I-tree in Nederland of Europa
I-tree in Nederland of Europa
Dag iedereen
Weet iemand hier soms hoe het staat met i-tree in Nederland of Europa? Ik had gelezen in een artikel uit boomzorg dat er mensen waren in Nederland met ambitie om mee te werken aan een Europese update, maar verder heb ik hier niets meer over gelezen. Het lijkt mij anders wel een goed initiatief gezien de mogelijkheden van het programma.
Wie niet weet wat i-tree inhoud en waarvoor het dient:
http://edepot.wur.nl/156257 (Artikel boomzorg)
http://www.itreetools.org/ (officiële website)
mvg
Weet iemand hier soms hoe het staat met i-tree in Nederland of Europa? Ik had gelezen in een artikel uit boomzorg dat er mensen waren in Nederland met ambitie om mee te werken aan een Europese update, maar verder heb ik hier niets meer over gelezen. Het lijkt mij anders wel een goed initiatief gezien de mogelijkheden van het programma.
Wie niet weet wat i-tree inhoud en waarvoor het dient:
http://edepot.wur.nl/156257 (Artikel boomzorg)
http://www.itreetools.org/ (officiële website)
mvg
Re: I-tree in Nederland of Europa
Dat is dus een nieuw apple boompjeeikje wrote:Wie niet weet wat i-tree inhoud en waarvoor het dient:

ik klim liever ... dan werken
- treespotter
- Prinses Irene
Je moet ook niet alles letterlijk geloven wat er in Boomzorg staat.
Volgens mij is I-tree het te zagen product voor een I-saw. http://www.usbchainsaw.com/

Volgens mij is I-tree het te zagen product voor een I-saw. http://www.usbchainsaw.com/

if got an i-infection....
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Hebben ze ook een draadloze uitvoeringen?treespotter wrote:Je moet ook niet alles letterlijk geloven wat er in Boomzorg staat.![]()

Om even bij het topic te blijven...
Wat een onzin, dat I-tree. De grootste bron van ellende op deze aardkloot is GELD (uit het monetaire systeem). Elke poging wat-dan-ook in geld uit te drukken is per definitie zinloos, en als het toch gedaan wordt, dan worden er per definitie verkeerde beslissingen mee genomen.
O ja, en het bepalen van een bedrag aan de zin van groen, dat kost natuurlijk ook geld...

Wat een onzin, dat I-tree. De grootste bron van ellende op deze aardkloot is GELD (uit het monetaire systeem). Elke poging wat-dan-ook in geld uit te drukken is per definitie zinloos, en als het toch gedaan wordt, dan worden er per definitie verkeerde beslissingen mee genomen.
O ja, en het bepalen van een bedrag aan de zin van groen, dat kost natuurlijk ook geld...

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Wat ben ik blij dat jij mijn gevoelens zo goed kan verwoorden Pietje. 

Ik ken het programma niet,..heb er wel wat over gelezen. Je eigendom becijferen (waarderen) is volgens mij niet helemaal een stomme gedachte. Waarom wordt vastgoed wel becijferd en gewaardeerd en zou het met groen (lees bomen en bossen openbaar of particulier groen) niet kunnen. In stedelijke (of dorpelijke) gebieden kunnen naast morele waarden de financiele naast elkaar afgezet worden in de aanloop naar grote beslissingen voor bijvoorbeeld herinrichting of bescherming. Volgens mij kan er met de meeste boombeheerprogramma's ook gerekend worden,...of heb ik het mis?
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Ik ken Pietje niet...Pietje wrote:Om even bij het topic te blijven...![]()
maar hij doet wel een uitspraak uit (ook) mijn hart !

Bedankt Pietje.
Ja, je hebt het mis...Nelis wrote:...of heb ik het mis?

Er wordt van alles becijferd, dat klopt. Maar dat werkt alleen maar omdat alle partijen dezelfde financiele "religie" (geloof) hebben. Als iedereen in Sinterklaas (of God of zo) gelooft, dan bestaat ie toch?
Ik zal proberen een puntje van de sluier van het BvB op te lichten:
Ergens waarde aan toekennen doe je door aannames ("ik ga er vanuit dat..") te benoemen. Als een aanname veranderd, is de daarop gebaseerde berekening na die verandering waardeloos geworden.
Voorbeeld: bij de berekening van een uurtarief worden aannames gedaan over kosten, en hoeveelheden gewerkte uren. Een offerte maak je meestal door een kosten-calculatie te maken, te weten uren * uurtarief = verkoopprijs. Echter, in veel gevallen kan zinvol zijn een offerte aan te bieden ONDER DE KOSTPRIJS, en vervolgens (als bedrijf) vette winst te maken.

