododendron, hebben die meerdere zwarte spelden kopjes op de knop? In dat geval is het waarschijnlijk Pycnostysanus azaleae (ook een schimmel).

De zwarte knoppen op de Rhododendron, hebben die meerdere zwarte spelden kopjes op de knop? In dat geval is het waarschijnlijk Pycnostysanus azaleae (ook een schimmel).
Last edited by boomaap on 07 Jan 2011, 21:41, edited 1 time in total.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
In Engeland is Phytophthora kernoviae vastgesteld op beulen...
He boomaap, da's dan niet zo erg hè, schimmel op beulen. als die bij de wortel afrotten daar kan geen mens bezwaar tegen hebben.
Of bedoelde je beuken
He boomaap, da's dan niet zo erg hè, schimmel op beulen. als die bij de wortel afrotten daar kan geen mens bezwaar tegen hebben.
Of bedoelde je beuken

Er bestaat ook nog Acute Oak Decline, wat ik zo lees dan word dit eerst door een bacterie veroorzaakt. Waarna er Phytophthora cinnamomi in de boom komt of nog andere secundaire aantasters.
Weet jij hier nog meer over Wolter??
Weet jij hier nog meer over Wolter??
- treespotter
- Prinses Irene
Nee sorry, nog niet. Maar iets zegt mij dat jij ons daar veel meer over gaat vertellen.