ongelijke houtkever

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
boomkruiper

ongelijke houtkever

Post by boomkruiper »

hallo allemaal

ik kreeg de vraag om te komen kijken bij een dakplataan die Flink aangetast zou zijn door een insectje. Het bleek de ongelijke houtkever te zijn en de beestjes hadden al flink huis gehouden.
aangezien de boom erg dierbaar is willen de mensen er alles aan doen om hen te redden.
vond zelf dat de boom ondanks de grote stamschade erg goed in blad zat en er stonden grote scheuten op.
heeft iemand enig idee of hier een methode voor is. het vademecum heeft het alleen maar over gevelde stammen onder water opslaan
boomkruiper

Re: ongelijke houtkever

Post by boomkruiper »

de mensen
wilde embasol gaan gebruiken dit is een boktor en houtworm doder.
de werkende stof is permitrin. ze hadden van mensen uit de ongedierte bestrijding deze tip gekregen.
ze stelde toch nog even de vraag aan mij om te vragen of dit wel verstandig was.
maar gif is wat mij betreft zeker geen optie.
ik heb het gehouden bij ethanol valletjes deze worden gebruikt op kwekerijen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik heb echt geen idee hoe daar mee om te gaan. Wanneer de eigenaar van ongediertebestrijders te horen heeft gekregen dat er een goed werkend middel op de markt is dan zou ik hem/haar dat zeker laten gebruiken. Dan kun jij er in die tussentijd voor zorgen dat de groeiplaats van de boom optimaal gaat worden zodat de boom in het vervolg de aantasting zelf het hoofd kan bieden.
boomkruiper

Post by boomkruiper »

de ongedierte bestrijders hadden geen idee of het het levend hout zou aantasten.
bodemverbetering heb ik ook al aangeboden. in de vorm van voedingskokers met dominate compost vermengd met perliet en mulch.
nu is er nieuw iets bij gekomen kreeg dit mailtje van een kweker waar ook de vraag is gesteld of hij kon helpen.

Van een belg die vertelde dat ons kreng leeft in symbiose met schimmel ,het eet schimmelsporen
En is een zwakte parasiet ,de boom is dus in slechte conditie en dus zeker het wortelgestel. Luchten en ploffen vd grond geeft verbetering ook goedaardige schimmels enten kan helpen. Vervolgens de boom inpakken en behandelen met dichloor-vos wat wel erg verboden is maar naar ervaring wel helpt ! volgens deze bron….

er is geen verdichting onder boom en denk dat ploffen niet nodig en dat boorgaten maken ook goed genoeg is.
het gaat hier over de ambrosia schimmel, moet toe geven hier nog niet zoveel over te weten, maar ben aan het lezen hier over. Wat vind jij/ jullie hier van.

groet danny
Post Reply