"eerlijk" vuurtje stoken

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: "eerlijk" vuurtje stoken

Post by treespotter »

Dat andere forum is niet het forum wat jij bedoeld. Op het bomenstichtingforum ben ik niet ingeschreven en het Belgische forum heb ik al twee jaar niet meer bezocht.

Ik heb vandaag de kachel aangestoken volgens de 'eerlijk stoken methode'. :shock:
HET WERKT ZELFS BIJ MIJ.

Ik moest de blokken wel aanpassen.
Bij mij was het altijd vier proppen krant. Acht aanmaakhoutjes (20x3 cm) en daarna de haardblokken (12x12x40cm).
Van die haardblokken heb ik nu eerst één in vieren gehakt en daarop heb onder de vier aanmaakhoutjes 2 gevouwen krantstrikjes gelegd en warempel de kachel deed het zowaar bij de eerste poging (ik had namelijk enorme twijfels of het goed zou gaan op deze manier) En buiten tijdens het opstoken geen overdadige rook :D

Hulde aan Pietertje voor het afschuimen van het internet.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Hulde aan Pietertje voor het afschuimen van het internet.
... oh, ehh, Thomas kwam er mee... :D

Deze stook-methode is bedoeld voor tegelkachels, en die hebben een heel andere stookwijze dan stalen kacheltjes zoals wij vaak gebruiken. Dat gaan namelijk als volgt:
Voor een 1000Kg tegelkachel doe je 10 kg hout (=1:100, 1:200 mag nog net) en dat stook je zo kort en zo heet mogelijk op. De steenmassa van de kachel absorbeert de warmte, en geeft die gedurende 15-20 uur weer af. Door de grote hitte heb je geen rook. Zodra het vuur "op" is, doe je de schoorsteenklep dicht en alle warmte verspreid zich langzaam in je huis.
Onze metalen kachels geven de warmte te snel af, waardoor het vuur snel te koud wordt (zeker als je gaat temperen), waardoor die vieze blauwe rook ontstaat.
Die katalysatoren zoals Wolter heeft, zijn ontwikkeld voor USA, om de kachel aan de stooknormen te laten voldoen.
Wij gooien het liefst eik, robinia, iep, beuk in de kachel, maar die tegelkachels doen het het best op wilg, populier, els, en andere lichte houtsoorten.

(in mijn volgende huis komt een tegelkachel ;-) )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

ga je verhuizen dan :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

bedoel je met een tegelkachel ook speksteen?
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Speksteen is een poging om wat voordelen van een tegelkachel in een metalen kachel te verwerken. Als speksteen warm wordt, dan geeft dat een heel aangename warmtestraling.
Nee, een tegelkachel is een lomp gevaarte met een heel kleine stookruimte en heel veel schoorsteen om de hitte uit de rookgassen bijna volledig (tot 110 C) in de kachel op te slaan. De kachel zelf wordt niet warmer dan 35 graden, maar dat is genoeg.

http://www.lowtechmagazine.be/2008/12/t ... .html#more

leesze!

@Wouter: misschien wel bij jou in de buurt (Veghel), wie weet!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

gezellig, dan kom je maar wat vaker meewerken :wink:
lijkt me tof !

grtn wouter
- climb fast, move slow -
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Toen ik de eerste foto zag van de tegelkachel kon ik wel begrijpen waarom ze niet meer gebruikt worden, maar verderop staan een paar moderne kachel en die zien er goed uit. Weer wat geleerd over kachels :D
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by tarzan »

Leuk stoken!

Ik stook al, sinds ik 6 jaar geleden kennis maakte met Fetze Tigchelaar van http://www.tigchelkachel.nl, op de van boven naar beneden methode. Eerst in mijn (zeer laag rendement, lage verbrandingstempratuur, milieuramp) gietijzeren potkacheltje in mijn woonwagen. Toen ik in de boerderij bij mijn vrouw kwam te wonen 3 jaar terug, kon ik mijn droom; een zeer hoog rendements kachel, van Chamottebeton, gemaakt door Fetze Tigchelaar stoken, uitvoeren. Deze stook ik uiteraard ook volgens de van boven naar beneden methode.

Hieronder de link naar
http://www.tigchelkachel.nl/milieu klik daar op: Stookwijzer.pdf dan heb je van Fetze Tigchelaar de nederlandstalige handleiding tot goed stoken. Ik voeg een foto toe van mijn Tigchelkachel. Ik wil over een jaar of twee er nog 1 of 2 secties boven op hebben met daarin warmtewisselaars om daarmee water te verwarmen voor douche en daarop aangesloten een (door de kachel verwarmd) CV systeem om de andere vertrekken te verwarmen.

