opleiding Boomverzorger

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
ikke_tom
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 12 Jun 2011, 21:11

opleiding Boomverzorger

Post by ikke_tom »

Goedeavond

Ik ben Tom 23 jaar en reeds van jongsaf meegesleurd in het snoeien van bomen, nu wil het dat ik dit graag op zelfstandige basis zou doen. Dit natuurlijk met een goede opleiding en als het kan met op termijn een etw certificaat.

Nu is mijn vraag welke opleidingen in Nederland hiervoor het best zijn zonder vooropleidingen gevolgd te hebben. Alle voorstellen zijn meer dan welkom, ik ben reeds een half jaar op zoek naar een deftige opleiding maar België loopt achter op dit vlak daarom kom ik bij jullie te rade.

Groeten Tom
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by ludovanmil »

praat eens met Bruno, Lorin of Seppe, alledrie net klaar met de opleiding tot boomverzorger bij Helicon Eindhoven. Prima 2-jarige opleiding met veel verschillende docenten die voor het merendeel met hum voeten in de praktijk staan. Kost ff wat. maar het is m.i. de moeite waard.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by boomverzorgingbruno »

als ik jou een raad mag geven tom voor je zelfstandige word en je etw gaat halen denk eerst even na hoe je op zulke jonge leefttijd ervaring gaat opdoen . en vooral waar je het van gaat betalen want het is niet goedkoop.soms is het beter om nog een tijdje voor een baas te werken en via ham je etw te behalen maar vooral jou ervaring kan je in zulke bedrijven opdoen. van welke regio ben je
als je een goede instelling zoekt voor je opleiding kan ik jou helicon in eindhoven aanraden is echt wel vrij goed.
laat een oen niet zomaar doen !
ikke_tom
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 12 Jun 2011, 21:11

Re: opleiding Boomverzorger

Post by ikke_tom »

Het zou fijn zijn mocht een ervaren boomverzorger mij een enkele jaren onder zijn arm zou nemen maar ik ben van de Belgische kust (Koksijde) en hier zijn boomverzorgers schaars.

Daarom mijn keuze voor een deftige opleiding, ik heb de site van helicon bekeken en dat lijkt me het overwegen waard!(reeds e-mail gestuurd maar wacht op antwoord) Is de opleiding zo basic dat je nog zoveel ervaring moet opdoen voor je dit op zelfstandige basis zou kunnen.
Als jullie het over ervaring hebben gaat het dan vooral om klimervaring of de kennis over bomen?

Dat het niet goedkoop is kan ik inkomen maar dat mag me zeker niet weerhouden om ervoor te gaan. Wij snoeien namelijk onze bomen reeds jaren zelf en het is me ieder jaar weer een plezier.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by boomverzorgingbruno »

kijk tom elke opleiding is een basis en dus deze van helicon ook . ik zal zeker niet zegen dat je niet kan beginnen op zelfstandige basis na de cursus maar ik ga het je niet aanraden het is een mooie basis.
als jij van aan de kust beetje land inwaarts keert dan kom je toch weer wat boomverzorgers tegen oost vlaanderen yves de roder. kijk anders eens op bomen beter beheren daar staat een lijstje .
laat een oen niet zomaar doen !
ikke_tom
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 12 Jun 2011, 21:11

Re: opleiding Boomverzorger

Post by ikke_tom »

Bedankt voor jullie reacties, ik kijk voor helicon.
User avatar
eikje
Nieuw
Nieuw
Posts: 13
Joined: 27 Dec 2010, 15:53
Location: Gent

Re: opleiding Boomverzorger

Post by eikje »

Ik zou toch eerst eens contact opnemen met Bomen Beter Beheren :wink: Uiteindelijk zal het je pak duiten kosten om in Nederland te studeren voor 2 jaar...

Ondertussen zijn de opleidingen hier in België ook geëvolueerd buiten 5 jaar geleden. Een opleiding hier kan alvast een begin zijn om aan de slag te gaan in de sector en ervaring op te doen. De meeste mensen van hier die naar Nederland trekken zijn vaak boomverzorgers die al enkele jaren actief zijn en het ETW certificaat willen halen.

