Koolzaadolie voor motorzaag kettingsmering onverstandig!!

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Koolzaadolie voor motorzaag kettingsmering onverstandig!!

Post by tarzan »

Beste klimgeitjes en boomaapjes en alle andere (motor) kettingzaag gebruikers.

Tijdens de laatste LB wedstrijd kwam ik er achter dat het een beetje mode begint te worden om gewoon koolzaad (sla)olie te gebruiken i.p.v. speciale (biologische) ketingolie.
Nu ben ik altijd voorstander van de meer natuurlijke weg, maar ik ben ook niet zo wantrouwig aangelegd tegenover fabrikanten (Aspen) die een product maken zoals het is.
Dus heb ik even wat informatie ingewonnen bij Peter van Gelder (importeur van o.a. Aspen!) die mijns insziens erg veel verstand heeft van van alles op het gebied van (biologische) brandstoffen, smeermiddelen, en schoonmaakmiddelen etc.. ZIJN REACTIE VIND JE HIERONDER en mijn vraag aan hem weer daaronder.

Laat iedereen zich een mening vormen maar het liefst wel op onderbouwde goed Gefundeerde informatie!!!;

En ik hoop hiermee weer een heerlijke discussie te hebben aangezwengeld (zoals bij de Petzl promotiefilm, ik heb genoten!!!!)

Frans

----- Original Message -----
From: Peter van Gelder
To: tarzan boomverzorging
Sent: Tuesday, May 08, 2007 9:34 AM
Subject: RE: Kaalzaadolie voor kettingsmering

Beste Tarzan,

De Aspen bio kettingolie bestaat voor 95 % uit koolzaadolie !
deze wordt met name in Frankrijk en Duitsland gewonnen van de koolzaadvelden (Je weet wel die mooie gele landbouwvelden....)

De kleefkracht toevoegingen zijn in onze olie voor 100 % bio producten. Deze worden gewonnen uit hout en denneappels, waardoor de olie beter aan de ketting blijft hangen.

Daardoor is Aspen biochain gegarandeerd 100 % afbreekbaar (en zelf binnen 14 dagen..) , dus waar de verhalen vandaan komen dat 10 % niet bevordelijk voor het milieu zouden zijn vind ik vreemd.

Sterker nog, op onze olie (en vele andere ook..) zit een keurmerk : De blauwe engel. Dit Duitse instituut garandeerd een aantal waarden :

1. Bio afbreekbaarheid
2. Smeereigenschappen, ook bij kouder weer
3. Herkomst van de grondstoffen.

Gewone slaolie heeft dit keurmerk niet en is veel te dun voor een goede smering. Het verbuik zal waarschijnlijk ook hoger liggen. Daarnaast is slijtage aan blad en ketting denk ik ook hoger. In de bosbouw merk je dit veel sneller, omdat zij meer zagen. Jullie zagen naar verhouding minder hout, waardoor het aandeel slijtage minder opvalt in de kostprijs.

Denk er ook aan dat de overheid moet kunnen controleren of je een bio olie gebruikt hebt (SBB, Waterschappen..). Als iedereen weer zelf loopt te prutsen met slaolie, dan kan dit ook weer minerale olie worden etc. Dus niet te controleren, en daar wordt altijd misbruik van gemaakt (door sommigen...) op de langere termijn. Met de Blauwe Engel is het controleerbaar.

Dus laat de profffesionals nu niet de aanleiding geven om voor beunhazen de weg vrij te maken weer ongecontroleerd olie te gebruiken in onze zagen.

mvg

Peter van Gelder.

--------------------------------------------------------------------------------
Van: tarzan boomverzorging [mailto:tarzanboomverzorging@gmail.com]
Verzonden: zondag 6 mei 2007 22:02
Aan: Peter van Gelder
Onderwerp: Kaalzaadolie voor kettingsmering

Hoi Peter.

Het is een beetje mode aan het worden in het klimmerswereldje om koolzadolie i.p.v. kettingolie in de moza. te gooien.

Argumenten zijn:
- 10% van de bio kettingolie zijn toevoegingen die zeker niet bevordelijk zijn voor ons milieu!
- koolzaadolie is veel goedkoper,
- bij een verwonding door de zaagketting met biokettingolie wordt het genezingsproces van de wond ernstig vertraagd door de toegevoegde stoffen in de olie.

Ik vind het op zich een interesante ontwikkeling. Maar sta vooral sceptisch tegenover dat koolzaadolie een veel lagere viscositeit kent en minder goed aan de ketting kleeft. Dus minder smering van de ketting dus veel meer slijtage.

