Wat is dit?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Tom
Treehugger
Treehugger

Wat is dit?

Post by Tom »

Ik kreeg van Alexander een schijfje hout van een blauwe regen, niets bijzonders zou je denken. Maar ik kreeg het natuurlijk met een reden. Er zit een (voor ons althans) vraagstuk aan vast.

Je ziet enkele groeiringen verkurkt zitten, ze voelen een ietwat loszittend aan ook, maar hoe komt dit? Ligt het aan een forse snoeibeurt in het verleden? En dat dan 3 keer? Ligt het aan vorstjaren?

Enfin wij weten het niet, vandaar dat ik hier even een foto plaats, hopelijk worden we er samen wat wijzer uit :D
Attachments
klein 1.JPG
klein 1.JPG (79.7 KiB) Viewed 5006 times
klein 2.JPG
klein 2.JPG (73.77 KiB) Viewed 5006 times
1320606493NDSC02194.JPG
1320606493NDSC02194.JPG (87.13 KiB) Viewed 5006 times
Take care, there's not much spare!
boomgnoom
Treehugger
Treehugger

Re: Wat is dit?

Post by boomgnoom »

voor mij helemaal niet bekend :o
victim of gnomebashing
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

kan het zijn dat het met het seizoen te maken heeft en sapstroom.
had deze week een kastanje te demonteren en toen ik een paar mooie schijfjes had gezaagd voor men collectie bleek na een half uurtje te liggen dat er een aantal jaarringen in 3D op kwamen te staan en vermoed dat het dus door het doorzagen van de sapstroom (banen ,kanalen) ineens een druk weg valt in het hout en dat het daardoor ineens uitstulpt.
laat een oen niet zomaar doen !
Tom
Treehugger
Treehugger

Post by Tom »

boomverzorgingbruno wrote:kan het zijn dat het met het seizoen te maken heeft en sapstroom.
had deze week een kastanje te demonteren en toen ik een paar mooie schijfjes had gezaagd voor men collectie bleek na een half uurtje te liggen dat er een aantal jaarringen in 3D op kwamen te staan en vermoed dat het dus door het doorzagen van de sapstroom (banen ,kanalen) ineens een druk weg valt in het hout en dat het daardoor ineens uitstulpt.
Dat zou mss wel kunnen, maar we hebben dit stukje niet zelf gezaagd, dus ik kan het je niet echt vertellen. Nu zit die middelste 3d ring zo'n 20 jaar terug wel, en moet ik bekennen niet echt te weten hoe actief deze oudere jaarringen nog meespelen, en dan is het ook merkwaardig dat het zo evenwijdig loopt. Daardoor ga ik steeds neigen te denken dat het toch met snoei te maken heeft?

om de 10 jaar de top fors terugzetten? zien we hier een afgrendeling?

Het blijft me nog te raadselachtig :roll:
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Als ik het me goed herinner is dit al ooit eens voorbij geweest op dit forum.

Helaas is ook het enige wat ik me daarvan herinner.

Ik durf er zo geen antwoord op te geven.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

komaan tom geef gewoon toe dat jullie creatief geweest zijn met klei :lol: :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
Tom
Treehugger
Treehugger

Post by Tom »

boomverzorgingbruno wrote:komaan tom geef gewoon toe dat jullie creatief geweest zijn met klei :lol: :lol:
:lol: nee, was het maar zo. :roll:
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by gabbel »

vond dit in de geschiedenis van treehugs op 31 augustus 2009.

Ik heb het er met Andre van Lammeren (van de WUR) over gehad en kreeg het volgende antwoord. Ik moest het wel een paar keer lezen voordat ik begreep wat er stond

Het verschijnsel bij Wisteria is bekend. De structurele variabiliteit bij vele Leguminosae is groot, zo ook bij Wisteria . Kringporig met duidelijke jaargrenzen tot verspreidporig zonder groeigrenzen.

Wel zijn er natuurlijk soort's kenmerken (ingesloten floëem vaak, stralen 4- tot 6-rijig, enkelvoudige vat doorboringen, vaten met spiraalvormige verdikkingen, lengte parenchym met etagebouw) en wordt er vaak aan het eind van de groeiperiode een tangentiale laag gevormd met uitsluitend libriform (geen vaten en parenchym). Het laatste is waarschijnlijk ook te zien op de foto, hoewel nogal onregelmatig.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
Tom
Treehugger
Treehugger

Post by Tom »

waauw, ik moest het echt enkele keren lezen, maar denk het het te vatten. met het schijfje in m'n handen en stap voor stap analyse weliswaar.

en idd, je ziet een ringporigheid, en dan plots iets wat ik als verspreidporig aanduid, daarop volgt zo'n warige kring die dus "een tangentiale laag gevormd met uitsluitend libriform" zal voorstellen.

Dit stukje hout wat ik al zo cool vond, is nu echt een masterpiece geworden.

Dankjewel gabbel, echt te gek :D
Tom
Treehugger
Treehugger

Post by Tom »

verdoeme zeg, ik zit me helemaal stom te staren naar dit schijfje hout ondertussen. Maar ik ga nu alweer twijfelen aan wat ik net zag? ik durf niet te zeggen zowel ringporigheid als verspreidporigheid waar te nemen, maar kan ook geen uitsluitsel geven over wat ik precies zie, en het internet helpt me ook niet echt verder :oops:

Hoe meer ik de dingen echt wil begrijpen, hoe vaker ih het gevoel heb minder te weten.

Kan je uberhout :wink: wel ring en verspreidporig in dezelfde boomsoort treffen?

de tangentiale laag gevormd met uitsluitend libriform lijkt me wel duidelijk, daar kan ik moeilijk om heen zeg maar.
Post Reply