snoeien van haagbeuken

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: snoeien van haagbeuken

Post by WiPe »

boomverzorgingbruno wrote:ja maar wim

je hebt het antwoord zelf gegeven we willen dat onze wilg terug uitloopt en dat de slapende ogen reageren en dat doen ze niet in de zomer :wink:

Maar dat is in tegenspraak met het feit dat wilgen kunnen bloeden...

Als dat voor die wilgen geen probleem zou zijn, waarom is dat bloeden dan zo'n probleem bij die haagbeuken???
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: snoeien van haagbeuken

Post by -WOUTER- »

nog nooit een wilg zien bloeden.... :?
en ik snoei ze 's zomers en 's winters en ze schieten het hele jaar door netjes uit, dus die slapende knoppen zijn bij wilgen zekers niet seizoensgebonden.
- climb fast, move slow -
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: snoeien van haagbeuken

Post by Marc »

Nog een theoretische vraag over bomen, iets wat ik me al heel lang afvraag:

Wat gebeurt er met de cyclus van een in Nederland voorkomende loofboom, als je deze zou planten in een klimaat waar seizoensverschillen minimaal zijn?
Image
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: snoeien van haagbeuken

Post by Marc »

WiPe wrote:
Anderzijds vraag ik me af of haagbeuken erg veel last hebben van bloeden als je alleen maar eenjarige twijgen gaat afknippen. Maar misschien is het voor geleide haagbeuken verstandiger om ze niet te knotten en de leibomen in de zomer te scheren als een haag.
Dat ben ik met je eens WiPe, de Carpinushaag bij mijn ouders wordt eind mei geschoren (en begin september) en scheidt geen vocht af daarna.
Image
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: snoeien van haagbeuken

Post by Harrie »

MAL wrote:Wat gebeurt er met de cyclus van een in Nederland voorkomende loofboom, als je deze zou planten in een klimaat waar seizoensverschillen minimaal zijn?
Goede vraag, Een boom groeit het beste op plaatsen waar deze van nature voorkomt.

Meeste exoten zullen het hier niet/niet goed doen dus andersom zal dat voor de meeste soorten ook wel gelden. Anders was het verspreidingsgebied veel groter.
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

Re: snoeien van haagbeuken

Post by tarzan »

Beste HArry.\\

Ik vind de vraag over wat er gebeurt met een 4 jaargetijden boom wanneer die groeit in een plek waar het zomer en winter hetzelfde weer is. IK zou wel erg geiintereseerd zijn in mensen die dit echt hebben uitgeprobeerd i.p.v. denken te weten hoe het zal zijn.

Wie heeft er ooit van zo iets gehoord of gelezen?

Ik kan wel nog een bijdrage leveren aan het giswerk: Ik heb in mijn tienerjaren vrij veel bomen in mijn kamer gehad (paardenkastanje, meidoorn, berk) deze verloren wel swinters hun blad maar dat kan ook komen door andere lichtval en gewoon omdat altijd het raam open en kachel uit stond.

Leuk onderwerp. Misschien kunnen wij Jelte een boompje sturen om te proberen zullen ze leuk vinden bij de douane (ik neem aan dat ze net zo voorzichtig zijn als in Australie).
groet van Tarzan
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: snoeien van haagbeuken

Post by WiPe »

Een heel leuke vraag om over na te denken. Vanuit mijn specialiteit (bosmodellering) denk ik dat ik wel een antwoord kan geven. Een boom van bij ons zal in eerste instantie geen problemen hebben met een tropisch klimaat. De temperatuur is in de tropen niet te hoog. Door de hogere luchtvochtigheid (tov van een hittegolf bij ons dan) zal de boom ook minder droogtestress ervaren (verdamping is veel trager als de luchtvochtigheid hoog is). De meeste van onze boomsoorten zullen dat extra vocht wel aankunnen. Een zanderige bodem (of toch één die goed draineert) zou wel beter zijn om permanent natte wortels te vermijden. Wat licht betreft zullen de bomen een kortere dag, maar met intenser licht krijgen. Ze zullen al dat licht niet kunnen gebruiken maar behalve voor schaduwsoorten er ook geen schade van ondervinden.

Tot laat in de herfst dus zou het prima gaan. Maar al onze bomen zijn aangepast aan een winterseizoen. Dwz dat ze bladeren aanmaken die vervangen moeten worden, of naalden die wel blijven in de winter maar ook een rustperiode en dan een sterke groeiperiode in de lente kennen. Door het uitblijven van die koudere lange nachten zullen de meeste bomen hun seizoenale ritme volledig verliezen. De bladeren zullen uiteindelijk ooit wel vallen, maar de boom heeft geen signalen om terug aan een lente te beginnen, en heeft ook niet op het juiste moment een winter-reserve aangelegd om die lentegroei van nieuwe bladeren te bekostigen. Een heel vitale boom zal nog wel aan een nieuw seizoen beginnen, maar de rustperiode vindt plaats bij hoge temperaturen waardoor er veel meer reserves gebruikt worden (respiratie) dus na 1 of meer jaren vermoed ik dat er geen knoppen meer ontluiken en het toch afgelopen is.
bron : http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/17131
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: snoeien van haagbeuken

