om over na te denken ...

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

om over na te denken ...

Post by -WOUTER- »

Vandaag wederom een geval gelezen van een breuk in een klimsysteem....
In de forums wereldwijd zijn er nogal wat gevalletjes te vinden van voornamelijk touwbruggen in klimgordels die het begeven....

Dat geeft een mens te denken, zeker als die dagelijks voor zijn werk hierop vertrouwd.

Na wat verschillende ontwikkelingen van de laatste jaren lijken de sterke vezel lijnen steeds meer te worden ingezet in ons vakgebied en geven deze enkele voordelen maar ook nadelen. Veel boomklimmers weten niet welke vezels nu wel en welke eigenlijk niet voor specifieke doelen zijn te gebruiken. Zo worden termen als technora, vectran, kevlar, dyneema, spectra en nog veel meer door elkaar gebruikt en weten de meeste hier het waarschijnlijk niet waar het verschil in zit.

Nou, daar ligt nu net het probleem en een groot gevaar op de loer.
Vele van deze vezels zijn af-fabriek enorm sterk, daar kun je je leven wel aan wagen zogezegd.
Maar er zijn bij al deze namen ook allerlei testen uitgevoerd en al deze vezels / lijnen hebben hun eigen gebruiksaanwijzing....die wij natuurlijk niet meteen allemaal hebben gelezen.

Ik kan heel veel plaatjes, grafieken en technische termen rond jullie oren slingeren, maar daar doe ik jullie geen plezier mee.

Wat ik wil bereiken met een korte zeer beknopte uitleg van deze verschillende vezels is dat jullie zelf gaan nadenken en niet jullie leven toevertouwen aan een schijnveiligheid in de vorm van een supersterke vezel.

effe kort door de bocht :

kevlar, technora en vectran zijn sterke lijnen die zichzelf door beweging stukmaken (kapot schuren van vezels onderling) en zonder visuele gebreken gewoonweg plots de geest geven. (zie foto) ze worden echt steeds zwakker bij gebruik !!

Dyneema ofetwel Specra is supersterk maar kan absoluut niet tegen warmte, vervorming start al bij 70 graden !!

Nylon en Polyester lijnen zijn velen malen sterker bij gebruik en hebben werkelijk waar een onbeperkte flexibiliteit die geen enkele verzwakking in de lijn geeft.

Waar het om gaat is dat er veel touwen en systemen en dingetjes zelf worden gemaakt, wat absoluut goed is voor de vooruitgang in onze technieken en materialen, maar zorg wel dat je weet waar je mee bezig bent en welk touwtje je gebruikt om je leven aan te hangen :!:

climb safe
wouter
300468-BrokenBridge1.jpg
- climb fast, move slow -
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: om over na te denken ...

Post by Pietje »

Waarvan akte :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Heel mooi geschreven wouter!

Let er mee op...er zijn ook in nederland al gevallen van bekend.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
buitenslaper
Nieuw
Nieuw

Post by buitenslaper »

om rekening mee te houden bedoel je...
the more you trow, the better you know
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

NEE buitenslaper....om over na te denken....als je er rekening mee gaat houden denk je er nog steeds niet ZELF over na :wink:
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Effe kort door de bocht; Ik denk dat er nog geen enkele goede brug op de markt is.
We kennen dat prehistorische filmpje allemaal, en bij elke handzaag actie moet ik eraan denken....
Ik hark,, dus ik leef.
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

En waarschijnlijk tommy ook.. 8)
Ik hark,, dus ik leef.
bob de bosbouwer
Nieuw
Nieuw

Post by bob de bosbouwer »

op heel veel gordels zit een touwbrug, maar op mijn kolibri zit een bandbrug.
wat werkt nou beter? touw of band en wat is steviger/slijtvaster?
ken dat niet dan....
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

@bob: ligt eraan waar die brug van is gemaakt .... :(

@ alex : een snijbestendige brug heeft pas zin als je klimlijn enzo ook snijvast is, dus wat dat betreft is het niet alleen de brug die risico geeft.
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by JohnnY »

-WOUTER- wrote:@bob: ligt eraan waar die brug van is gemaakt .... :(

@ alex : een snijbestendige brug heeft pas zin als je klimlijn enzo ook snijvast is, dus wat dat betreft is het niet alleen de brug die risico geeft.

