om over na te denken ...

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:wat misschien een beetje off topic is maar wat ik toch heel veel zie oa bij de treemagineers en nog ander mensen van dit kaliber . dat er altijd gesproken word over een dubbele verankering maar als je in weze gaat kijken dan hangen deze 2 punten alle 2 op dezelfde brug en als de brug dus weg is dat is alles weg ook je backup. en begrijp dus niet waarom de markt hier niet ingrijpt en een dubbele brug maakt ?
Bruno... Vriend....
Doe ons hier op Treehugs eens een heel groot plezier. Laat die bovenstaande tekst alsjeblieft eens vertalen in gewoon, voor takkenzagers begrijpelijk Nederlands.
Volgens mij begrijp ik wat jij bedoelt, maar het zou ook maar zo kunnen dat ik er helemaal naast zit.
Gaat er iets mis met de brug van het valbeveiligingssysteem, dan zit je altijd nog vast aan de ringen van de werkpositionering. En wanneer je dezelfde (lage) ringen hebt gebruikt voor de werkpositionering als waarin de brug bevestigd zit, dan zitten die ringen nog steeds aan de gordel middels de been/heupbanden.
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: om over na te denken ...

Post by klimgeitebreier »

frans wrote: ik zou het fijn vinden als er een gordel op de markt komt die gewoon 2 bruggen heeft

want een aanpassing aan je gordel kan eigenlijk niet

wel een goeie om mee op te passen dat ik daar niet de verkeerde lijn voor pak :)
bvd.
Beste Frans,

Jij krijgt je zin begin April 2012; Edelrid komt dan met een boomverzorgingsgordel met een dubbele brug die in het oog van de sliding-D samen wordt gebracht. Een speciaal geproduceerde ring houd beide bruggen bij elkaar maar wel onafhankelijk.

Een klein aantal insiders had het genoegen om getuige te zijn van een indrukwekkend prototype op de A & A te Dusseldorf het afgelopen jaar. Misschien is dat wel de oplossing voor een probleem dat wat mij betreft tussen de oren van een aantal klimmers zit. :shock:

Een dubbele brug, een stalen brug of een high modulus brug is naar mijn idee allemaal bull-shit want naar mijn mening moeten boomverzorgers die zo willen werken nog leren klimmen. Een goede werkpositie zoeken die de gordel voldoende ver bij de zaag vandaan houd is een veel betere oplossing; en dat niet alleen voor de gordel. :o

Als touwfreak maak ik mij ernstig zorgen over het gebruik van allerlei moderne touw en lijn combinaties. Er zijn gebruikers die alleen gefocust zijn op de positieve eigenschappen van een bepaalde lijn of touw en zich simpelweg niet verdiepen in de soms bijzonder gevaarlijke eigenschappen van een touwtje. Om nog maar te zwijgen over de idioten die niet eens weten waar ze aan hangen; De verkoper zij dat het een van de sterkste touwtjes uit de zeilwinkel was !!!!! :lol:
Via Samson kan ik beschikken over de meest extreme uitvoeringen in braid, materiaal en uitvoering echter ik zou geen nacht meer rustig slapen als ik al die materialen aan boomverzorgers ter beschikking zou stellen. Begrijp me goed experimenteren binnen boomverzorgingsland heeft tot heel veel goede dingen geleid in het verleden en kan ook in de toekomst nog veel voordelen brengen. Vraag je echter voordat je dingen gaat roepen af, of het niet verstandig zou zijn om produkten eerst in lab situaties uit te testen voordat er een praktijktest uitgevoerd gaat worden. En ja dit soort testen kosten een hoop geld maar zorgen er wel voor dat niemand ongevraagd op zijn rug land. Het Certificeren van splitsen in onze klimlijnen is hier een aardig voorbeeld van.....