Post by Philippe »

Beste Terkas,

Volgens mij draai je iets om, en collega boomverzorger verbeter mij als ik verkeerd ben....
Tijdens de lente/zomer heb je een zekere "rechtstreekse doorstroming van de sapstroom naar de bladeren nodig voor de verdamping en/of fotosynthese.
Als je de ABC soorten gaat snoeien in het voorjaar wanneer de bladeren nog niet uit de knoppen zijn ontwikkeld => door de worteldruk => gaat als het ware de sapstroom die normaal nodig is om de hormonaal gestuurde knop helpen te doen groeieen tot blad/twijg => uit de wonde geperst worden.
Herhaling, t'is dankzij de bladeren dat de worteldruk / sapstroom wordt opgevangen.
T''is wel zo dat boomkwekers adviseren om voor de korste dag bolesdoorns te knotten.
De wonden zou dan voldoende zijn opgedroogd waardoor er minder/geen sapstroom zou uitvloeien bij het aankomende voorjaar.
Nu Terkas, zeker geen kritiek naar je docenten toe maar iedere richting heeft zijn specialiteit.
Een goede tuinaanlegger / architect zou onder de kroonopp van een boom durven frezen voor een mooie gazon te kunnen aanleggen (echter zijn er natuurlijk uitzonderingen van tuinarchitecten / aanleggers!!).

Volg je uw opleiding in Hasselt/Diepenbeek?

Veel succes met de examens.
User avatar
Terkas
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 06 Jan 2012, 20:15

Re: snoeien van haagbeuken

Post by Terkas »

Bedanknt! Ik zit niet in Hasselt, ik zit in Melle bij Gent. Ik studeer trouwens geen tuinarchitectuur he, maar ik heb er wel één vak over. De andere vakken zijn meer natuurgericht.

Philippe, jij hebt het over nog onontwikkelde knoppen in het voorjaar. Maar hoe zit het dan putje winter, als de sapstroom toch op een laag pitje staat?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: snoeien van haagbeuken

Post by WiPe »

In de winter is er geen afgrendeling. De houtvaten worden dus niet dicht gestopt waardoor die wonden alsnog gaan bloeden wanneer de worteldruk toeneemt.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: snoeien van haagbeuken

Post by Ginkgo »

Wat heeft het bloeden van bomen met afgrendeling te maken?? Volgens mij zijn dat 2 verschillende zaken.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: snoeien van haagbeuken

Post by WiPe »

In reactiezone 1 worden de houtvaten afgestopt om verspreiding van ziekteverwekkers tegen te gaan. Als er geen afgrendeling is, is er ook geen dichtstoppen van de houtvaten.
Als de houtvaten niet afgestopt worden, hoe kan de boom dan vermijden dat hij gaat bloeden uit (snoei)wonden wanneer in het voorjaar de osmotische druk verhoogt?

Omgekeerd betekent dat ook dat als de boom in het voorjaar begint te groeien het bloeden vanzelf stopt omdat de worteldruk vermindert en omdat de boom kan beginnen afgrendelen, in dit geval: de houtvaten kan dichtstoppen. Dat stoppen met bloeden heeft dus niks te maken met het feit dat de bladeren de worteldruk opvangen, al lijkt dat zo omdat die processen tegelijkertijd verlopen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: snoeien van haagbeuken

Post by wes houtboer »

boomgnoom wrote:
wes houtboer wrote:Hoi Ludo,


Maar ik moet ook eerlijk zijn, politie agent spelen is datgene wat ik echt goed kan.

Groeten
wes
hmmm , dat spelen spreekt me wel aan !!!!!

dus jij bent zo'n dikke agent , van meer blauw op straat
dikke agenten schieten eerder want ze kunnen niet hard lopen
en als jij boven in de boom zit en er gaat iemand vout parkeren
schrijf jij hem dan ook op , ennennnnhhh
krijgen wij korting bij bonnen?
kun jij ook regelen dat we niet hoeven te blazen na de midwinter bbq
( dan betaal wij je eten wel !!!!!!)

:lol: :lol: , beste gnoom, ik wil best eens een stukje met je rennen dan kun je meteen ff kijken of ik moet schieten of dat ik je zo te pakken krijg :wink:
Ik zit zelden boven in een boom en parkeerbonnen schrijven heb ik een hekel aan ( met uitzondering van invalidenparkeerplaats)
Korting, valt over te praten, 2 overtredingen en maar 1 prent.
Last but not least, ik kom helaas niet naar de BBQ dus je zult ff wat moeten verzinnen met dat blazen :lol:

gr een fitte flik
the bribe gnome :mrgreen: :mrgreen:
salutantibus et vade scandens
Post Reply