Zomaar een vraag

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Sequoia
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 10 Sep 2010, 09:14

Zomaar een vraag

Post by Sequoia »

Stel je buurman is een grote fan van grote bomen, en plant in zijn tuin netjes twee meter uit de erfgrens een tweeëntwintig meter hoge plataan. Alle overhangende takken worden (vakkundig) terug gezet, maar je zit zelf met heel je gezin in de schaduw heel de zomer op je eigen terras.
Mag je stinkend rijke buurman dit, of overtreed hij de wet????????
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Zomaar een vraag

Post by Roel »

Of je de wet overtreed weet ik niet. Maar het minste wat je kunt doen is even gaan praten met je buurman en er dan samen uitkomen. Dat blijft toch de beste oplossing in mijn ogen. Helaas kan dit op veel plekken niet....
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by -WOUTER- »

De wet geeft aan dat ernstige hinder of zonlicht belemmering niet hoeft te worden gedoogd en de buren kunnen de eigenaar om snoei eisen om meer lichtinval in hun tuin te realiseren.

Iedere burger moet enige hinder gedogen, dus baldval, beetje zonlichtbelemmering e.d. moeten worden gedoogd. Ernst van de situatie zou b.v. door een lumen opname kunnen worden vastgesteld en als dit ernstig is kan er dus wel degelijk iets tegen de boomeigenaar worden ondernomen, of deze rijk is of niet maakt niets uit :wink:

bomen en wet is hierin een zeer handig naslagwerk en geeft redelijk fijne richtlijnen in dit soort situaties. Gekoppeld natuurlijk aan wetten uit het burgerlijk wetboek.

succes ermee.
grtn wouter
- climb fast, move slow -
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by enricovanwees »

ik heb het nog zouter meegemaakt. 2 gezinnen beide al enige jaren naast erlkaar wonend. Voordat die er kwamen stond er al een italiaantje van een mtr of 17. Toen ik erbij kwam ca 20 mtr hoog. Zeker nog lang niet volwassen maar ca 30 jr. Voor de klagende partij aan het eind van de tuin van 11 mtr aan de noordzijde. Ondertussen groeide de stam over de erfscheiding met een zijarm van 45 cm op 2 mtr aan hun kant. Die moest eraf en een hoofdwortel aan hun kant weg, de top eruit. "licht en uitzicht benemend". Het is dat ik de brief van de advocaat zelf gelezen had maar anders..... Goed het alleenstaande vrouwtje met 3 kids in een koophuis moest maar alles op eigen kosten laten doen. Na de eerste eisen gingen ze door en moest de hele boom uiteindelijk weg. Dit proces duurde 3 jaar en hebben ze uiteindelijk samen een nieuwe duurzame erfafscheiding aangekocht.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by KIMME »

Is het in belgië of in nederland. Wetgeving en rechtspraak schelen enorm tussen de twee.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by Tom »

Het blijft mij toch verbazen hoeveel geschillen er kunnen ontstaan door Bomen.
enricovanwees wrote:Dit proces duurde 3 jaar en hebben ze uiteindelijk samen een nieuwe duurzame erfafscheiding aangekocht.
Duurzaamheid, daar willen we toch naar toe? Of begrijp ik Al Gore nu weer verkeerd? :lol:
Take care, there's not much spare!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by boomverzorgingbruno »

Tom wrote:Het blijft mij toch verbazen hoeveel geschillen er kunnen ontstaan door Bomen.
enricovanwees wrote:Dit proces duurde 3 jaar en hebben ze uiteindelijk samen een nieuwe duurzame erfafscheiding aangekocht.
Duurzaamheid, daar willen we toch naar toe? Of begrijp ik Al Gore nu weer verkeerd? :lol:
neen tom die geschillen ontstaan niet door de bomen maar door de onverdraagzaamheid tegenwoordig en de boom is opdat moment meestal de stok om te slaan . :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by dennis »

Wauw mooi bruno :D
ik klim liever ... dan werken
Hans
Nieuw
Nieuw
Posts: 24
Joined: 21 Feb 2009, 21:22
Location: Mol

Re: Zomaar een vraag

Post by Hans »

boomverzorgingbruno wrote:tegenwoordig en de boom is opdat moment meestal de stok om te slaan .
Serieuze stok dan als je met een boom begint te meppen. :lol:
Maar ik denk toch dat bomen dikwijls de lont aan het kruitvat zijn :( :(
Less is more !
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by Tom »

Maar hoezo dan, kunnen mensen dan niet gewoon met elkaar opschieten? Het moeten toch echt die bomen zijn hoor die steeds roet in het eten gooien van de lieve vrede :wink:

neen tom die geschillen ontstaan niet door de bomen maar door de onverdraagzaamheid tegenwoordig en de boom is opdat moment meestal de stok om te slaan .