Informeer je en overweeg een job bij een "goede" boomverzorger. Je zult op die manier een veel betere kijk krijgen op de zaak.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by treespotter »

eikje wrote:Informeer je en overweeg een job bij een "goede" boomverzorger. Je zult op die manier een veel betere kijk krijgen op de zaak.
En vergeet ook vooral niet dat er ook heel veel goede boomverzorgers rondlopen die GEEN ETW-er zijn.
ikke_tom
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 12 Jun 2011, 21:11

Re: opleiding Boomverzorger

Post by ikke_tom »

Goeieavond treehuggers,

ik heb me ingeschreven bij helicon eindhoven, de opleiding begint rond oktober ik verlang! ondertussen huidige zomerwerk verderzetten en dromen.

tijdens de wintermaanden van mijn opleiding wil ik kleinschalig bomen vellen, hakselen, ...

Gelijdelijkaan opbouwen dus,maar wat hebben jullie als boomverzorgers in de garage staan of met wat zijn jullie begonnen?

ik kom op: (lange termijn natuurlijk)
minstens 2 kettingzagen
hakselaar
boomfrees
houtkliever
hoogwerker (hoe hoger hoe beter natuurlijk maar wat is volgens jullie genoeg?)
klimuitrusting

P.S. in mijn eerste post stelde ik mij verkeerd voor als 23iger maar was nog niet gewend aan mijn 24 zomers :D
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by Tamil »

treespotter wrote:
eikje wrote:Informeer je en overweeg een job bij een "goede" boomverzorger. Je zult op die manier een veel betere kijk krijgen op de zaak.
En vergeet ook vooral niet dat er ook heel veel goede boomverzorgers rondlopen die GEEN ETW-er zijn.

:D Dat zijn dan ETH-ers :lol:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by treespotter »

ikke_tom wrote:Goeieavond treehuggers,

ik heb me ingeschreven bij helicon eindhoven, de opleiding begint rond oktober ik verlang! ondertussen huidige zomerwerk verderzetten en dromen.

tijdens de wintermaanden van mijn opleiding wil ik kleinschalig bomen vellen, hakselen, ...

Gelijdelijkaan opbouwen dus,maar wat hebben jullie als boomverzorgers in de garage staan of met wat zijn jullie begonnen?

ik kom op: (lange termijn natuurlijk)
minstens 2 kettingzagen
hakselaar
boomfrees
houtkliever
hoogwerker (hoe hoger hoe beter natuurlijk maar wat is volgens jullie genoeg?)
klimuitrusting

P.S. in mijn eerste post stelde ik mij verkeerd voor als 23iger maar was nog niet gewend aan mijn 24 zomers :D
Het merendeel van het snoeiwerk voer je uit met een goede handzaag van bijvoorbeeld Silky.
Wat betreft het aantal zagen... Een goede snoeizaag en één op reserve. Het zou bijvoorbeeld een MS200 kunnen zijn en een MS192, een goede allrounder als MS260 en een zwaardere zaag met maximale bladlengte als bijvoorbeeld een MS460.
Ga je echt heel vaak bomen vellen die dikker zijn dan 1 meter dan is het handig om ook een grotere jongen te hebben (of een collega scoren die een grote zaag heeft.
Een hakselaar is echt een must, net als een aanhanger met hoge schotten. Takken afvoeren is een NO-GO. Je voert veel lucht af of je bent je de krampen aan het stapelen en in de bak zagen. Dan is een chipper en aanhanger echt een uitkomst. Maar 9 van de 10 keer kun je de snippers onder de boom achterlaten en hoef je niets af te voeren.
Boomfrees? Zoek een collega die dat af en toe voor jou wil doen. Boomverzorgers verzorgen bomen en vellen er af en toe ook wel eens één. Van die vele enen die je moet vellen komt het af en toe voor dat de stobbe er ook echt uit moet. Moet je daarvoor een machine in de schuur hebben staan of zorg je ervoor dat de collega die er al één heeft dat ding wat meer laat brullen.
Een houtkliever???? Wat wil je nou worden... een boomverzorger of brandhoutboer.
Een hoogwerker huur je. Voor de klus waarvoor je af en toe beter een hoogwerker wil gebruiken kun je deze afstemmen op de klus. Die machines moeten goed worden onderhouden en jaarlijks gekeurd en heel veel klussen kun je gewoon niet fatsoenlijk uitvoeren met een hoogwerker omdat je er niet bij kan komen met de machine.
Stop dan meer pegels in een goede klim- afvang- en afzettingsuitrusting.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by treespotter »

