wie klimt er met een lockjack?????
wie klimt er met een lockjack?????
hee boomklimmers,
wie kan mij vetellen of een lockjack nauw lekker klimt
en hoe het werkt en of je er exstra dingen bij moet hebben
want wil er ook mee gaan klimmen
alvast bedankt
wie kan mij vetellen of een lockjack nauw lekker klimt
en hoe het werkt en of je er exstra dingen bij moet hebben
want wil er ook mee gaan klimmen
alvast bedankt
lock jack
hee joren ik klim 1.5 jaar met een lock jack.
ik vind het heel fijn klimmen en met het terug lopen op een tak makkelijk omdat hij met 1 hand te bedienen is. ook een voordeel is dat hij met nat weer niet extra klemt net als met bepaalde knopen.
wat wel aan te bevelen is is dat je eerst leert klimmen met een knoop zodat je de belangrijkste dingen van het klimmen zo leert en wanneer je dan gaat klimmen met de lock jack dat je dan eerst oefent in lage bomen om de "feeling"te krijgen.
het is een fijn apperaatje (vind ik) maar wel heel gevoelig in de bediening.
bij de aanschaf moet je wel ff kijken dat de karabijnhaak die onder je lock jack komt niet te grof is zodat het "balletje" waarmme je met de lock jack touw geeft niet in de karabijnhaak vast kan kommen te zitten want dat kan voor onaangenamen verrassingen zorgen.
ik hoop dat je iets hebt aan deze info.
groeten berry
ik vind het heel fijn klimmen en met het terug lopen op een tak makkelijk omdat hij met 1 hand te bedienen is. ook een voordeel is dat hij met nat weer niet extra klemt net als met bepaalde knopen.
wat wel aan te bevelen is is dat je eerst leert klimmen met een knoop zodat je de belangrijkste dingen van het klimmen zo leert en wanneer je dan gaat klimmen met de lock jack dat je dan eerst oefent in lage bomen om de "feeling"te krijgen.
het is een fijn apperaatje (vind ik) maar wel heel gevoelig in de bediening.
bij de aanschaf moet je wel ff kijken dat de karabijnhaak die onder je lock jack komt niet te grof is zodat het "balletje" waarmme je met de lock jack touw geeft niet in de karabijnhaak vast kan kommen te zitten want dat kan voor onaangenamen verrassingen zorgen.
ik hoop dat je iets hebt aan deze info.
groeten berry
-
- Nieuw
Hallo,
ik ben me ook aan het orienteren op het lock jack gebiet. Ik geloof ook dat een gewoon knoopje beter te doseren is als je wil springen of pendellen. Nu is er ook de LJ Twinn met een staalkerntouw. de LJ is dus verder bij de gordel weg en er zit ipv het kleine balletje een lang touw met meerdere knopen aan. Ik geloof dat dit heerlijk klimt. Je hebt altijd een volle armlengte om te "trekken" en bij het springen kun je je arm naar achter uitstrekken wat ik heel prettig find.
Heeft er al iemand ervaring met dit ding?
http://www.freeworker.de/store/art/lock ... steel.html
Ook zou ik graag weten of er iemand ervaring heeft met de Spider Jack.
http://www.freeworker.de/store/art/spid ... rjack.html
Zoals gezegt, ik ben me aan het orienteren. Die dingen zijn Takku duur dus.....
Leo
ik ben me ook aan het orienteren op het lock jack gebiet. Ik geloof ook dat een gewoon knoopje beter te doseren is als je wil springen of pendellen. Nu is er ook de LJ Twinn met een staalkerntouw. de LJ is dus verder bij de gordel weg en er zit ipv het kleine balletje een lang touw met meerdere knopen aan. Ik geloof dat dit heerlijk klimt. Je hebt altijd een volle armlengte om te "trekken" en bij het springen kun je je arm naar achter uitstrekken wat ik heel prettig find.
Heeft er al iemand ervaring met dit ding?
http://www.freeworker.de/store/art/lock ... steel.html
Ook zou ik graag weten of er iemand ervaring heeft met de Spider Jack.
http://www.freeworker.de/store/art/spid ... rjack.html
Zoals gezegt, ik ben me aan het orienteren. Die dingen zijn Takku duur dus.....
Leo
-
- Nieuw
Mag je een LJ sport ook een beetje verlengeren met een stropje? ik vind dat LJ S alleen met de karab zo dicht bij me is. En de aangeboden LJ Twinn is of met een staalkbel of met een dyneema stropje uitgerust, beetje teveel gedoe vind ik en ik geloof dat het touw met de knopen erin, ergens kan blijven hangen en dan vlieg je dus een stukje.
High in the Sky!!
Probeer voordat je een dure lockjack koopt, ook eens andere variaties van de pruisische knoop, er zijn meerdere variaties van deze knopen die beter 'lossen' en goed doseerbaar zijn. Ikzelf klim met een (zo noem ik hem maar, het zal wel een andere naam hebben)''oneven'' pruisische knoop. een voordeel hiervan is dat de knoop goed lost, lekker doseerbaar is en als je je lijn door moet trekken, weet je zeker dat je de goede kant doorhaalt.(makkelijk als je het overzicht kwijt ben met je lijnen). ikzal er eens een plaatje bij proberen te zoeken.
Bedoel je deze Ivo? Dit plaatje heb ik gekopieerd uit een boekje van Dirk Lingens (Tree climber's knotbook) Hier staan veel knopen in die je in de practische boomverzorging goed kunt gebruiken. Hieronder ook deze knoop, en nog meer klim- of andere knopen (ISBN 3-9810417-1-2) Ook bij Poel verkrijgbaar trouwens (Wat hebben ze daar toch lekker veel leuke speledingetjes
)