Kun jij misschien een beetje goed gefundeerde reactie geven die ik dan op ons klimmers forum kan plaatsen?

hartelijke groet Frans

--------------------------------------------------------------------------------
disclaimer:
De inhoud van deze e-mail en de eventueel daarbij behorende bijlagen zijn persoonlijk gericht aan en derhalve uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Zij kunnen gegevens met betrekking tot een derde bevatten. De ontvanger die niet de geadresseerde is, noch bevoegd is dit bericht namens geadresseerde te ontvangen, wordt verzocht de afzender onmiddellijk op de hoogte te stellen van de ontvangst. Elk gebruik van de inhoud van dit bericht en/of van de daarbij behorende bijlagen door een ander dan de geadresseerde is onrechtmatig jegens afzender respectievelijk de hiervoor bedoelde derde. GVG Oliehandel B.V. aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor enigerlei schade voortvloeiend uit het gebruik en/of acceptatie van de inhoud van het bericht.

The information contained in this communication is confidential and may be legally privileged. It is intended solely for the use of the individual or entity to whom it is addressed and others authorized to receive it. If you are not the intended recipient, you are hereby notified that any disclosure, copying, distribution, or taking any action in reliance of the contents of this information is strictly prohibited and may be unlawful. GVG Oliehandel B.V. is neither liable for the proper and complete transmission of the information contained in this communication nor for any delay in its receipt.

groet van Tarzan
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Ok, klinkt goed. maar,, wat zijn de kosten van 1 liter Aspen biochain ??
Ik heb niet het gevoel dat mijn zaag meer slijtage heeft door koolzaadolie,, ik denk dat in de boomverzorging meer zand wordt geraakt dan in de bosbouw. Dus die twee zijn moeilijk te vergelijken.

Als het prijs verschil minimaal is dan ben ik wel over,, maar ik ben bang dat het anders ligt.
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

tja prijs.... Had laatst ook eens gezocht naar prijzen maar het schilt nog al allemaal wel veel per dealer vind ik!!! Ook heb ik, een tijdje terug contact gehad met Ernst van Gelder van GVG Oliehandel. Ik heb daar ook goed advies van gehad. Hier heb ik wel een link naar wat prijzen. Deze komen goed overeen denk met de rest.

http://www.gmv.be/PDF/34Aspen.pdf
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by chestnutnut »

Jongens toch, daar gaan we weer.
Als je onafhankelijke info wilt, moet je natuurlijk niet bij de fabrikant of de verkoper aankloppen. Die rijden alleen voor hun eigen winkel.
In plaats van oeverloos te lullen over kleefkracht, 'waaschijnlijk meer verbruik' en 'misschien meer slijtage', probeer het toch zelf en neem de proef op de som. Ik gebruik inmiddels al 16 jaar uitsluitend plantaardige oliën als kettingsmeermiddel en heb daar enkel positieve ervaringen mee.

geen woorden maar daden maken het verschil.

grtz
Joe
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Tarzan

Jij hebt het nu weer over SLA olie. Dit is echt een ander product dan KOOLZAAD olie.
Volgens mij is de slijtage van de ketting geleider en de onderkant van de verbindingsschakels en het op den duur langer worden van de ketting een goede graadmeter voor een goede olie. Deze drie zaken die zijn bij mij tot een nagenoeg NULPUNT gedaald. Maar... blijf jij nou maar Aspen kettingolie gebruiken, dan drinken wij wel een biertje extra van ons uitgespaarde geld van de goedkopere olie en minder slijtage aan de onderdelen. :D
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Nou, mijn eerste litertjes koolzaadolie zijn er doorheen gegaan, en er is inderdaad verschil met Bioplus:
- De ketting is stoffiger. Echter, in de groef zit op iedere schakel olie. Waarschijnlijk komt dit omdat de vloeibaardere olie minder aan de ketting blijft plakken. Geen idee of dit een voor- of nadeel is: waarom zou je onderdelen smeren die geen smering nodig hebben.
- Verbruik is precies gelijk. Dat kan ook niet anders, omdat de oliepomp een tandwielpomp is en die geeft, ongeacht de gebruikte olie, een zekere hoeveelheid olie mee per omwenteling van het kettingwiel. De zaag sproeit bij vol toeren niet meer of minder olie.
- Slijtage kan ik niet ontdekken, maar daarvoor ben ik nog te kort "over"
- Geluid van de ketting is anders. Zou dit op extra slijtage duiden?
- Geen ontsteking bij een blaar die in de olie is geweest.
- Lekker vloeibaar bij het in de moza gieten.

