Husqvarna 2101 naar 3120 XP?!!?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Boshut
Nieuw
Nieuw

Husqvarna 2101 naar 3120 XP?!!?

Post by Boshut »

Beste luitjes,

Ben samen met mijn broertje al een paar jaar beetje actief in kappen van bomen, met name grote dikke, (populieren), helemaal uitkleden/afvangen noem maar op.

Voor het slopen van die dikke stammen heb ik in het verleden een keer een Husqvarna 2101 XP aangschaft, 2e hands overigens, beresterk, loopt prima, maar is erg zwaar, veel trillingen en het toerental was toen nog niet zo hoog, overigens word dit cilindertje ook wat ruimer denk ik.

Is het aanschaffen van een 3120 wel handig, wie heeft er ervaring met een beest van een machine als die??
Het ijkt me een monsterachtige zaag, zou namelijk wel graag een blad van een meter aan willen houden.

Hoor graag van jullie ervaring, ook van eventueel Stihl MS880/088.

Vriendelijke groeten.
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

waarom geen 395 xp(g)
als je toch voornamelijk populieren zaagt moet die dat ook makkelijk trekken
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

de 3120 XP is ver beter dan de MS 880. Naast de ervaringen die ik zelf heb gehad met de ms 880 heb ik heel goeie dingen gehoord van de 3120 van mensen die er dagelijks mee werken.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Boshut
Nieuw
Nieuw

Post by Boshut »

densmee wrote:waarom geen 395 xp(g)
als je toch voornamelijk populieren zaagt moet die dat ook makkelijk trekken
Tja, het klinkt alsof we alleen maar dikke populieren zagen maar ook wel oude kastanjes, beuken en
af en toe en eik, enige exstra cc is dan wel wenselijk denk ik?!?!

Is de 3120 dan zoveel beter dan de 880 MS van Stihl, heb ergens weleens gelezen over wat start problemen met de 880 en een probleem met de 3 delige krukas??! Iemand ervaring mee??

Groeten.
Attachments
boom verkleint.JPG
boom verkleint.JPG (103.36 KiB) Viewed 7120 times
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

880 en 3120 zijn ontigelijke lompe zagen vind ik zelf. Ik heb zelf een 385 (ook 2de hands aangeschaft) voor beelden grof uit te blokken en af en toe een dikke boom om te zagen (wat zelden voor komt 5 of 6 keer per jaar) hier zit een 70 blad op en gaat vlot door alles heen. Volgens mij is de 395 gelijk aan de 2101 dus een mooie gelijkbare zaag

Nog iets heel anders: van die dikke bomen (en vaak erg oud) moet je zoveel mogelijk laten staan!! die hebben we al zo weinig hier :(

gr roel
Boshut
Nieuw
Nieuw

Post by Boshut »

Roel wrote:880 en 3120 zijn ontigelijke lompe zagen vind ik zelf. Ik heb zelf een 385 (ook 2de hands aangeschaft) voor beelden grof uit te blokken en af en toe een dikke boom om te zagen (wat zelden voor komt 5 of 6 keer per jaar) hier zit een 70 blad op en gaat vlot door alles heen. Volgens mij is de 395 gelijk aan de 2101 dus een mooie gelijkbare zaag

Nog iets heel anders: van die dikke bomen (en vaak erg oud) moet je zoveel mogelijk laten staan!! die hebben we al zo weinig hier :(

gr roel
Ik koester oude bomen, als tie niet ziek is of er bestaat geen gevaar zet ik de zaag er absoluut niet in, probeer de mensen de waarde en leeftijd van een oude boom te respecteren, oude bomen zijn uitermate belangrijk in ons ecosysteem :!:

Wil jullie bij deze graag op de hoogte brengen van een prachtig, (vind ik dan), boek, Jeroen Pater heeft verschillende landen in Europa rondgereisd en in deze landen de monumentale bomen bezocht, beschreven en gefotografeerd, echt de moeite waard om eens op de volgende link te gaan kijken.

http://www.cubra.nl/bomen/boomcuriosa/m ... europa.htm

Veel plezier.

Groeten.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Boshut wrote:
http://www.cubra.nl/bomen/boomcuriosa/m ... europa.htm

Veel plezier.

Groeten.
Ha ha, leuke boom
Attachments
leuke boom
leuke boom
zweedse-eik-10-klein.jpg (101.9 KiB) Viewed 6248 times
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

monumentale bomen

Post by chestnutnut »

die eik rechts op de flap is de zgn 'Fredville Oak', de dikste (ong 4m DBH) opgaande (dus nooit geknotte -) eik van Engeland. heb er zelf een paar keer onder gestaan en dat was een heel emotionele en indrukwekkende belevenis.
het V.K. is trouwens het Walhalla voor oude bomen. je vindt er ca. 80% van alle veterane bomen van heel Europa.
Boshut
Nieuw
Nieuw

Post by Boshut »

Luitjes,

Heb, naar mijn idee met grote mazzel een andere zaag gekocht.
Kwam hem tegen op marktplaats, nou ben ik eigelijk niet de persoon om op die plek een motorzaag te kopen, wie
weet wat er met de zaag is gebeurt en wat voor brandstof er gebruikt is, ik zweer zelf namelijk bij Aspen, al 10 jaar.

Laat er iemand nu bij de domeinen 18 motorzagen opgekocht hebben, laat daar nou een Husqvarna 3120 tussen zitten :shock: , die prima loopt, start en
er goed uit ziet, vraagprijs was 800 euro, moest vanuit Groningen even naar overijsel maar kon hem meenemen voor 450???........ :D

Het is wel een beul van een zaag maar voor dat geld kon ik hem niet laten staan, blad van een meter trouwens.

Foto volgt.

Groetjes.
Post Reply