Een klimgeitebreier die nog steed rustig kan slapen :wink:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by boomverzorgingbruno »

wat ik bedoel wolter is eigenlijk gewoon dat ik regelmatig zie dat zowel het eerste ankerpunt als het 2 de ankerpunt aan dezelfde brug hangt en niet naar de fliplijn is of een ander aanknoopings punt .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 63
Joined: 29 Jan 2008, 21:30
Location: gouda en omstreken
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by frans »

boomgnoom wrote:Ik ben het met timo eens , het is een
toevoeging
een gordel met twee bruggen ??
nou ja als het lekker vindt !!!!!
praat eens met de safety green gang.
Als er mensen zijn die het weten of kunnen maken zijn zij het
maar het is me nog niet duidelijk wat je zo lekker vind aan dubbele brug
is dat het zelfde als; Met 2 t200 2 takken zagen om te voorkomen de je 2 keer
moet roepen . ondertussen is dat al 8 maar dat terzijde
oof wil je een brug gebruiken om te klimmen en een om te hangen?
the one bridge gnome :mrgreen: :mrgreen:
nee die 2e brug zorgt er voor dat ik gewoon veilig mijn werk kan doen en geen 2 ankers
aan het zelfde touwtje hang wat iemand anders hier ook al aan gaf.
bijkomende voordelen zitten er ook heel veel aan, maar daarvoor moet je het gebruikt hebben denk ik.
ik hang er vaak mn 2 loop aan, ieder zn ding :)
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by Tamil »

klimgeitebreier wrote:
frans wrote: ik zou het fijn vinden als er een gordel op de markt komt die gewoon 2 bruggen heeft

want een aanpassing aan je gordel kan eigenlijk niet

wel een goeie om mee op te passen dat ik daar niet de verkeerde lijn voor pak :)
bvd.
Beste Frans,

Jij krijgt je zin begin April 2012; Edelrid komt dan met een boomverzorgingsgordel met een dubbele brug die in het oog van de sliding-D samen wordt gebracht. Een speciaal geproduceerde ring houd beide bruggen bij elkaar maar wel onafhankelijk.

Een klein aantal insiders had het genoegen om getuige te zijn van een indrukwekkend prototype op de A & A te Dusseldorf het afgelopen jaar. Misschien is dat wel de oplossing voor een probleem dat wat mij betreft tussen de oren van een aantal klimmers zit. :shock:

Een dubbele brug, een stalen brug of een high modulus brug is naar mijn idee allemaal bull-shit want naar mijn mening moeten boomverzorgers die zo willen werken nog leren klimmen. Een goede werkpositie zoeken die de gordel voldoende ver bij de zaag vandaan houd is een veel betere oplossing; en dat niet alleen voor de gordel. :o

Als touwfreak maak ik mij ernstig zorgen over het gebruik van allerlei moderne touw en lijn combinaties. Er zijn gebruikers die alleen gefocust zijn op de positieve eigenschappen van een bepaalde lijn of touw en zich simpelweg niet verdiepen in de soms bijzonder gevaarlijke eigenschappen van een touwtje. Om nog maar te zwijgen over de idioten die niet eens weten waar ze aan hangen; De verkoper zij dat het een van de sterkste touwtjes uit de zeilwinkel was !!!!! :lol:
Via Samson kan ik beschikken over de meest extreme uitvoeringen in braid, materiaal en uitvoering echter ik zou geen nacht meer rustig slapen als ik al die materialen aan boomverzorgers ter beschikking zou stellen. Begrijp me goed experimenteren binnen boomverzorgingsland heeft tot heel veel goede dingen geleid in het verleden en kan ook in de toekomst nog veel voordelen brengen. Vraag je echter voordat je dingen gaat roepen af, of het niet verstandig zou zijn om produkten eerst in lab situaties uit te testen voordat er een praktijktest uitgevoerd gaat worden. En ja dit soort testen kosten een hoop geld maar zorgen er wel voor dat niemand ongevraagd op zijn rug land. Het Certificeren van splitsen in onze klimlijnen is hier een aardig voorbeeld van.....

