wilg omlieren 1600 of 3200 kg?
Re: wilg omlieren 1600 of 3200 kg?
nou zowiezo zou ik eerst evaring willen opdoen met een vakman erbij,
die 100a 150 euro kan je heel erg veel ellende gaan besparen
die 100a 150 euro kan je heel erg veel ellende gaan besparen
- treespotter
- Prinses Irene
Jij stelt een vraag op een forum waar de meeste gebruikers klimmend boomverzorger zijn die in kleine delen een boom kunnen afbreken. Wanneer jij dan zonder introductie, foto's of enig ander aanknopingspunt aan komt zetten met twee 1600 kg lieren (waarbij jij waarschijnlijk Tirfor handlieren bedoeld) wat verwacht jij dan serieus voor antwoord. Met dat soort lieren en een goed ankerpunt (waar wij jou ook nog niet over gehoord hebben) kun je de Domtoren omtrekken....nickvanboven wrote:maar blijkbaar komen veel mensen met van die belachelijke antwoorden zoals laat iemand anders het doen. Ervaring krijg je niet gelijk van de eerste dag en er hoeft echt niemand extra bij te staan, met een klein beetje advies kom je al een heel eind.
Heeeee, das een goed plan. Met een stihl motorslijper een goede valkerf zetten en trekken maar! Ik heb vrijdag nog wel tijd.treespotter wrote: kun je de Domtoren omtrekken....

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Pas nou op jongens! AIVD kijkt mee!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- treespotter
- Prinses Irene
Wees gerust Steven. Zij hadden jou (ons) al op de korrel lang voordat Wes hier op het forum kwam 'buurten'.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
boomverzorgingbruno wrote:en plaats er een camera bij en liefste een direkt linkje naar youtubetreespotter wrote:Ik zou voor de zekerheid toch maar gaan voor het huren van 2 3200 kg lieren.
Zorg er ook voor dat wanneer jij met die twee lieren gaat trekken dat jou mobiele telefoon opgeladen is.![]()

Ja precies, dan hebben wij er in ieder geval nog lol van !!
Beste vragensteller, ik vraag toch ook niet aan mijn tandarts hoe ik het beste mijn eigen kies kan vullen en welke legering ik daarvoor het beste kan gebruiken.
Ieder zijn vak zal ik ook maar eens zeggen .....
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Dat klopt maar sommige dingen kun je echter beter leren in het rechtstreekse contact met een vakman, die ook de boom heeft bekeken. En die je in het werk iets kan leren. Dit forum is mijns inziens geen 'instant-oplossings-medium-voor complexe problemen.nickvanboven wrote:Ik weet ook wel dat het gaat om de scheefstand en hoeveel massa er overhangt naar de andere kant van de boom.Dat hoogte en dikte er minder toe doen , maar dat er mensen zijn die zulke reactie's geven van 4 lieren en trekker van 280 pk, goh snap da ook wel dat dat gaat.
Ik zit normaal gesproken meer in het bomen vellen met rupskraan dus ben wat minder ervaren met lieren , zelf zat ik te denken aan 1600kg lier maar ik wilde wel eens weten wat de kenners er van vonden maar blijkbaar komen veel mensen met van die belachelijke antwoorden zoals laat iemand anders het doen. Ervaring krijg je niet gelijk van de eerste dag en er hoeft echt niemand extra bij te staan, met een klein beetje advies kom je al een heel eind.
Waarom denk je dat we sowieso 2 jaar op school zitten en dan nog heel veel moeten leren ????'
Dus, volgens mij klopt je stelling ! Met een heel klein beetje advies kom je al een heel eind niet, in dit geval.
-
- Treehugger
Gister en vandaag enkele wilgen met een knik-schaar shofel (rode, weet niet merk of nr uit hoofd) in de goede richting getrokken. ca 20 mtr hoog en 80 dik. Treklijn op de helft of iets erboven (2/3). De BOM valt dan goed en maakt een KNAL als een EXPLOSIE en een stofwolk tot gevolg. Tja en daarna de rommel maar weer opruimen he. Helaas geen helmcam of mogelijkheid voor foto tijdens werk. Camera veilig in de auto.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
-
- Nieuw
ja inderdaad in mijn uitleg zaten een paar gebreken. dat kan ik niet ontkennen maar ik zat op antwoorden te wachten zoals daarmee kan je de domtoren omlieren. owja en als ankerpunt gebruik ik 2 piketten
.
en toch met een klein beetje advies kom je er wel, het is niet dat ik voor het eerst een boom zaag en ik weet dat als je hem hoog genoeg aanbind, hefboom blablabla een gigantische kracht kan uitoefenen. maar omdat ik bijna nooit een lier gebruik was ik wel eens benieuwd naar wat er meestal word gebruikt. en zoals ik zij, mijn uitleg was gewoon slecht

en toch met een klein beetje advies kom je er wel, het is niet dat ik voor het eerst een boom zaag en ik weet dat als je hem hoog genoeg aanbind, hefboom blablabla een gigantische kracht kan uitoefenen. maar omdat ik bijna nooit een lier gebruik was ik wel eens benieuwd naar wat er meestal word gebruikt. en zoals ik zij, mijn uitleg was gewoon slecht
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
He Nick,
sportief antwoord !
weet je, het is soms op papier net niet te doen om een goed advies te geven als je de situatie niet gezien hebt. Een paar goede foto's kan helpen. En....en dat doe ik zelf ook regelmatig.....een paar uurtjes een meer ervaren collega erbij vragen, is heel leerzaam. Kan je het daarna toch weer zelf doen.
succes met de klus.
sportief antwoord !

weet je, het is soms op papier net niet te doen om een goed advies te geven als je de situatie niet gezien hebt. Een paar goede foto's kan helpen. En....en dat doe ik zelf ook regelmatig.....een paar uurtjes een meer ervaren collega erbij vragen, is heel leerzaam. Kan je het daarna toch weer zelf doen.
succes met de klus.
- treespotter
- Prinses Irene
Kijk Nick, daar kan ik wat mee.nickvanboven wrote:maar omdat ik bijna nooit een lier gebruik was ik wel eens benieuwd naar wat er meestal word gebruikt.
Wij hebben jarenlang alleen maar gebruik kunnen maken van handlieren van het merk Tirfor. Die 1600 kg lieren waar wij de beschikking over hadden waren ruimschoots voldoende om AL het boomsloopwerk uit te kunnen voeren.
Zoals ik al zei zijn wij eigenlijk allemaal klimmend boomverzorgers, dus wanneer een boom te groot zou zijn dan is het voor ons nooit een probleem om hem handzaam genoeg te maken.
Toen ik voor mijzelf begon heb ik natuurlijk ook zo'n tirfor gekocht en heb hem in het begin af en toe gebruikt.
Een aantal jaren geleden hebben Jelte en ik samen een Good Winch (GRCS) gekocht. Hierna heb ik de Tirfor nooit meer uit de schuur gehaald.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ik werk zelf altijd met een pulley systeem en een portawrap, of de defender
Tirfor is een mooi apparaat maar veels te lomp en tijdrovend.
De GRCS of SRW is een echte oplossing voor dit soort werk.
succes ermee
wouter

Tirfor is een mooi apparaat maar veels te lomp en tijdrovend.
De GRCS of SRW is een echte oplossing voor dit soort werk.
succes ermee
wouter
- climb fast, move slow -