Volgens mij loop ik meer risco als ik thuis de deur uit loop dan dat ik morgen door me brug heen zak.. Maar zeker goed om over na te denken bij herstel van origineel of bij zelfbouw!
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger

Post by enricovanwees »

Zoals ik al bij enkele o.a. treemotion gebruikers heb gezien, een tweede brug die iets losser zit en dus minder belast wordt, dus als backup.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Met andere woorden, gebruik high tech lijnen niet op plaatsen die aan slijtage en bewegende bochtbelasting onderhevig zijn (een schuivende ring in de brug). Wat dat betreft gaat er niets boven die dikke 'ouwe zooi'.
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

JohnnY wrote:Volgens mij loop ik meer risco als ik thuis de deur uit loop dan dat ik morgen door me brug heen zak.. Maar zeker goed om over na te denken bij herstel van origineel of bij zelfbouw!
Johnny er zijn ook al diverse gevallen bekend waarbij originele gordels met aramide bruggen de geest hebben gegeven. dus niet alleen zelfbouw of herstel.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

wat misschien een beetje off topic is maar wat ik toch heel veel zie oa bij de treemagineers en nog ander mensen van dit kaliber . dat er altijd gesproken word over een dubbele verankering maar als je in weze gaat kijken dan hangen deze 2 punten alle 2 op dezelfde brug en als de brug dus weg is dat is alles weg ook je backup. en begrijp dus niet waarom de markt hier niet ingrijpt en een dubbele brug maakt ?
laat een oen niet zomaar doen !
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "

Post by jelte »

Harrie wrote:
JohnnY wrote:Volgens mij loop ik meer risco als ik thuis de deur uit loop dan dat ik morgen door me brug heen zak.. Maar zeker goed om over na te denken bij herstel van origineel of bij zelfbouw!
Johnny er zijn ook al diverse gevallen bekend waarbij originele gordels met aramide bruggen de geest hebben gegeven. dus niet alleen zelfbouw of herstel.
Haarie, kijk daar heb je het al.... ik neem aan dat we het allemaal over de brug van de TM praten? Om mee te beginnen is de originele brug van een TM van dyneema en polyester gemaakt en niet van aramide....Deze combinatie is wel goed doordacht, ik ben benieuwd naar die diverse gevallen waar jij het over heb.....
De foto van Wouter kan ik goed begrijpen, aramide mantel, aramide kern....goed voor hitte....niet slijtage....

Ik ben het eens dat met het gebruik of het mis- gebruik van high mod viber er gevaren kunnen ontstaan....maar wil niet zeggen dat alle high mod viber gevaarlijk zijn.

Gewoon de juist soort op het juiste plek gebruiken....en op tijd vervangen van bewegende onderdelen.

Ik let goed op mijn brug bij de D-haken, daar gaat het snel kapot.....als het polyester iets door is....schaar erin! :wink:
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by frans »

ik heb bij mijn tree magic zelf een brug er bij geknoopt van een stuk klimlijn.
vind ik heerlijk klimmen

ik zou het fijn vinden als er een gordel op de markt komt die gewoon 2 bruggen heeft

want een aanpassing aan je gordel kan eigenlijk niet

wel een goeie om mee op te passen dat ik daar niet de verkeerde lijn voor pak :)
bvd.
ErikSint
Treehugger
Treehugger

Post by ErikSint »

ik heb een tree motion met de originele (groene) brug, en deze is ongeveer anderhalf jaar oud. moet ik dan al aan vervanging gaan denken? ik zie en voel geen schade.