Een klimgeitebreier die nog steed rustig kan slapen :wink:
Ik Ben het met alles eens wat je schrijft!

Alleen dat tussen de oren ding: je hebt wel gelijk maar als de gemiddelde boomverzorger daar lekkerder door slaapt :P

Ik klim zelf ook met een dubbele brug, maar deze is meer bedoeld de brug korter te maken, bij de beschikbare maten is mijn ideale maat niet verkrijgbaar.

In mijn beleving is het voordeliger (nog) meer verschillende maten/opties brug bij te kunnen leveren dan weer een nieuwe gordel te produceren.

Sowieso raar dat je wel wel alle maten schoenen kan kopen, maar dat klimgordels er meestal maar in 3 maten zijn.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by -WOUTER- »

klimgeitebreier wrote:Een dubbele brug is naar mijn idee allemaal bull-shit want naar mijn mening moeten boomverzorgers die zo willen werken nog leren klimmen.
Waar kan ik me dan inschrijven voor een cursus "leren klimmen" Lars :wink:
Ben nu sinds 1999 full time als boomverzorger bezig en nu ineens krijg ik te horen dat ik eigenlijk volgens jou nog moet leren klimmen omdat ik mijn gear heb afgestemd op het veelvuldig gebruik van een vlijmscherpe zubat....

Als je de ralley Dakar rijd met een helm op moet je zeker ook nog leren autorijden....
- climb fast, move slow -
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: om over na te denken ...

Post by jelte »

al dit praat over dubbele bruggen, touwtjes en dingen....

Ik trek nu gewoon twee gordels aan, heb ik tenminste alles dubbel :roll: super safe :wink:

allebei uitgevoerd volledig van titanium....super licht en kan geen zaag door! :lol:

laat we het bij de les houden.... het gaat gewoon over je kennis als klimmer van de materialen waar je mee klim....in deze tijd zijn er zo veel opties!

Kies de juiste of gebruik het niet.

@ Harrie.... excuses, ik dacht dat je het over de TM had... (rare americanen :lol: )
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: om over na te denken ...

Post by Harrie »

Geen probleem Jelte, Treemotion afkraken zou ik echt nie durven
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: om over na te denken ...

Post by klimgeitebreier »

-WOUTER- wrote:
klimgeitebreier wrote:Een dubbele brug is naar mijn idee allemaal bull-shit want naar mijn mening moeten boomverzorgers die zo willen werken nog leren klimmen.
Waar kan ik me dan inschrijven voor een cursus "leren klimmen" Lars :wink:
Ben nu sinds 1999 full time als boomverzorger bezig en nu ineens krijg ik te horen dat ik eigenlijk volgens jou nog moet leren klimmen omdat ik mijn gear heb afgestemd op het veelvuldig gebruik van een vlijmscherpe zubat....

Als je de ralley Dakar rijd met een helm op moet je zeker ook nog leren autorijden....
Beste Wouter,

Welneer heb jij voor het laatst in de afgelopen 12 jaar in de brug van je gordel gezaagd? :) zonder dat je je dubbel gezekerd had.

In de 16 jaar praktiserende boomverzorging heb ik ook wel eens een lijn geraakt maar het verbaasd mij dat je nooit een doorgezaagde brug ziet. Ik keur ongeveer 1000 tot 1100 klimsetjes per jaar en doe dat inmiddels ook al 8 jaar en nog nooit heb ik een doorgezaagde brug gezien. Wel extreme slijtage beelden die leiden tot levensgevaarlijke situaties of beschadigingen die ontstaan zijn door een licht contact met motor/handzaag.... maar doorgezaagd nog nooit.( :oops: Behalve het demofilmpje van alexander dan natuurlijk)

