mishandelt en nu....??

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

mishandelt en nu....??

Post by ludovanmil »

ga morgen een Tulpenboom / Liridendron tulpifera snoeien hier in het dorp. een volwassen boom. Een jaar of 4 geleden ' mishandelt' door het uitzagen van de nagenoeg gehele bovenkant / top. :shock: waardoor er nu grote waterlot takken opstaan ongeveer 10 cm dik en meer.
Het hout staat te boek als zacht en de boom als snelgroeiend en gevoelig voor takbreuk. Nou heeft hij de storm (net voor de zomervakantie hier in de regio)toch goed doorstaan (slechts 1 tak gebroken).
Mijn vraag is, wat is nu wijsheid? alles terugsnoeien tot op eerdere afgetopte plek of zouden de dikke waterlotachtige takken stand kunnen houden en lichte snoei aankunnen? ( uitlichten).
M.a.w. weer ' vakkundig vernielen', (omdat het niet anders kan) of pogen nog iets te redden?
Graag een reactie. Bedankt.
Thijs
Moderator
Moderator

Re: mishandelt en nu....??

Post by Thijs »

je kunt proberen weer in nieuw kroontje tegaan opbouwen dus door wat te dunnen en min of meer weer begeleidings snoei te gaan toepassen maar dan moet je wel zeker weten dat alles wel goed is aangehecht.

en wat wil je klant?!? een grote boom in oude glorie of hebben hun hem ook liever kort? dan zou je hem weer opnieuw kunnen innemen maar dan niet zo heftig, gewoon de puntjes eruit.

maar goed zo veel boomverzorgers zo veel optie's
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Zou zomaar die Tulpenboom in Den Dungen kunnen zijn die ik na de storm 2003 of 2004 heb moeten teugzagen omdat de hele top eruit was gebroken en ouders en kinders risico liepen op het terrein van de basischool of kinderdagverblijf ? de rest in hun nek te krijgen :wink:

als dat zo is is er in de tuin zelf geen plek maar kun je achter tegen de school/kinderdagverblijf? aan alles laten vallen....hoor het wel en ben benieuwd.

Pas altijd op met een oordeel van onvakkundig werk, zeker met de laatste stormen zijn veel bomen zwaar te grazen genomen en zijn ze alleen nog maar veilig voor hun omgeving te handhaven door de gebroken of loshangende toppen eruit te zagen en de gehele kroon weer in evenwicht te corrigeren.... vraag altijd effe naar de reden dat toppen en of takken zijn ingenomen en dan weet je meteen hoe en wat :wink:

maar succes ermee en ik zou proberen er weer een mooi kroontje in te snoeien als de boom deze mogelijkheden biedt op zijn hergroei kroon. Denk een beejte in 't groot aan een bonsai en dan kom je best wel op een leuk idee Ludo, creatief snoeien en bij zware inrottingen of aantastingen op de toppen kun je hem wellicht beter terugknotten of verwijderen en met een nieuwe beginnen....foto's helpen veelal bij dit soort vragen :wink:
- climb fast, move slow -
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Pas altijd op met een oordeel van onvakkundig werk, zeker met de laatste stormen zijn veel bomen zwaar te grazen genomen en zijn ze alleen nog maar veilig voor hun omgeving te handhaven door de gebroken of loshangende toppen eruit te zagen en de gehele kroon weer in evenwicht te corrigeren.... vraag altijd effe naar de reden dat toppen en of takken zijn ingenomen en dan weet je meteen hoe en wat :wink:
Mooi gesproken Wouter.
Er lopen nog heel veel zelfingenomen boomverzorgers (daar bedoel ik jou niet mee hoor Ludo) rond in Nederland die denken dat zij 'de ware snoeier' zijn. Wanneer deze jongens dan een boom zien die 'lelijk' gesnoeid is dan is de aanname snel gemaakt dat het wel een prutser zal zijn geweest die daar aan het werk is geweest. Vaak is er van een afstervende/gedeeltelijk afgestorven boom nog wel iets te maken, maar een kroonschade wegwerken na een storm laat nou eenmaal meestal geen bomen achter die een schoonheidsprijs zullen verdienen.
Dusssss. Probeer commentaar op snoeiwerk altijd eerst te relativeren. Heb je de boom (met mogelijk al zijn defecten) gezien vlak voor het snoeiwerk? Pas dan zou commentaar op zijn plaats kunnen zijn.
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

bedankt voor jullie antwoorden en bedenkingen jongens, daar kan ik wel wat mee.
Nee, Wouter de boom staat niet in Den Dungen maar in St. Michielsgestel (eikenlaan).
Nu was de eerdere snoei geen gevolg van snoeischade (dat wist ik al) dus in die zin ben ik denk ik niet voor ingenomen.
En ik zal mijn werk zo goed mogelijk doen, rekening houdende met wat kan qua boom en wat de klant wil
Zal een volgende keer een foto maken...
ErikSint
Treehugger
Treehugger

Post by ErikSint »

pffff, wat zwaarmoedig allemaal.

het is moeilijk zonder foto te zeggen wat er allemaal mogelijk is maar mijn inziens kun je een nieuwe top proberen te vormen. als het mogelijk is kun je de top/tak die aan de kant van de heersende windrichting pakken. deze heeft waarschijnlijk de best aanhechting.

succes met de klus!
daar kun je boom op zeggen
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