Wij stoken de boerderij met de houtkachel. De gaskachels hebben wij er direct uit gegooid. Ik stook als de buiten tempratuur onder de 0 graden komt 2 a 3 keer per dag, boven de 0 graden buitentemp. 1 a 2 maal.

Ik stook een heel heftig vuur tot de tempratuur van de afvalgassen 200 graden is (dan is de temp. in de verbrandingskamer wel 1200 graden) dan gooi ik de hele kachel dicht (dit is niet smoren want de kachel is dan zo goed als uitgebrand (houtkachel smoren door langzaam stoken of luchttoevoer knijpen is namelijk een milieuramp )). De warmte zit dan opgeslagen in het Chamottebeton (de kachel weegt 800 kg aan dit materiaal) gedurende de dag en nacht straalt deze warmte in de vorm van stralingswarmte (dit is veel prettiger dan de confectiewarmte van CV of Heteluchtverwarming) uit.

Verder kijk maar eens op www.tigchelkachel.nl en maak kennis met de facinerende wereld van hoogrendements stenen kachels.
Attachments
mijntigchelkachelkl.JPG
Last edited by tarzan on 09 Jan 2011, 20:13, edited 1 time in total.
groet van Tarzan
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by tarzan »

Wat betreft de balk met de krant. Inderdaad het kruis moet boven en een krant is waarschijnlijk te weinig, Ik gebruik een aanmaakblokje. Zie bijgevoegde link voor foto's en uitleg.

http://www.boerderijkerkzicht.nl/getPag ... iid=20#132

Ik noem dit het houthakkerskoffievuurtje.
Ze worden wel eens verkocht als Finse kaars"

Wij leerde dit kunstje al in 1998 op de bosbouwschool.

groet van FRans
groet van Tarzan
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

Mooie kachel die blauwe tegelkachel
Volgens mij zijn tegelkachels veruit de meest zuinig stokende kachels.
Je kan ze vrij gemakkelijk zelf maken. Bij de :
http://www.de12ambachten.nl
Kan je er zelf een bouwen onder begeleiding.
Voorlopig houden wij het nog even bij onze houtkachel, ook al is het rendement niet zo hoog... :(
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Wow, gave kleur!. Das diep in de buidel tasten... maar dan heb je ook wat!

In Boxtel zit "12 ambachten", daar kun je voor een iets minder groot bedrag zelf je Finnoven in maken, om thuis in elkaar te zetten (http://www.de12ambachten.nl/zelfbouw.html). Maar die zijn niet zo mooi als deze Tigchelaars...

Kan ik hem een keer komen "voelen"? :D
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Hoi Ludo,
zelfde idee...! :D
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by chestnutnut »

mooie tafel ook overigens Tarzan en Finse kaars onthou ik!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hà. Zo te zien is dat kacheltje van mij dan een A++ kachel. En een heel huis warm zonder dat je er een kruiwagen hout in één keer in moet douwen. :lol:
Tijdens de koude dagen vorst had ik drie 16 liter 'emmertjes' hout nodig. Nu zit ik weer op anderhalf emmertje en wanneer de buitentemperatuur zo rond de 5 graden blijft hangen dan zal de aanvoer van hout op één emmertje blijven steken.
marijn
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by marijn »

leuk,dat ieder zo zijn kachel heeft,wij hebben ook geen gas,en ik ben nog steeds enthousiast over mijn bekassinen,volgens mij de oer- kachel ,simpeler kan niet.
www.bekassinen.?

2 keer in de maand beetje as eruit scheppen,
maatje van me zweert weer bij jotul ,maar daar is het binnen altijd 35 graden.
NannoB
Treehugger
Treehugger

Post by NannoB »

Bekkassinen
Deense dubbelwandige degelijkheid

http://www.houtkachels.nl/merk/bekkasinen
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by tarzan »

12 Ambachten

grappig dat was inderdaad ook al die jaren mijn tweede optie! Ik heb toen ik de kans kreeg toch gekozen voor de Tigchelkachel omdat deze door de unieke verbrandingskamer er nog een paar% meer rendement uit weet te persen, ik het geld had (ca 8500 euro). En omdat ik anders 3 dagen met 2 a 3 man hulptroepen mijn kachel zelf moest gieten bij de twaalf ambachten en nog 3500 euro betalen. Ook het feit dat ik nu een mooiere kachel heb en een raampje om flammetjes te kijken sprak mij aan.

Wisten jullie trouwens dat Ton Storix zijn vervangende dienstplicht (hij was dienstweigeraar (uiteraard)) bij de 12 ambachten heeft gedaan! Kwam ik later achter.
Ik verbruik aan hout ongeveer 5 m3 losgestort per jaar
groet van Tarzan
Post Reply