husq, stihl of jonsered

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

husq, stihl of jonsered

Post by marrik »

Heb voorheen altijd met husqvarna gerwerkt. Vandaag 2 kapotte husqvarnas gekocht voor de onderdelen. 100 kronen (=10 euro). En een kleine goed lopende stihl + een hele bak vol reserve onderdelen voor 900 kronen (90 euro). Nu bevalt die stihl me eigenlijk wel heel erg. Die stihl heeft me wel aan het twijfelen gebracht.

Nu wil ik een nieuwe machine kopen maar ben nu ineens niet meer 100% husqvarna minded. Ook jonsered zie je hier veel en dat ziet er toch ook wel erg solide uit. Wat zou het beste zijn als we effe niet naar de prijs kijken, dus alleen betrouwbaarheid en gebruiksgemak: husq, stihl of jonsered.

alvast bedankt voor het advies,
marrik
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by NannoB »

Van welk merk zit er een goede dealer het dichts bij je in de buurt of heb je hele goede contacten mee? Dat zal je zeker mee moeten laten wegen!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by boomverzorgingbruno »

geen 1 van de drie is slecht
zoals nanno zegt zoek een dealer kort in jou buurt en desnoods vraag je eens of je mag testen met de zaag .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

Re: husq, stihl of jonsered

Post by marrik »

Heb een stihl dealer en een husq dealer die husq en jonsered verkoopt vlakbij. Maar als ik het aan de stihl dealer vraag zegt die dat stihl absoluut de beste is. 3 keer raden wat de husq dealer zegt. Heb de zaag voornamelijk nodig voor 10/30 cm berk en 20/50 cm den om te doen en klein te zagen. Zit te denken aan een zaag rond de 1800/2000 w. Een mooi middelmaatje dus. Zwaarder is wel leuk maar niet praktisch meer.

Heb al wel gezien dat de prijzen hier 10 tot 20 % lager liggen dan in NL.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by treespotter »

Dan zou ik toch voor deze gaan. Kost iets meer, maar volgens mij zit deze prima in elkaar met degelijke componenten.
http://www.stihl.nl/nederland/katalog/p ... +C-BQ.html
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by enricovanwees »

Ik denk niet dat hij een elec zoekt, tenzij een agregaat op zijn rug kan. Om zo je bos uit te dunnen voor hout in huis lijkt mij een stihl 341 45 cm blad, een goede keus. Dit is een nieuwe zaag met vele verbeteringen, gezien je noodzaak van zagen jaarlijks (dagelijks) is kwaliteit nodig, en dan niet voor semiprof kiezen. Onderhoud en een scherpe ketting bepaalt in grote mate de levesduur en je werkcomfort.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by ludovanmil »

goh leuk weer een discussie over wat nou het beste merk is.... :)
is een nieuwe zaag niet het beste, ipv allerlei oude ' barrels', van whatever merk ?
zelf ben ik heel tevreden over met mijn Dolmar. Waarom komt die niet in jouw lijstje voor ? alleen husq,stihl of jonsered....leer toch eens ruuuuuuuuuuuuuuuiiiim te denken.
Maar een goede handzaag doet ook wonderen.
Goh echt fijn dat we op dit onderwerp weer eens verder kunnen discuzeuren. :wink:
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by enricovanwees »

geen dolmar, daar zit geen dealer of monteur van bij hem in de buurt. Ikzelf heb een ms 200T, ms 260 en een husq 272, allen 2e hands ivm prive aanschaf en dus de prijs belangrijk. De dealer zit ca 4 km bij me huis vandaan, heeft ook safetygreen spullen, dus erg makkelijk. Ik heb mijn husq kunnen vergelijken in praktijk met een jonsered, mijn husq overwon, wel iets meer herrie. Ik heb laatst consumenten test gelezen in een vakblad, de zagen wonnen ieder op een ander onderdeel, de stihl was de overall winner.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by treespotter »

