Knap 'staaltje' werk !! leuk als je dat allemaal zelf kan. wat me wel opvalt is het vlak wat tegen de stam aan kont te liggen; is recht en 'ribbelig' , hoe goed zit het dan vast en is er sprake van beschadiging van de bast?
ludovanmil wrote:Knap 'staaltje' werk !! leuk als je dat allemaal zelf kan. wat me wel opvalt is het vlak wat tegen de stam aan kont te liggen; is recht en 'ribbelig' , hoe goed zit het dan vast en is er sprake van beschadiging van de bast?
het is op dit moment een "sloop"bolder, dus beschadiging bast is geen probleem
het is een u profiel waarbij de 2 lange zijdes in de bast getrokken worden.
het idee is dat de hoeken bovenaan echt de bast ingetrokken worden en zo niet kan schuiven
als ik komende tijd, tijd heb maak ik een plaat die ik laat zetten.
Hierop las ik 4 bouten m16 die dan door het lichaam van het U profiel vast zet. zo kan ik hem dan ook voor snoei gebruiken
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
alles is rondom afgelast, de inbranding van de buis op het u profiel was mooi te zien aan de achterkant
en er moeten nog 2 moeren m12 bij de ratel gedaan worden op de benen uit elkaar te houden, helaas had ik er geen meer en de winkels waren gisteren al dicht.
Bouten zijn ook allemaal minimaal 8.8 m12
dennis wrote:Daar stop je gewoon even een jasje of truitje tussen Ludo
Je zou 's moeten kijken of je aan zo'n rubberen tegel kan komen die gebruikt worden in speeltuintjes. Die kan je er mooi tussen duwen. Werkt perfect weet ik uit ervaring , je bolder verschuift niet en de bast blijft heel , en soms kan het handig zijn je bolder idd op een te behouden boom te monteren . Bijv. Als je een te verwijderen boom gaat ' ophangen ' in een andere boom.
dennis wrote:Daar stop je gewoon even een jasje of truitje tussen Ludo
Je zou 's moeten kijken of je aan zo'n rubberen tegel kan komen die gebruikt worden in speeltuintjes. Die kan je er mooi tussen duwen. Werkt perfect weet ik uit ervaring , je bolder verschuift niet en de bast blijft heel , en soms kan het handig zijn je bolder idd op een te behouden boom te monteren . Bijv. Als je een te verwijderen boom gaat ' ophangen ' in een andere boom.
goed idee een keer naar kijken.
die verkopen ze bij bouwmarkten
Ziet er goed uit.Ik heb zelf ook een bolder laten maken/lassen door een kennis(carosseriebouwer van beroep).Bij de mijne is de achterplaat geknikt voor een beter aansluiting op de stam.Zal er eens een foto van maken en op het forum zetten.
mooi blok ,
Maar is het niet slimmer om de band gewoon door het blok te
leiden ipv met bouten vast te zetten ,
mijn ervaring is dat je zo'n bout krom trekt en als het een snede
in het profiel van de zijkant van de bolder is , kan hij veel meer hebben .
de catch gnome
boomgnoom wrote:mooi blok ,
Maar is het niet slimmer om de band gewoon door het blok te
leiden ipv met bouten vast te zetten ,
mijn ervaring is dat je zo'n bout krom trekt en als het een snede
in het profiel van de zijkant van de bolder is , kan hij veel meer hebben .
de catch gnome
die bouten krom trekken ben ik niet zo bang voor, m12 kan veel hebben. De constructie bij spanbanden is ook met een bout vaak m10 zelfs
en het u profiel waar de bout in zit kan ook meer dan voldoende hebben
ohw Herstel, heb nog eens goed gekeken en het kan wel maar ben het toch met je eens Steven, dat dat te scherp word.
Maar als je de band door een vlakke plaat zou kunnen laten lopen is het helemaal ideaal qua kracht-verdeling wellicht twee platen op elkaar lassen, met tussen ruimte
de band zal dan blijven zitten en de bolder wil naar boven waardoor de band samen gepakt word tegen de bovenkant van de insnede...
met bouten is ie gefixeerd in een positie. die band is plat het sterkst