Ik twijfel geen moment aan jou klimvaardigheden en ik heb hiermee willen zeggen dat het dubbel zekeren (leer je op die klimcursus) geen overbodige luxe is. De tweede zekering op de D ringen van je gordel maakt het nagenoeg onmogelijk om naar beneden te storten zonder de motorzaag rondom over je gordel heen te halen. :D

de klimgeitebreier.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by ludovanmil »

boomverzorgingbruno wrote:
ludovanmil wrote:Bedankt voor de berichtgeving....
Voor mij is het reden om mijn fliplijn weer eens te vervangen....ook al is het denk ik ( :? ) een goede kwaliteit lijn...die mij verkocht is door firma X.
Maar je kent het wel....de handzaag er eens in laten haken...enkele strengen door / pluizen...
zuinigheid is de dood in de pot . o.i.d. :wink:

is dat nog steeds die fliplijn van 2 jaar terug die er toen al kut uit zag
:mrgreen:
:( :(
Bruno.....ik ben een modern bedrijf geworden....er verandert wel eens wat in 2 jaar..... :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by treespotter »

Ja maarrrrr Ludo. Dat is nog geen antwoord op de vraag van bruno. Kom op joh, vertel.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by -WOUTER- »

Geen enkele keer Lars, net zoals de zaagbroek, schoenen en helm. En die gebruik ik ook nog steeds.....

er zijn veel zaken die je wellicht nooit tijdens je carriere zult meemaken en ik hoop ook van harte dat niemand hier dat ooit zal meemaken. een mooi engels gezegde is :
Better safe than sorry !

Maar ik snap je punt....nu terug naar het eigenlijke onderwerp :wink:
- climb fast, move slow -
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by enricovanwees »

Ik heb ook een TM, maar dan die met brede banden, waar soms affabriek meerdere ogen aan de band zitten. Geeft me een safe gevoel, die brede band, ook nog met dat bewuste filmpje. Klom ik een keer dubbel loop, ging ik ook fliplijn zekeren. Betere positie en voor mij veiliger gevoel. Kreeg toch kommentaar, dat ik al dubbel gezekerd was (op een brug) en dus geen flip nodig was. Oke scheelt tijd, maar mijn (gevoel van) veiligheid in die situatie teld dan.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:Ja maarrrrr Ludo. Dat is nog geen antwoord op de vraag van bruno. Kom op joh, vertel.
okay, natuurlijk ! maar waar ging het over :?

och ja.....dat oude fliplijntje. Hij had daar wel een beetje ' een punt' , toen ik net begon met klimmen was ik vooral zuinig op mijn touwtjes....feitelijk was ik nogal slordig eerlijk gezegd...Je kent het wel. Je klimlijn moeten laten inkorten door alle haken en ogen, afgeragde spullen blijven gebruiken en niet tijdig vervangen.
Nou tevreden met dit antwoord ? of moet ik nog meer gebreken ophoesten?? Ieder gek zijn gebrek nietwaar !? en ik heb er wel een paar..... :P
maar ik heb een beetje mijn leven gebeterd: de firma X uit N. levert tegenwoordig vaak aan huis.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: om over na te denken ...

Post by KIMME »

Wij hebben vorig jaar twee tree motions waarmee zwaar geklommen en gewerkt wordt uitgerust met een "Second Chance" kabeltje met de bedoeling het later als toevoeging op een gordel te kunnen installeren en om te zien hoelang die dingen het uithouden. In 2012 komt daarvan het resultaat op de markt. het is ook op alle merken te installeren EN je merkt er helemaal geen bal van tijdens het klimmen. We hebben dat proto-type van de edelrid "core" ook hangen bij ons zodat mensen het kunnen testen. Hij komt helaas niet eind april maar ten vroegste eind mei op de markt.
het vernieuwende aspect is dat het een moduleerbare gordel is, waarmee je alle (klim)kanten uitkan. De laatste weken hebben we serieus gesleuteld aan die gordel en er zijn reeds verrassende aspecten en features aan het licht gekomen. De komende maanden gaan we hem op diverse plaatsen voorstellen maar we nemen hem zeker al mee naar de LB!!!!!
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Post Reply