T'is mooi omschreven Bruno en klopt helemaal, enfin er zal wel al eens een keertje iets ontstaan door een boom, maar mochten mensen eens met elkaar praten dan komen ze er vast wel uit.
KIMME wrote:Is het in belgië of in nederland. Wetgeving en rechtspraak schelen enorm tussen de twee.
Hier al duidelijkheid over?
Take care, there's not much spare!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by ludovanmil »

nog een toevoeging: vers van de pers...of liever gezegd uit de koker van de leraar op het IPC / Gerrit Jan van Prooijen ( en die weet er toch wel iets van...).
Als een boom er al langer staat dan 20 jaar is er sprake van 'gewoonterecht'. M.a.w. er is dan al zo lange sprake van een fait complet, dat de boom meestal moet blijven staan. Of nog eens hoe ik het altijd zeg....de boom heeft ook rechten.
User avatar
eikje
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 27 Dec 2010, 15:53
Location: Gent

Re: Zomaar een vraag

Post by eikje »

Ik zal mij snel even voorstellen, ik ben Jimmy en woonachtig te Gent en momenteel laatste jaar student. Op dit ogenblik werk ik aan een dossier van wetgeving en stadsgroen in Vlaanderen met daarin een grote brok over bomen.

Om even te antwoorden op de vraag rond wetgeving. Alles in Vlaanderen ligt nogal verspreid op het vlak van bescherming van bomen en groen(Codex RO, Bosdecreet, Natuurdecreet, etc. ).

Maar in dit geval moet je zoals iedereen waarschijnlijk al weet naar het Veldwetboek kijken. Daar staat alles in op het vlak van grenzen en plantafstand.

Wanneer een boom echter dichter is geplant dan 2 meter en niet op de grens kan er beroepen worden op erfbaarheidsdienst en die kan volgens verschillende wegen bekomen worden. Na 30 jarige verjaring , Overeenkomst (tussen de 2 partijen) en Bestemming van de huisvader (situatie voor de vestiging nieuwe partijen).

In geval het gaat over een gemeenschappelijke boom die op de grens staat, kan de mede eigenaar wel dwingen tot rooien.

In geval van lichtgebrek door niet overhangende takken, moet ik u echter teleurstellen. Als ik iets vind zal ik het zo snel mogelijk posten, tenzij iemand mij voor is natuurlijk!

Update: De VR kan wel degelijk extra zaken opleggen, op basis van het Burgerlijk Wetboek en die gaan verder dan het Veldwb. wanneer er "grote" burenhinder is. Licht gebrek, bladval zijn trouwens geen aanleidingen tot klacht en worden beschouwd als nabuurschap, er moet namelijk een ernstige reden zijn ... (Overhangende boom met kortshoutkoolzwam naar de woning toe bijvoorbeeld om het wat extreem te maken :lol: )

PS. Jow Tom lang gelden! (Heb nog les gehad van jouw op PCLT)
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Zomaar een vraag

Post by Tom »

Hey Jimmy,

Mooie infomatie man, ben best benieuwd naar je werkje. Een duidelijk overzicht gebundeld, met waar wie en wanneer erin, klinkt als een must-have voor elke Belgische boomverzorger. kzit zelf wel lekker in Haarlem (nederland) ondertussen.

(ps: 19 maart; BBB workshop, kunnen daar eens een pintje drinken. Mogt je komen, zie ik graag je bundel in :wink: )

Greetz
Take care, there's not much spare!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Zomaar een vraag

Post by Philippe »

In verband met een gemeenschappelijke boom, kan je aktijd langs de vrederechter passeren.
Meestal krijg je iemand voor u die niet op de hoogte is van het thema bomen (hoe ze reageren op snoei etc.) Vandaar dat het dan belangrijk is om samen met een kostenanalyse (ecologische en economische waarde van de boom) de waarde van de betreffende boom weer te geven.
Geloof mij, dit geeft een positieve boost naar de vrederechter toe.
Nu, je staat zeer sterk indien , zoals je reeds vermeld de boom al 30 jaar staat.
Let wel op met een groep bomen op zo'n 10 are.
Ongeacht de bestemming van de grond, (bouwgrond, industriegrond,...) wordt deze gezien als bos m.a.g. bosdecreet die krachtig is in termen van wetgeving( => kapmachtiging via ANB ipv kapvergunning).
Tevens moet je ook eens kijken bij Code van goede natuurpraktijk.
Hier staan RICHTLIJNEN in omtrent het snoeien etc van bomen.
kan mss zinvol zijn om deze toe te voegen.

Greetz
User avatar
eikje
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 27 Dec 2010, 15:53
Location: Gent

Re: Zomaar een vraag

Post by eikje »

Als ik ergens fout ben mag je het altijd zeggen hoor, niemand is onfeilbaar! :D

Alvast bedankt voor de tip!
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Zomaar een vraag

Post by Roel »

Er staat nu een artikel in boomzorg over bomen op de erfafscheiding. Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar het lijkt me wel intressant.
Post Reply