Kastanjemineermot
Kastanjemineermot
Is er een manier om de kastanjemineermot te bestrijden? In de stadsbomen vademecum staat wel dat je ter preventie het oude blad moet verwijderen, maar er staat niets in over hoe en waarmee je deze aantasting zou kunnen bestrijden.
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Re: Kastanjemineermot
kijk maar eens bij Storix in waalwijk of Poel in nieuw milligen, die hebben feromoonvallen,plakstrips en een hele uitgebreide beschrijving van bestrijding van deze aantasting.
grtn wouter
grtn wouter
- climb fast, move slow -
Bedankt voor de tip Waalwijk is lekker dichtbij-WOUTER- wrote:kijk maar eens bij Storix in waalwijk of Poel in nieuw milligen, die hebben feromoonvallen,plakstrips en een hele uitgebreide beschrijving van bestrijding van deze aantasting.
grtn wouter
Nou gisteren heb ik alles geinstaleerd hoor.Feromoonvallen opgehangen plakstrips aangebracht en de boom een beetje treeguard gegeven.Nu maar afwachten of het dit jaar al het gewenste effect zal hebben. 

- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
vergeet niet je collega klimmers van die plakstrip af te helpen....gewoon elke dag effe langsrijden om te kijken of je er al eentje gevangen hebt

- climb fast, move slow -
- ludovanmil
- Diehard Treehugger

ja inderdaad, en niet te vergeten alle andere levende wezens die kunnenblijven plakken of uit de hormoonvallen eten.....eekhoorns, vogels

- treespotter
- Prinses Irene
Die plakstrips zijn allang niet meer nodig. Wanneer je daarin nog iets vangt dan heeft dat niets meer te maken met de beesten die na de winter omhoog klauteren.
Die strips waren twee maanden geleden waarschijnlijk nog wel zinvol geweest.

Ow en ik maar denken dat ik goed bezig wastreespotter wrote:Die plakstrips zijn allang niet meer nodig. Wanneer je daarin nog iets vangt dan heeft dat niets meer te maken met de beesten die na de winter omhoog klauteren.

Gisteren heb ik gezien dat het nog altijd erger kan.Ik kwam van het Stihl Timbersports event in St Truiden België.In de buurt van Kleine Brogel stond een grote kastanje helemaal kaal maar wel met een aantal feromoon vallen erin

Toch moet ik zeggen dat er nog veel mineermotten in plakstrips terecht zijn gekomentreespotter wrote:Die plakstrips zijn allang niet meer nodig. Wanneer je daarin nog iets vangt dan heeft dat niets meer te maken met de beesten die na de winter omhoog klauteren.
- treespotter
- Prinses Irene
Is alleen lastig als ik de feromoonvallen moet schoonmaken/ aanvullentreespotter wrote:Dan moet je er de boom maar mee volplakken.

die laat je zakken via een werplijntje 

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- treespotter
- Prinses Irene
Inderdaad. Die emmertjes hang ik allemaal met een zwart lijntje in de boom (gewoon een rolletje van de HornbachSteven wrote:die laat je zakken via een werplijntje

Kijk... Weer zo'n handige Treehugstip.

- treespotter
- Prinses Irene
Neeee, de eer gaat geheel naar Steven. Ik heb het inkopperje alleen maar afgemaakt.
Bedankt voor de treehugstip 

groeiplaats verbeteren of bemesten helpt zeer goed. wil je snel effect, 1x bemesten met algihum en kristallon en je hebt de aankomende jaren geen of nauwelijks meer last van mineermot.
Heb de bomen behandelt met treeguard, dat helpt ook tegen de mineermottenpeppel wrote:groeiplaats verbeteren of bemesten helpt zeer goed. wil je snel effect, 1x bemesten met algihum en kristallon en je hebt de aankomende jaren geen of nauwelijks meer last van mineermot.