Logboek?
- JasperLeerling
- Reguliere Bezoeker
Logboek?
Bij SG vertelde ze me dat een logboek bijhouden wel verstandig is.
Iemand hier meer info over, of komt het neer op een random boekje waar je inzet wanneer je het spul gekocht hebt?
Iemand hier meer info over, of komt het neer op een random boekje waar je inzet wanneer je het spul gekocht hebt?
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Re: Logboek?
Logboek wordt bij industrieel klimmen altijd toegepast. In de boomverzorging is dit niet echt veel gebruikt. De meeste klimmers hebben zowieso een archief van wanneer ze materiaal hebben gekocht en je dient dagelijks je materiaal te keuren/controleren op eventuele gebreken e.d.
Dit kun je natuurlijk in een logboek gaan beschrijven....maar lijkt me wel een beetje overdreven. Voor vangmaterialen zou je kunnen zeggen dat hij zoveel keer zwaard belast is geweest en dus een keertje vervangen kan worden, dit is echter ook heel erg duidelijk zichtbaar aan de lijn en materialen waardoor vervanging toch vanzelfsprekend zal zijn.
Meestal zijn onze klimmaterialen ook echt persoonlijk en wordt er niet door meerdere mensen met dezelfde set geklommen
tenminste dat zou overal zo moeten zijn.
Dus...je kunt het bijhouden, maar dagelijkse check en gezond verstand is in mijn ogen velen malen belangrijker.
climb safe
Dit kun je natuurlijk in een logboek gaan beschrijven....maar lijkt me wel een beetje overdreven. Voor vangmaterialen zou je kunnen zeggen dat hij zoveel keer zwaard belast is geweest en dus een keertje vervangen kan worden, dit is echter ook heel erg duidelijk zichtbaar aan de lijn en materialen waardoor vervanging toch vanzelfsprekend zal zijn.
Meestal zijn onze klimmaterialen ook echt persoonlijk en wordt er niet door meerdere mensen met dezelfde set geklommen

Dus...je kunt het bijhouden, maar dagelijkse check en gezond verstand is in mijn ogen velen malen belangrijker.
climb safe
- climb fast, move slow -
Mij eens! Materiaal keuren en logen blijft een dag opnamen.... als je auto laat keuren, een als vervolgt een ontzettend grote "burn out" doet een je banden volledig kal zijn.... dan zegt die keuring ook niks neer-WOUTER- wrote:
climb safe

Jammer genoeg, is het net als de auto keuren, verzekering technisch verplicht. Maak je een ongeluk met letsel een ze doen onderzoek daarna, kan zijn dat ze dat willen zien, of niet uit betalen...
Jasper, werk je voor een bedrijf of voor je zelf?
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
["To tree or knot to tree....."]
- JasperLeerling
- Reguliere Bezoeker
Als leerling ETW bij Helicon in Apeldoorn ben ik opzoek naar werk. Maar klim om de zoveel dagen wel, aangezien het leuk is om te doen. Heb dus voor het eerst echte klimspullen gekocht (eindelijk mijn Sequoia!
) en wil daar goed mee omgaan.
Maar ik zal zeker een archief gaan bijhouden!

Maar ik zal zeker een archief gaan bijhouden!
Ik kan me voorstellen dat het een fijn gevoel geeft om dit bij te houden Jasper, zo leer en zie je als beginner ook wat de belangrijke slijtage plaatsen zijn.
Anderen zijn gewend hun onderhoud en controle al jaren zelf uit te voeren, en zijn hun materiaal gewend en kunnen makkelijker beslissen van dit kan wel en dat niet meer.
Ook mensen (in dienst) die met materiaal klimmen van een bedrijf wat jaarlijks gekeurd wordt dienen dit zelf te blijven controleren. Ga er vanuit dat als er materiaal afgekeurd word om duidelijke redenen, je zelf geen goede controle hebt over de materialen die jij gebruikt.
PS
Ik heb ook ooit zo'n boekje gehad 
Anderen zijn gewend hun onderhoud en controle al jaren zelf uit te voeren, en zijn hun materiaal gewend en kunnen makkelijker beslissen van dit kan wel en dat niet meer.
Ook mensen (in dienst) die met materiaal klimmen van een bedrijf wat jaarlijks gekeurd wordt dienen dit zelf te blijven controleren. Ga er vanuit dat als er materiaal afgekeurd word om duidelijke redenen, je zelf geen goede controle hebt over de materialen die jij gebruikt.
PS

Voor mijn industrieel spul heb ik een logboek.
Petzl heeft een heel makkelijk programmatje om het bij te houden, staat op hun site als het goed is.
controleer voor elke klim je spullen en ga er zorgvuldig mee om, dan weet je wat er mee gebeurt is en dat er geen gekke dingen mee gebeuren.
zorg dat je lijn altijd netjes blijft, geen blokken hout op gooien of toch even snel als treklijn gebruiken.
kort om, gezond verstand!
Petzl heeft een heel makkelijk programmatje om het bij te houden, staat op hun site als het goed is.
controleer voor elke klim je spullen en ga er zorgvuldig mee om, dan weet je wat er mee gebeurt is en dat er geen gekke dingen mee gebeuren.
zorg dat je lijn altijd netjes blijft, geen blokken hout op gooien of toch even snel als treklijn gebruiken.
kort om, gezond verstand!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- treespotter
- Prinses Irene
Maar geef toe Steven. Tussen hebben en daadwerkelijk consequent bijhouden zit lichtjaren verschil. Het consequent bijhouden verwatert met de tijd. Totdat je weer eens over logboeken praat en denkt o ja, die moet ik inderdaad weer eens 'updaten'.Steven wrote:Voor mijn industrieel spul heb ik een logboek.
mn industri logboek is bij gewerkt tot de laatste klim!
mn boom spul daar in tegen
mn boom spul daar in tegen

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- JasperLeerling
- Reguliere Bezoeker
Waar is dat programma van Petzl ergens te vinden? Kan het zelf niet vinden namelijk..
- treespotter
- Prinses Irene
Maar, maar, maar wij zijn toch ook industrie. Ik doe dit per slot van rekening niet voor mijn lol.
Wanneer er bij ons iets gebeurt wordt er ook gekeken of de materialen wel in orde waren en dan is een logboek een handig hulpmiddel.
Een gedeelte van onze materialen gebruiken wij ook tijdens de cursussen. Voordat die beginnen gaat alles weer eens serieus door onze vingers en vullen wij het logboek weer aan.
Dagelijks jou eigen materialen controleren is goed, maar af en toe moet je ook echt serieus grondig de boel inspecteren.

Een gedeelte van onze materialen gebruiken wij ook tijdens de cursussen. Voordat die beginnen gaat alles weer eens serieus door onze vingers en vullen wij het logboek weer aan.
Dagelijks jou eigen materialen controleren is goed, maar af en toe moet je ook echt serieus grondig de boel inspecteren.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
- climb fast, move slow -
Kan iemand me vertellen:
Is er ooit een boomverzorger verongelukt doordat een lijn (karabiner, etc) brak ENKEL door slijtage of ouderdom?
Is er ooit een boomverzorger verongelukt doordat een lijn (karabiner, etc) brak ENKEL door slijtage of ouderdom?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
niet binnen mijn vrienden/collegakring en dit wil ik ook zo houden ,ik denk zelfs liefst niet aan, tis al genoeg dat mijn vrouw er teveel aan denkt.Pietje wrote:Kan iemand me vertellen: