Asian Longhorn

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Asian Longhorn

Post by treespotter »

NEEEEEEEEEEEEEEEEEeeee niet nog een aantaster.

Ik denk dat je de hele onderstaande link (dus niet alleen het onderstreepte gedeelte) in jou adresbalk moet kopiëren.

http://www.rtl.nl/(/actueel/4inhetland/ ... 801222.xml

Klik dan op de internetpagina op de volgende tekst:

'Beestje hoort niet in Nederlandse boom'.
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

De aziaat is weer niet welkom zeker, dacht dat we een multiculturele samenleving hadden. :lol:

Door opwarming gedijen er in Nederland steeds meer aparte insecten zonder natuurlijke vijand.
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by R Schra »

Ik heb in de botanische tuin in Beijing gezien dat er her en der door houtboorders behoorlijk aangetaste bomen stonden. De aantasting was dan vaak geconcentreerd rondom de stamvoet en bij een enkele boom thv een takkrans in de top. De omringende bomen leken mij niet aangetast. Zou mate van aantasting bepaald worden door conditie en of beschadiging? Doorgaans zie je bij een populieren boorder het schade beeld over de hele populatie met uitschieters in 'mindere' bomen. Ben benieuwd of de ontwikkeling en verpreiding gemonitord wordt en welke maatregelen de PD neemt.

Ronald
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik geloof dat het hier gaat om de zoveelste bezoeker waarvoor geen natuurlijke vijand is meegelift in een ander kratje. Het is volgens mij niet meer te doen om deze kever hier te elimineren. Twee jaar na binnenkomst (dus een paar generaties verder) moet je volgens mij de hele randstad ontbossen en opstoken in de krachtcentrale om hier zeker van te zijn.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Het verspreidingsgebied kan inderdaad groot geworden zijn, maar dat hoeft niet. Het kan enige jaren duren voor de larven de boom uitkomen als kever en in dat geval kan het zijn dat er alleen nog maar larven in dat dorpje aan het eten zijn. (maar dat zal wel erg optimistisch zijn... :D )

Laten we hier wel van leren dat levend spul (ook boompjes, muggen, whatever) niet vervoerd moeten worden. De natuur is en blijft ondoorgrondelijk, we hebben geen idee wat we allemaal aanrichten met dit soort veranderingen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote:Het verspreidingsgebied kan inderdaad groot geworden zijn, maar dat hoeft niet. Het kan enige jaren duren voor de larven de boom uitkomen als kever
Betekend dit dat de cyclus van deze kever een beetje te vergelijken is met die van de wilgenhoutrups?
Post Reply