groeten erik
daar kun je boom op zeggen
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

Bedankt voor de berichtgeving....
Voor mij is het reden om mijn fliplijn weer eens te vervangen....ook al is het denk ik ( :? ) een goede kwaliteit lijn...die mij verkocht is door firma X.
Maar je kent het wel....de handzaag er eens in laten haken...enkele strengen door / pluizen...
zuinigheid is de dood in de pot . o.i.d. :wink:
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

@ Jelte,
Ik had het over Weaver cougar gordel die heeft een aramide brug.
Er was een recall geweest maar er zijn toch nog een paar gasten waarbij de brug gebroken is.
http://www.treebuzz.com/forum/showflat. ... art=1&vc=1
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

weaver cougar.jpg
weaver cougar.jpg (10.8 KiB) Viewed 12847 times
Deze komt van arbor friend op FB,
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

ludovanmil wrote:Bedankt voor de berichtgeving....
Voor mij is het reden om mijn fliplijn weer eens te vervangen....ook al is het denk ik ( :? ) een goede kwaliteit lijn...die mij verkocht is door firma X.
Maar je kent het wel....de handzaag er eens in laten haken...enkele strengen door / pluizen...
zuinigheid is de dood in de pot . o.i.d. :wink:

is dat nog steeds die fliplijn van 2 jaar terug die er toen al kut uit zag
:mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

frans wrote:ik heb bij mijn tree magic zelf een brug er bij geknoopt van een stuk klimlijn.
vind ik heerlijk klimmen

ik zou het fijn vinden als er een gordel op de markt komt die gewoon 2 bruggen heeft

want een aanpassing aan je gordel kan eigenlijk niet

wel een goeie om mee op te passen dat ik daar niet de verkeerde lijn voor pak :)
bvd.
hee frans,

het is geen aanpassing aan je gordel. je voegt iets toe aan je gordel. als je je brug zou vervangen voor een stuk klim lijn is het een ander verhaal.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
boomgnoom
Treehugger
Treehugger

Post by boomgnoom »

Ik ben het met timo eens , het is een
toevoeging
een gordel met twee bruggen ??
nou ja als het lekker vindt !!!!!
praat eens met de safety green gang.
Als er mensen zijn die het weten of kunnen maken zijn zij het
maar het is me nog niet duidelijk wat je zo lekker vind aan dubbele brug
is dat het zelfde als; Met 2 t200 2 takken zagen om te voorkomen de je 2 keer
moet roepen . ondertussen is dat al 8 maar dat terzijde
oof wil je een brug gebruiken om te klimmen en een om te hangen?
the one bridge gnome :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

wat ik nog bedacht tijdens het telefonisch met de firma X ( mag geen reclame maken van de moderators :wink: ) ,n.a.v. mijn bestelling... en dit bericht is dat ik wil VERTROUWEN (ja met hoofdletters) op de keuze van de leverancier. Concreet: ik bestel een (nieuwe) fliplijn dan ga ik vanuit dat zij (voor mij) een verantwoorde keuze maken qua materiaal. Ik ben te weinig thuis in de excacte materialen ( ontbreekt me ook aan interesse :roll: ).

De betreffende medewerker (E. van de frima S.) zei ook nog dat zei aanspraklijk zijn mocht er onverhoopt toch iets mis zijn met het materiaal.
Is het ook niet een probleem dat er door mensen dingen gebruikt worden die daar niet voor bedoeld zijn....? ' hobbyen' met materialen ? zoals spullen uit de bergsport in de boomverzorging gaan gebruiken....o.i.d. ?
Mijn leven mag dan letterlijk aan een dun lijntje hangen....als het maar het juiste lijntje is toch !? Ik voel me :) , overmorgen is mijn nieuwe fliplijn binnen.
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by JasperLeerling »

Dyneema is toch vislijn? :|
Moet je geen brug van maken ;)
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
Post Reply