Ik lees sinds kort met plezier alle nuttige en belangrijke onderwerpen op dit forum.
Ik ben 'tuinman' en geen officiële boomverzorger of ETW maar doe wel redelijk veel zaag en klimwerk in bomen. Ik heb 15 jaar geleden 2 klimcurssusen gevolgd op het IPC. Zoals toen aangeleerd werk in nog steeds met 2 prussiklijnen.
Na een aantal jaar ben ik even uit het groen geweest en heb voor mijn werk bij de overheid een Rope Acces cursus gevolgd (Irrata level 1)
Na een aantal jaar toch weer het groen in gegaan wat ik nu weer met veel plezier doe.
Nu heb ik 2 vragen.
Vraag1: Is werken met prussiklijnen uit de mode of niet veilig genoeg meer?
De meeste bomen die ik moet snoeien kan ik bereiken met een ladder om vervolgens met lijnen verder te klimmen. Omhoog klimmen met een stijgklem is daarom, voor mij, overbodig.
Vraag 2: Hoe groter je kennis en ervaring en en bovenal de juiste instelling hoe veiliger je werkt.
Maar soms zijn er wel eens van die momenten waarop het mis het bijna mis gaat.
Uiteraard zaag bijna altijd

Verder uiteraard een goede zaagbroek en -schoenen.
Zijn er collega's die ook een zaagjas of mouwen (klasse 1of2) gebruiken in de boom en hoe is de bewegingsvrijheid en comfort (te warm)?
Er vanuitgaande elke dag weer wat te leren lees ik jullie reacties graag, mvg Kareltje