Oftewel: zelfs met zoiets eenvoudigs als het werken met een uurtarief ga je soms vet de boot in. Om maar niet te spreken over de hoeveelheid aannames die er gedaan worden in I-Tree, vastgoed, pensioenfondsen, aandelen, obligaties, kortom ALLES dat met geld te maken heeft.

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Hoi Pietje
is dat erg?
ik beredeneer meer als eigenaar,...jij veel meer als aannemer,.liefhebber wellicht
ook ik weet weet dat werken onder kostprijs niet goed is,..voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer en ik denk dat dit zal moeten veranderen in het huidige aanbestedingsbeleid.
Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben als eigenaar naar de waarde van mijn eigendommen,........zo gek is dat toch niet? Moet ik meer gaan meer investeren dan mijn eigendommen waard zijn (financieel gezien)? ,....wat denk je? begrijp me niet verkeerd,..ook moreel hecht ik waarde aan eigendom,..maar er zijn grenzen. Wie mij beter kent weet dat ik daar behoorlijk in mee kan gaan.
een financiele religie,.......iets om over na te denken,..maar het geniet helemaal mijn voorkeur
dur is meer,........................
is dat erg?
ik beredeneer meer als eigenaar,...jij veel meer als aannemer,.liefhebber wellicht
ook ik weet weet dat werken onder kostprijs niet goed is,..voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer en ik denk dat dit zal moeten veranderen in het huidige aanbestedingsbeleid.
Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben als eigenaar naar de waarde van mijn eigendommen,........zo gek is dat toch niet? Moet ik meer gaan meer investeren dan mijn eigendommen waard zijn (financieel gezien)? ,....wat denk je? begrijp me niet verkeerd,..ook moreel hecht ik waarde aan eigendom,..maar er zijn grenzen. Wie mij beter kent weet dat ik daar behoorlijk in mee kan gaan.
een financiele religie,.......iets om over na te denken,..maar het geniet helemaal mijn voorkeur

Hoi Niels!
ik denk dat mijn boodschap niet helemaal is overgekomen.
Je mag best rekenen wat je spullen waard zijn. als je er maar bij bedenkt dat het antwoord op je rekensom klinkklare onzin is.
Want iets is waard wat de gek er voor geeft, en niets anders. wil jij je gemeentelijke boom verkopen dan?
Pensioenfondsen rekenen ook uit wat voor waarde ze voor hun pensioenontvangers opzij gezet hebben, en daarbij gaan ze uit van allerlei aannames zoals verkoopwaarde van kantoren en zo. Maar je weet niet wat een kantoor waard is tot je het verkocht hebt. En dat kan per dag verschillen, en meestal heeeel erg tegenvallen. De bonussen van die pensioenfonds-topmanagers cq handige cijferaars wordt echter wel gebaseerd op de bovengenoemde onzin-berekeningen, en in tegenstelling tot de bovengenoemde onzin-berekening is de bonus zelf meestal niet bepaald onzin.
Maar om kort te gaan: je weet gewoon nooit wat je hebt. Nooit. En zelfs dan niet...
Groetjes!
ik denk dat mijn boodschap niet helemaal is overgekomen.
Je mag best rekenen wat je spullen waard zijn. als je er maar bij bedenkt dat het antwoord op je rekensom klinkklare onzin is.
Want iets is waard wat de gek er voor geeft, en niets anders. wil jij je gemeentelijke boom verkopen dan?

Pensioenfondsen rekenen ook uit wat voor waarde ze voor hun pensioenontvangers opzij gezet hebben, en daarbij gaan ze uit van allerlei aannames zoals verkoopwaarde van kantoren en zo. Maar je weet niet wat een kantoor waard is tot je het verkocht hebt. En dat kan per dag verschillen, en meestal heeeel erg tegenvallen. De bonussen van die pensioenfonds-topmanagers cq handige cijferaars wordt echter wel gebaseerd op de bovengenoemde onzin-berekeningen, en in tegenstelling tot de bovengenoemde onzin-berekening is de bonus zelf meestal niet bepaald onzin.

