In de forums wereldwijd zijn er nogal wat gevalletjes te vinden van voornamelijk touwbruggen in klimgordels die het begeven....
Dat geeft een mens te denken, zeker als die dagelijks voor zijn werk hierop vertrouwd.
Na wat verschillende ontwikkelingen van de laatste jaren lijken de sterke vezel lijnen steeds meer te worden ingezet in ons vakgebied en geven deze enkele voordelen maar ook nadelen. Veel boomklimmers weten niet welke vezels nu wel en welke eigenlijk niet voor specifieke doelen zijn te gebruiken. Zo worden termen als technora, vectran, kevlar, dyneema, spectra en nog veel meer door elkaar gebruikt en weten de meeste hier het waarschijnlijk niet waar het verschil in zit.
Nou, daar ligt nu net het probleem en een groot gevaar op de loer.
Vele van deze vezels zijn af-fabriek enorm sterk, daar kun je je leven wel aan wagen zogezegd.
Maar er zijn bij al deze namen ook allerlei testen uitgevoerd en al deze vezels / lijnen hebben hun eigen gebruiksaanwijzing....die wij natuurlijk niet meteen allemaal hebben gelezen.
Ik kan heel veel plaatjes, grafieken en technische termen rond jullie oren slingeren, maar daar doe ik jullie geen plezier mee.
Wat ik wil bereiken met een korte zeer beknopte uitleg van deze verschillende vezels is dat jullie zelf gaan nadenken en niet jullie leven toevertouwen aan een schijnveiligheid in de vorm van een supersterke vezel.
effe kort door de bocht :
kevlar, technora en vectran zijn sterke lijnen die zichzelf door beweging stukmaken (kapot schuren van vezels onderling) en zonder visuele gebreken gewoonweg plots de geest geven. (zie foto) ze worden echt steeds zwakker bij gebruik !!
Dyneema ofetwel Specra is supersterk maar kan absoluut niet tegen warmte, vervorming start al bij 70 graden !!
Nylon en Polyester lijnen zijn velen malen sterker bij gebruik en hebben werkelijk waar een onbeperkte flexibiliteit die geen enkele verzwakking in de lijn geeft.
Waar het om gaat is dat er veel touwen en systemen en dingetjes zelf worden gemaakt, wat absoluut goed is voor de vooruitgang in onze technieken en materialen, maar zorg wel dat je weet waar je mee bezig bent en welk touwtje je gebruikt om je leven aan te hangen

climb safe
wouter