Zwaarmoedig , zwaarmoedig :shock: Nee ! een hele mooie klus. :)
Wel wat lastig, spekgladde / bemoste boom.

tijd voor de nuance: dikke sterk opgaande en slecht aangehechte takken deels ontstaan door slecht snoeien, maar ook een deel door oude stormschade. Wat is dat hout bros zeg !!(niet eerder een tulpenboom gesnoeid :wink: )
En op jullie verzoek (deels als mosterd na de maaltijd) een foto vooraf en één na het werk.
Hopelijk lukt het meezenden van de foto....en is ie duidelijk, want anders krijg ik natuurlijk weer (terecht) allerhande opmerkingen :wink:
Attachments
Liridendron voor en na snoei.doc
(1.02 MiB) Downloaded 129 times
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Leuke foto's en lekker warrige kroon....daar heb je lekker aan kunnen werken vandaag. Resultaat mag er zijn :wink:

Wat een mooi snipperaartje daarzo achter op je kar :D
boomgnoom
Treehugger
Treehugger

Post by boomgnoom »

Wat een mooi snipperaartje daarzo achter op je kar :D[/quote]

bespeur ik hier jalouzie of bewondering voor je pas gepoetste snipperdag machine
the poetsgnome :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

ha ha 2x mis gnoompie :lol: :lol: :lol:

ludo heeft die Jo beau nog niet zo gek lang en dan is het toch leuk om daar iets van te melden. dat doet een mens goed.....gnomen zijn zover ik weet geen mensen dus JIJ snapt dat niet :mrgreen:
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

:lol:
jij weet iets meer Wolter.....
en jij weet ook dat dit niet hetgeen is waar ik het over had !! waarschijnlijk in de loop van de week kan ik kiepen :mrgreen:
En gnoompje, jij hebt vast niet zo'n geel klein monstertje achterop je aanhangwagen ? en als je er eens mee zou werken.....dan zou jij degene zijn die jaloers is :roll:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:en jij weet ook dat dit niet hetgeen is waar ik het over had !!
O ja, het ging over een tulpenboom.
Jammer dat er een "voor" foto bij zat. Dat snoeiwerk is helemaal prust zei de zelfingenomen takkensnoeier. :lol:
Nee hoor Ludo, zo kan jij er weer jaren tegen. :lol:
Ik had het pas (heel kort geleden) nog met een zeer gewaardeerd collega over het snoeien van stormschadebomen. Hij wees mij weer eens op het feit dat je natuurlijk niet alle gescheurde takken uit een kroon hoeft te verwijderen. En daar heeft hij natuurlijk gelijk. Wanneer bij ons in de buurt de grove dennen uitscheuren onder een zware sneeuwlast en de koppen hangen nog voldoende aangehecht in de boom, dan is het natuurlijk prachtig om die schadeplekken te laten zitten. Het is dan soms alleen maar nodig om een beetje gewicht uit de gebroken tak te snoeien om daarna met die 'schadeboom' veilig verder te gaan.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger

Post by boomgnoom »

-WOUTER- wrote:ha ha 2x mis gnoompie :lol: :lol: :lol:

ludo heeft die Jo beau nog niet zo gek lang en dan is het toch leuk om daar iets van te melden. dat doet een mens goed.....gnomen zijn zover ik weet geen mensen dus JIJ snapt dat niet :mrgreen:
shit hij heeft me door en nu?????
inderdaad heb geen jobo , ook niet nodig , heb een koffie maler achter de trekker
hangen en die is eg link
the snippergnome :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Wat doen jullie eigenlijk als je gebeld wordt met de vraag of je een klus wil afmaken die je voorganger niet heeft afgemaakt?
Image
boomgnoom
Treehugger
Treehugger

Post by boomgnoom »

klus op nemen en zo goed mogelijk af maken
the afmaak gnome :mrgreen:
victim of gnomebashing
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dan ga ik even langs om te zien wat er aan de hand is, om de klant aan te horen en om.
A. hard te gaan lachen.
B. Voor een astronomisch bedrag het klusje af te maken.
C. Mijn hoofd te schudden en weglopen.
D. Tegen de klant zeggen dat genoeg echt genoeg is.
E. Zeggen dat ze mij nooit meer moeten bellen.
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

Ik kreeg begin dit jaar zo'n aanvraag...ze hadden 'een hele grote boom' zelf al zoveel mogelijk kaal gezaagd en nu stond er alleen nog een stam van 4 meter met een hele dikke lange zijtak boven het golfplaten dakje van de buurman... :lol:
Image
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by JasperLeerling »

En nog een plek voor je topanker?
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
Marc
Treehugger
Treehugger

Post by Marc »

JasperLeerling wrote:En nog een plek voor je topanker?
Alleen nog aan een luchthaak misschien :lol:
Image
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

telekraan erbij ;-) en voila...daar heb je een luchthaak. :lol: :lol: :lol:
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

MAL wrote:Wat doen jullie eigenlijk als je gebeld wordt met de vraag of je een klus wil afmaken die je voorganger niet heeft afgemaakt?
:lol: :lol:
dat kan allerlei redenen hebben.....toch !? varieerend van geen koffie gehad tot uit de boom geduveld.....
Dus.....Mal, ik zou willen weten waarom de klus niet is afgemaakt, maar dat weet je vast al ... :wink:
Post Reply