Groetjes,

Peter
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ik heb laatst mijn 026 eens flink onder handen genomen en was geschrokken van de slijtage van het blad: de bovenkant van het blad was v-vormig ingesleten...

Ik weet niet of het aan de olie ligt, maar het is me nooit eerder opgevallen... Nu zijn de kettingen (ik rouleer er 3) bijna helemaal op, dus daar kan het ook aan liggen. Maar ik begin iets te twijfelen. :(

De bevindingen van Wolter geven de burger echter moed :)

Misschien moeten we dit eens "wetenschappelijk" gaan onderzoeken?

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Misschien een stomme vraag Pietje, maar hoe strak span jij je kettingen.

Ik zet de motorzaag neer, hou de neus van het blad omhoog, trek de ketting naar beneden en 'span' de ketting dusdanig dat hij NET het blad raakt (dus niet nog even een extra slag 'voor het goede doel'.).
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Nou, Treespotter ;-) , als ik de ketting hard naar boven trek, dan moet de onderkant van de schakel net zichtbaar worden. Als ik met een slappere ketting zaag, dan zie je dezelfde avond al slijtage op het blad bij de rol-top. Is dat te strak of zelfs nog te los?
Groetjes,
Peter

BTW: op de fles koolzaadolie staat echt SLAolie...!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik hoop toch echt dat je mij in de maling zit te nemen Pietje. Dat is VEEEEEEEEEEEEEEEEL te strak.
Probeer het eens op de bovengenoemde manier.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ik bedoel dat als je de ketting hard naar boven trekt, dat dan de nok van de aandrijfschakel net uit de groef komt. Dat lijkt heel strak, maar als je deze spanning vergelijkt met de kracht waarmee de motor aan de zaag trekt, dan is dat een schijntje.
Ik doe dat al 5 jaar zo en dat gaat prima.

Enneh Wolter, zou ik jouw in de maling durven nemen...?

Groetjes,

Peter
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote: Enneh Wolter, zou ik jouw in de maling durven nemen...?

Groetjes,

Peter
Jij? Ech wel...
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Nou Nou wat een kritische noten.

Post by tarzan »

Zo weer een heerlijke discussie geopend, ik hoop weer extra blaadjes verdiend te hebben. Hier nog wat reacties van mijn kant.

"Ik heb niet het gevoel dat mijn zaag meer slijtage heeft door koolzaadolie,, ik denk dat in de boomverzorging meer zand wordt geraakt dan in de bosbouw. Dus die twee zijn moeilijk te vergelijken. "

Ik weet niet wat zand er mee te maken heeft lex maar ik denk dat zand raken altijd dingen verslijt ongeacht de gebruikte olie. Als je denkt dat jij als boomverzorger meer of minder kettingslijtage hebt kun je ook gewoon het olieschroefje (onderzijde moza) dichter of meer open draaien dan geeft hij minder olie en bespaar je dus geld. IK ga echter niet bezuinigen op het gereedschap waar ik dagelijks mee moet werken. dit moet gewoon optimaal zijn!

"Jongens toch, daar gaan we weer.
Als je onafhankelijke info wilt, moet je natuurlijk niet bij de fabrikant of de verkoper aankloppen. Die rijden alleen voor hun eigen winkel.
In plaats van oeverloos te lullen over kleefkracht, 'waaschijnlijk meer verbruik' en 'misschien meer slijtage', probeer het toch zelf en neem de proef op de som. Ik gebruik inmiddels al 16 jaar uitsluitend plantaardige oliën als kettingsmeermiddel en heb daar enkel positieve ervaringen mee.

geen woorden maar daden maken het verschil.

grtz
Joe"

Als jouw klanten net zo denken als jij dan doe je zeker de raarste dingen voor bomen. Jij hebt als boomverzorger toch ook belang bij het binnen halen van werk, dat wil toch niet zeggen (hoop ik) dat jij de meest rare dingen je klanten adv iseert zodat je meer geld verdiend???? IK vertrouw Peter van de oliehandel best hij zit de hele dag in deze handel en weet dingen goed te onderbouwen. En voor mij: minder kleef van de olie betekent minder smering ze hebben dat spul toech niet voor niets zo gemaakt! anders hadden ze ons gewoon koolzaadolie verkocht daar verdienen ze ook nog meer op!!

"Jij hebt het nu weer over SLA olie. Dit is echt een ander product dan KOOLZAAD olie" Wolter

"Groetjes,
Peter

BTW: op de fles koolzaadolie staat echt SLAolie...!
Pietje"

"Ik heb laatst mijn 026 eens flink onder handen genomen en was geschrokken van de slijtage van het blad: de bovenkant van het blad was v-vormig ingesleten...