Maar om kort te gaan: je weet gewoon nooit wat je hebt. Nooit. En zelfs dan niet...
Groetjes!

verschil van inzicht en mening,...maar wel een leuk verschil 

Verassende discussie, ik had verwacht dat iedereen van jullie wat meer achter het idee zouden staan.
Vanuit ethisch oogpunt is het inderdaad weer geld geld geld, maar dat is de wereld vandaag. Wil je de ' bazen, directeurs, ...' zonder kennis van bomen en respect voor natuur overtuigen zul je met cijfers voor de dag moeten komen en geld is daar gewoon een keyword.
Ik ben trouwens ook niet echt te vinden in die geldmentaliteit, maar soms heiligt het doel de middelen.
- Hoe fout het allemaal in elkaar zit bewijst bijvoorbeeld de CO2 regelgeving, 'propere' lucht kopen in het buitenland? Terwijl we eigenlijk gewoon zelf in groene energie kunnen investeren, dan is het idee om i-tree te gebruiken zo gek nog niet.
- De 'Uniforme methode voor waardebepaling' in België richt zich bijvoorbeeld ook louter op kosten en zegt niets over de waarde van de boom voor de omgeving, natuur, etc. iets wat ik persoonlijk wel belangrijk vind ...

Ik ben trouwens ook niet echt te vinden in die geldmentaliteit, maar soms heiligt het doel de middelen.

- Hoe fout het allemaal in elkaar zit bewijst bijvoorbeeld de CO2 regelgeving, 'propere' lucht kopen in het buitenland? Terwijl we eigenlijk gewoon zelf in groene energie kunnen investeren, dan is het idee om i-tree te gebruiken zo gek nog niet.
- De 'Uniforme methode voor waardebepaling' in België richt zich bijvoorbeeld ook louter op kosten en zegt niets over de waarde van de boom voor de omgeving, natuur, etc. iets wat ik persoonlijk wel belangrijk vind ...
deels sta ik er wel achter, en idd is politiek vaker te overtuigen in geld. Wat ik van het CO2 geneuzel moet denken weet ik niet.
- treespotter
- Prinses Irene
Misschien helpt dit bij jou beeldvorming. http://www.keuringsdienst.nl/page/23457/nlNelis wrote:Wat ik van het CO2 geneuzel moet denken weet ik niet.
Afkopen van vuile handen voor een schoon geweten.
en jij denkt dat ik daar aan mee WIL doen?,......
volgende week kopen wij onze nieuwe Toyo,..vervolgens planten wij 2 boompjes(het liefst in de baas zijn tijd),...dan zijn wij toch co2 neutraalgoedbezigvoorhetmilieu,...ofnie dan

- treespotter
- Prinses Irene
Ik heb afgelopen maanden ongeveer 400 bomen geplant. Als ik het nu goed begrijp dan had ik 'binnen' kunnen zijn wanneer ik hiervoor CO2 certificaten had verkocht. 

ik denk het

wij hebben de afgelopen 4 weken 50000 stuks bosplantsoen gezettreespotter wrote:Ik heb afgelopen maanden ongeveer 400 bomen geplant. Als ik het nu goed begrijp dan had ik 'binnen' kunnen zijn wanneer ik hiervoor CO2 certificaten had verkocht.

“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
- treespotter
- Prinses Irene
Maar hoe moet dat dan wanneer wij in de komende maanden weer een evengroot aantal bomen tegen de grond aan laten sukkelen...
Ik heb de uitzending van Keuringsdienst van Waarde (waarvan het linkje hierboven) gezien en heb mij hogelijk verbaast over het feit dat er land wordt verkocht om CO2 te compenseren. Wat wordt er gecompenseerd? Helemaal niets. Het bos dat wordt verkocht is het gebied wat ligt achter de ontbossingsgebieden. Hierdoor kunnen de ontginningsbedrijven niet verder oprukken.
Jeah right... Jij zit dan weer keurig in Holland het nobele mannetje te spelen en ondertussen wordt in de Amazone 'jouw' bosje in Kleenex tissues verandert.
Op maandag 4 april om 23.10 uur is deel twee (en waarschijnlijk de ontknoping) van het tweeluik te zien.
Ik heb de uitzending van Keuringsdienst van Waarde (waarvan het linkje hierboven) gezien en heb mij hogelijk verbaast over het feit dat er land wordt verkocht om CO2 te compenseren. Wat wordt er gecompenseerd? Helemaal niets. Het bos dat wordt verkocht is het gebied wat ligt achter de ontbossingsgebieden. Hierdoor kunnen de ontginningsbedrijven niet verder oprukken.
Jeah right... Jij zit dan weer keurig in Holland het nobele mannetje te spelen en ondertussen wordt in de Amazone 'jouw' bosje in Kleenex tissues verandert.
Op maandag 4 april om 23.10 uur is deel twee (en waarschijnlijk de ontknoping) van het tweeluik te zien.
- treespotter
- Prinses Irene
Vanavond dus.treespotter wrote:Op maandag 4 april om 23.10 uur is deel twee (en waarschijnlijk de ontknoping) van het tweeluik te zien.