Tamil wrote: :D Dat zijn dan ETH-ers :lol:
Precies.
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by Alexander »

Nou Wolter,
Ik vind het een goede uitleg...
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
de rut
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 20 Jun 2011, 01:26
Location: wijchen
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by de rut »

et was wel niet mijn vraag maar toch bedankt voor het antwoord!
ook ik kan van leren en ben dan gelukkig op de goede weg met mijn silky, ms200t, ms 260 en klimspullen!

voor het afvangen gebruik ik nu nog mijn klim spullen ouder als 5 jaar dus het materiaal waar ik zelf niet meer in hang zoals 8tje grigri en afgedankte klimlijn

is het verstandig om te inversteren in specifiek afvang materiaal, of even door te sparen en voor snipperaar te gaan? aanhanger heb ik reeds al inc hoge schotten
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by -WOUTER- »

voor licht afvangwerk is een oude klimlijn prima, maar het zwaardere werk kun je beter echte vanglijnen gebruiken in combinatie met een bolder en diverse dead eye slings / whoopies en zware katrollen. Klimlijnen hebben tegenwoordig erg weinig rek en zorgen dus voor een piekbelasting op het gehele systeem waarbij je gear en vanganker op het randje van zijn kunnen moet functioneren. Zwaar vangmateriaal is specifiek bedoeld voor deze toepassing en de lijnen werken velen malen beter in katrollen, bolders en hebben door hun vlechting en rek meer dynamische eigenschappen waarbij de krachten erg handig worden verdeeld en je dus weinig piekbelastingen krijgt.

Maar iedere klus heeft zo zijn eigen set materiaal die je kunt en moet inzetten en afhankelijk van het werk kies je je gear.

Afvangen met een achtje en grigri en een oude klimlijn is erg leuk voor takjes, maar stamblokken van 50 cm doorsnede en 2 meter lang zou ik er niet mee willen vangen boven die glazen uitbouw :shock:

climb safe
grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by Cas »

de rut wrote:et was wel niet mijn vraag maar toch bedankt voor het antwoord!
ook ik kan van leren en ben dan gelukkig op de goede weg met mijn silky, ms200t, ms 260 en klimspullen!

voor het afvangen gebruik ik nu nog mijn klim spullen ouder als 5 jaar dus het materiaal waar ik zelf niet meer in hang zoals 8tje grigri en afgedankte klimlijn

is het verstandig om te inversteren in specifiek afvang materiaal, of even door te sparen en voor snipperaar te gaan? aanhanger heb ik reeds al inc hoge schotten
Misschien zou ik als ik jou was eerder gaan voor een afvangsetje. Als jij in de buurt gaat werken waar je nu woont zit er een bedrijfje met een versnipperaar in de buurt die niet duur is. Dan is een afvangset toch eerder aan te raden :).
User avatar
de rut
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 20 Jun 2011, 01:26
Location: wijchen
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by de rut »

Duidelijk antwoord!
En nee aan dat formaat bomen waag ik mij ook nog niet, en al helemaal niet boven een serre!
Voor die gevallen roep ik hulp in van een ervaren boomverzorger!
En de dingen die ik afgevangen heb waren naar jullie standaard ook maar takjes.
Maar voor mij uitstekend om mee te beginnen.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: opleiding Boomverzorger