:roll: Jongens, leer nou toch eindelijk eens lezen.
Het gaat hier om het kortzagen van brandhout. Waarschijnlijk dicht bij het huis. Dan is een elektrische zaag de beste keus.
Marrik heeft het over een zaag van 1800 tot 2000 watt. en dan heb je het volgens mij toch echt over een elektrozaag.
Echt kwalitatief goede 230 volt elektrische zagen moet je met een kaarsje zoeken en dan is de Stihlzaag echt een aanrader.
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: husq, stihl of jonsered

Post by jelte »

marrik wrote: Heb de zaag voornamelijk nodig voor 10/30 cm berk en 20/50 cm den om te doen en klein te zagen.
...als het maar hier om gaat dan zou ik zeker de gekopste nemen.....je ben nou hollander of je bent het niet... :lol:
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by timo »

meschien een ketting zaag met automatise rem. :?:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by Allard »

ludovanmil wrote:Maar een goede handzaag doet ook wonderen.
Heb liever een scherpe handzaag dan een botte kettingzaag :wink:
User avatar
marrik
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 19 Apr 2011, 20:58

Re: husq, stihl of jonsered

Post by marrik »

Ben effe een weekje in noorwegen wezen werken, vandaar geen reaktie van mij. Maar haal er wel zinnige dingen uit. Sorry, maar electrisch zie ik niet zitten. Een paar honderd meter het bos in met zo'n snoer of een agregaat erbij kopen, nee bedankt. Ik trek 20/25 cuub hout per jaar uit het bos. Het meeste zaag ik in het bos al klein. i.i.g. de dikke stukken omdat ze gewoon niet te tillen zijn anders. Bovendien komt het meeste van het hout uit het bos wat een heel stuk lager dan het houthok ligt. Dus moet het wel op de pickup kunnen. De dunne stukken gaan pas kort bij het houthok.

Mijn conclusie: eigenlijk wil ik een husq, terwijl ik weet dat een stihl toch net iets beter is. Maar ga toch eens een jonsered testen. Iig geen electrische. T zal dan misschien toch de prijs zijn die het gaat bepalen, der is vast een aanbieding waar ik niet omheen kan. ook niet met de handzaag. da heb ik 2 weekenden gedaan omdat het sneller ging dan met de bijl. ja ja de evolutie gaat snel.

thx voor advies, al ben ik nog steeds in twijfel. Heb nu een paar keer wat gepost en heb echt zinnige respons gekregen. Treehugs is dus voor mij een blijvertje in de favorieten.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by ludovanmil »

Twijfel ???
Weet je Marrik, gewoon vijlen en zagen met die handel !! Ga maar eens een dag met de hand zagen dan ga je met iedere type (motor-) kettingzaag blij wezen :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by treespotter »

marrik wrote:Sorry, maar electrisch zie ik niet zitten.
marrik wrote:Zit te denken aan een zaag rond de 1800/2000 w. Een mooi middelmaatje dus.
:roll: Zit jij hier de boel alleen maar te stangen of weet je echt niet wat je wil. :?
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by ludovanmil »

dat lijkt me duidelijk Wolter....hij twijfelt. Dat moet je nooit doen ! Dat moet je aan anderen overlaten :)
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by NannoB »

En Wolter behalve een pk waarde van vermogen heeft een zaag ook een kW waarde. In andere landen kan deze kilowatt meer een gebruikelijke vermogensaanduiding zijn. Ik ga er even vanuit dat het dus een misverstand is.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: husq, stihl of jonsered

Post by densmee »

NannoB wrote:En Wolter behalve een pk waarde van vermogen heeft een zaag ook een kW waarde. In andere landen kan deze kilowatt meer een gebruikelijke vermogensaanduiding zijn. Ik ga er even vanuit dat het dus een misverstand is.
Officieel moet het vermogen ook in Kilowatt vermeld worden, zodat je onderling ook kunt vergelijken
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: husq, stihl of jonsered

Post by treespotter »

Ja ja. :roll:
Post Reply