vraagje over moeraseik
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
vraagje over moeraseik
vanmorgen een Quercus palustris afgebroken, mooi karwei, fijn te klimmen boom door de vele horizontale geplaatse takken.
Wat ons opviel is dat bij alletakken en ook de stam, dat daarvan het binnenste deel van het kernhout zwart is. ik kon in mijn boeken en op internet niets vinden over het hout / kleur.
Mijn vraag (ik heb niet eerder een moeraseik omgezaagd..): is dit normaal deze kleur voor deze houtsoort ? Of is is er dan iets aan de hand geweest met deze boom?
Collega's ,Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten
Ludo van Mil
Wat ons opviel is dat bij alletakken en ook de stam, dat daarvan het binnenste deel van het kernhout zwart is. ik kon in mijn boeken en op internet niets vinden over het hout / kleur.
Mijn vraag (ik heb niet eerder een moeraseik omgezaagd..): is dit normaal deze kleur voor deze houtsoort ? Of is is er dan iets aan de hand geweest met deze boom?
Collega's ,Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten
Ludo van Mil
Re: vraagje over moeraseik
Hoi,
Een moeraseik kan zeker wel knap donker kernhout hebben.
Groeten,
Erik
Een moeraseik kan zeker wel knap donker kernhout hebben.
Groeten,
Erik
Ik ben even gaan checken.
http://www.wood-database.com/lumber-ide ... s/pin-oak/
http://www.wood-database.com/lumber-ide ... s/pin-oak/
Has a light to medium reddish-brown color, though there can be a fair amount of variation in color.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
jaludovanmil wrote:is dit normaal deze kleur voor deze houtsoort ?
ik klim liever ... dan werken
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
dat slaat zo uit nadat je al die spijkers doorgezaagd hebt

laat een oen niet zomaar doen !
nee bruno das blauw he

http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Wat als er toch een schepper is?!
- treespotter
- Prinses Irene
Ludo, was de top van de boom aan het afsterven?ludovanmil wrote:Wat ons opviel is dat bij alletakken en ook de stam, dat daarvan het binnenste deel van het kernhout zwart is.
Wortelrot of gaslek.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
nee de top zag er prima uit. ook geen dood hout in de kroon, mooi vertakt.
- treespotter
- Prinses Irene
Waarom heb je hem dan in godsnaam weggehaald. Die boom had je moeten klonen, een dood hout vrije moeraseik.ludovanmil wrote:nee de top zag er prima uit. ook geen dood hout in de kroon, mooi vertakt.

Heeft er een slootje naast gelegen dat gedempt is. Die verkleuring komt volgens mij toch echt van '(methaan)vergassing'.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger

waarschijnlijk omdat de klant dacht dat de boom niet zo breed werd 

daar kun je boom op zeggen
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
zucht.....boomverzorgingbruno wrote:leg het nu maar uit ludo waarom je die enige goeie omgelegd hebt
![]()
ga ik me toch ' verantwoorden'. het was zeker zonde; een mooie gezonde solitaire boom in de voortuin. Was een opdracht via een hovenier hier in het dorp. Het feit was al beslecht.... Ja....en waar heb ik dit al eens vaker gehoord: hij neemt teveel licht weg ! Misschien heeft iemand daar een gevat / bijdehand antwoord op ??

dan hang ik er toch gewoon een lamp in...ludovanmil wrote:hij neemt teveel licht weg ! Misschien heeft iemand daar een gevat / bijdehand antwoord op ??
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
of laat je gewoon kerstlampjes erin hangen .
hij was dus gezond hij stond op een zeer fijne plaats en toch heb jij geen advies gegeven om de boom te bewaren

hij was dus gezond hij stond op een zeer fijne plaats en toch heb jij geen advies gegeven om de boom te bewaren

- treespotter
- Prinses Irene

Dat is een goeie Nanno. 'K zal eens een balletje opgooien bij de plaatselijke elektricien of wij een leuke deal kunnen 'vormen'.
Maar Ludo, was er iets in de omgeving veranderd? Slootje gedempt of stagnerend grondwater? Het ging tenslotte over de zwartverkleuring in het kernhout.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Ja sorry Dennis, , klopt ..je hebt gelijk een foto is beter.
had een stuk hout apart gelegd, maar ben er niet mee thuis aangekomen... ik heb wel enige talenten, maar mijn geheugen is gebrekkig, vermoedelijk zit ik al in de pré-dementie fase. down hill dus met mijn geestelijke gezondheid
had een stuk hout apart gelegd, maar ben er niet mee thuis aangekomen... ik heb wel enige talenten, maar mijn geheugen is gebrekkig, vermoedelijk zit ik al in de pré-dementie fase. down hill dus met mijn geestelijke gezondheid
En toen je thuis aankwam hoorde je op de radio dat er een hele lange file stond, waar je zojuist gereden had zekerludovanmil wrote:had een stuk hout apart gelegd, maar ben er niet mee thuis aangekomen...

Nee de kern van Palustris is altijd wel wat donkerder dan andere eiken. Maar aan hand van kleuren, intensie en eventuele demacaties kun je vaak echt goed aflezen wat daar gaande is/was.
ik klim liever ... dan werken
- treespotter
- Prinses Irene
Oei. Wat klinkt dat herkenbaar. Waarschijnlijk hebben wij vroeger net iets teveel met loodhoudende mengsmeringbenzine gezaagd. Maak je maar niet druk. Het schijnt in de 'overgangsfase' heel vervelend te zijn, maar dat gaat ook weer over. Dan gaan wij gewoon samen met Bruno de kroeg in en vergeten gewoon de boel te betalen.ludovanmil wrote:ik heb wel enige talenten, maar mijn geheugen is gebrekkig, vermoedelijk zit ik al in de pré-dementie fase. down hill dus met mijn geestelijke gezondheid
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
- treespotter
- Prinses Irene