Post by ivo »

Afvangen met een klimlijn is opzich geen probleem,maar het is wel oppassen geblazen als je klimlijn dezelfde kleur/dikte heeft als je 'vanglijn'. Als je grondman dat even niet doorheeft en de verkeerde lijn om het afvanganker oid. heenslaat dan kon je wel eens raar opkijken, zeker boven een serre.... :mrgreen:
User avatar
de rut
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 20 Jun 2011, 01:26
Location: wijchen
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by de rut »

Dat kan gelukkig niet, want mijn leef lijn is geel en hijstouw/oude touw grijs
Nja het kan wel maar dan moet hij wel echt staan te slapen! :p
Die dingen zijn industrieel gelukkig allemaal het zelfde dus dat stukje kan op routine :)
Wil wel graag een keer zien hoe dat gaat, dat afvangen met een bolder maar voorlopig zal dat voor mij nog niet van toepassing zijn :)
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by Allard »

ikke_tom wrote:Goeieavond treehuggers,

ik heb me ingeschreven bij helicon eindhoven, de opleiding begint rond oktober ik verlang! ondertussen huidige zomerwerk verderzetten en dromen.
Hey Tom

Ik ga ook de opleiding volgen bij helicon eindhoven.
Zie je daar.
User avatar
de rut
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 20 Jun 2011, 01:26
Location: wijchen
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by de rut »

toch gekozen voor snipperaar! trotse eigenaar van kleine oude jensen.
dat vangsetje moet toch maar even wachten, die wil ik toch eerst in actie zien en mezelf meer in verdiepen voor ik daar aan begin.
morgen eens informeren voor een kipper.
heb nu gewone aanhanger maar dat gaat em ook niet worden dus denk dat ik daar ook maar eens iets aan moet gaan doen op de korte termijn!
ikke_tom
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 12 Jun 2011, 21:11

Re: opleiding Boomverzorger

Post by ikke_tom »

@Allard: Dan zien we elkaar daar!

@ de rest bedankt voor de reacties heb er het een en ander kunnen uithalen

@ Treespotter: heeft een boomverzorger zoveel werk dat hij zulke klussen niet moet aannemen? (lijkt me toch wat easy money)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by treespotter »

ikke_tom wrote:@ Treespotter: heeft een boomverzorger zoveel werk dat hij zulke klussen niet moet aannemen? (lijkt me toch wat easy money)
Ik denk dat jij hier refereert aan het velwerk.
Sorry hoor, maar wanneer ik jou de opmerking "lijkt me toch wat easy money" zie schrijven dan moet ik bijna kotsen. :|
Persoonlijk vind ik dat wanneer iemand klakkeloos uitvoert wat een klant vraagt, bijvoorbeeld het vellen van een boom die in zijn ogen te groot wordt, een ongelofelijke looser is en dat hij zichzelf NOOIT maar dan ook NOOIT een boomverzorger mag noemen.

Geef een boom de kans en hij kan zomaar 150 jaar oud worden. Tenzij deze iedere zeven jaar van eigenaar verandert en er dus 'regelmatig' één voorbij komt die de boom in zijn tuin te groot vind. Wanneer er dan zonder morren door de 'boomverzorger' tegen die klant gezegd wordt dat hij die wel even om zal leggen.... :roll: Hoe noem jij zo iemand? Een boomverzorger?
Volgens mij zal een goede boomverzorger alle registers opentrekken en andere opties uitleggen. Duurzaam behoud is het sleutelwoord voor een echte boomverzorger, niet "toch wat easy money".
Trouwens, weg is weg en je kunt er nooit meer iets aan verdienen. Ga je de boom netjes snoeien dan heb je een klant en hou je een klant. Dan kun je regelmatig terugkomen voor "toch wat easy money".
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by boomverzorgingbruno »

dat is gesproken i rest my case :twisted:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: opleiding Boomverzorger

Post by treespotter »

Nou ga jij toch niet boos worden op mij Bruno? :lol:
Post Reply