Ik weet niet of het aan de olie ligt, maar het is me nooit eerder opgevallen... Nu zijn de kettingen (ik rouleer er 3) bijna helemaal op, dus daar kan het ook aan liggen. Maar ik begin iets te twijfelen.

De bevindingen van Wolter geven de burger echter moed

Misschien moeten we dit eens "wetenschappelijk" gaan onderzoeken?

Peter"

Je moet als je twee a 3 kettingen hebt versleten ook blad en tandwiel vervangen wat voor olie je ook gebruikt deze onderdelen slijten gewoon. Een slappe ketting onregelmatig slijpen (linkertanden anders geslepen als rechtertanden) of veel wrikken in de zaagsnede kan slijtage versnellen, maar een zaagblad slijt nu eenmaal. Wat je ook moet doen is na elke nieuwe ketting even je zaagblad 'afvlakken' d.w.z. dat je aan de groefzijde rondom een mm van je zaagblad afslijpt zodat de ketting iets dieper ligt. Voor ieder die dat wil kan ik het wel een keertje uitleggen als we elkaar de volgende keer zien, laat wel even van tevoren weten dan neem ik spul mee om te demonstreren.

groet Frans
groet van Tarzan
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Nou Nou wat een kritische noten.

Post by Pietje »

tarzan wrote: Je moet als je twee a 3 kettingen hebt versleten ook blad en tandwiel vervangen wat voor olie je ook gebruikt deze onderdelen slijten gewoon. Een slappe ketting onregelmatig slijpen (linkertanden anders geslepen als rechtertanden) of veel wrikken in de zaagsnede kan slijtage versnellen, maar een zaagblad slijt nu eenmaal. Wat je ook moet doen is na elke nieuwe ketting even je zaagblad 'afvlakken' d.w.z. dat je aan de groefzijde rondom een mm van je zaagblad afslijpt zodat de ketting iets dieper ligt. Voor ieder die dat wil kan ik het wel een keertje uitleggen als we elkaar de volgende keer zien, laat wel even van tevoren weten dan neem ik spul mee om te demonstreren.

groet Frans
Bij elke slijpbeurt ontdoe ik het blad van vuil en bramen, en ik controleer of de bovenkant vlak is. Deze is al die jaren mooi vlak gebleven, soms moet even met de vijl er overheen en dan is 'ie weer prima. Maar de laatste keer was het wel heel bar...
Doordat de olie minder kleeft, blijft 'ie minder lang op de ketting, en dus smeert hij minder. Ik vind het geluid dat de ketting maakt ook niet bemoedigend. Verder is de betrouwbaarheid van de zaag voor mij het allerbelangrijkste: als hij het niet doet, kun je niet verder. Op dit moment zijn zowel mijn kleine MS180 en MS192T uitgeschakeld: ik moet bijna een klus afzeggen. (niet dat dat door de olie komt hoor!)
Maar zo enthousiast als ik eerst was over de koolzaadolie, ben ik nu niet meer... Ik denk dat ik weer Bioplus ga gebruiken.... :-(

Groetjes,

Peter
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

of de olie van KOX , werkt ook goed vind ik. En ook niet zo duur

Roel
wisse
Nieuw
Nieuw

Post by wisse »

[quote="Roel"]of de olie van KOX , werkt ook goed vind ik. En ook niet zo duur

die van kox is inderdaad beter betaalbaar.er hoeft immers geen luxe firma van te leven.
zelf gebruik is vaak de zaagkettingolie van lotus ook niet duur maar kleeft goed.
heeft iemand hier ervaring mee. :roll:
Nico
Nieuw
Nieuw

Kettingolie

Post by Nico »

Ik nodig iedereen die het wil uit om eens een proefpakketje Arborol ketting olie van Oregon te proberen.

http://www.oregonchain.eu/arborol/index.html

Milieu vriendelijker kan het niet. Het betreft hier een waterverdunbare olie, vergelijk het voor het gemak maar even met boorolie. Smeert supper, koelt super en is 100- % biologisch afbreekbaar. Alle voordelen op een rijtje, ibnformeer dan gerust eens of vraag gewoon een gratis set aan bij Stierman in Zutphen, info@stierman.reesink.nl

groeten en werk ze allemaal,

Nico
Attachments
Arborol_1L_72x130_NL.pdf
(541.64 KiB) Downloaded 100 times
Arborol flyer_NL.pdf
(407.24 KiB) Downloaded 94 times
Post Reply