- Attachments
-
- 'oneven' pruisik2.JPG (14.15 KiB) Viewed 15322 times
Ik heb van de zomer uitgebreid de spiderJack uitgeprobeerd, en als je serieus een sprong wilt maken naar een andere tak, dan zijn al die aluminium dingen volledig ongeschikt.
Zelf gebruik ik de Hitchclimber met een valdotain (kevlar stropje) en die doet precies het zelfde als de spiderjack (boven de knoop innemen en (vanaf 4 meter touw) valt het touw zelf door de knoop en prima met 1 hand te bedienen.
Als ik stagiars met mijn knoop laat klimmen zijn ze niet enthousiast, maar dat komt ook met onervarenheid in touwsteun en zo.
Dus...
... veel klimmen en je weet het!
Zelf gebruik ik de Hitchclimber met een valdotain (kevlar stropje) en die doet precies het zelfde als de spiderjack (boven de knoop innemen en (vanaf 4 meter touw) valt het touw zelf door de knoop en prima met 1 hand te bedienen.
Als ik stagiars met mijn knoop laat klimmen zijn ze niet enthousiast, maar dat komt ook met onervarenheid in touwsteun en zo.
Dus...
... veel klimmen en je weet het!
- Attachments
-
- nieuwekatrol klein.jpg (26.68 KiB) Viewed 14158 times
Last edited by Pietje on 22 Feb 2008, 15:35, edited 1 time in total.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
iedere klimmer klimt met een andere knoop.
en dat zal altijd zo blijven!
ik denk daarom ook niet de een lockjack de knoop zal vervangen!
het is toch geweldig hoe elke boomverzorger met een andere naar zijn eigen wensen aangepaste knoop klimt!
ik vind het erg leuk om te zien hoe ieder ander iets veranderd aan zijn/haar uitrusting!
ik ben na zelf puzzelen uit deze knoop gekomen!
heb zelf verder geen idee hoe deze werkt maar hij klimt heerlijk!
erg direct en lost makkelijk
en dat zal altijd zo blijven!
ik denk daarom ook niet de een lockjack de knoop zal vervangen!
het is toch geweldig hoe elke boomverzorger met een andere naar zijn eigen wensen aangepaste knoop klimt!
ik vind het erg leuk om te zien hoe ieder ander iets veranderd aan zijn/haar uitrusting!
ik ben na zelf puzzelen uit deze knoop gekomen!
heb zelf verder geen idee hoe deze werkt maar hij klimt heerlijk!
erg direct en lost makkelijk
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
De lock jack is iedeaal voor sloopwerk, zeker naaldbomen gebruik ik 'm graag. Dan klemt je knoopje niet zo door de hars wat zwaar frustrerend kan zijn.
Bij grotere bomen en lekker klimwerk gaat er niets boven een soepele knoop, tenminste dat is mijn persoonlijke en bescheiden mening.
Er zijn veel verschillende knoopjes en iedere klimmer zweert bij 't zijne. vandaar dat ik daar verder niet over ga uitweiden. Maar feit blijft dat de knoop de klimmer niet beter maakt !
climb safe

Bij grotere bomen en lekker klimwerk gaat er niets boven een soepele knoop, tenminste dat is mijn persoonlijke en bescheiden mening.
Er zijn veel verschillende knoopjes en iedere klimmer zweert bij 't zijne. vandaar dat ik daar verder niet over ga uitweiden. Maar feit blijft dat de knoop de klimmer niet beter maakt !
climb safe

- climb fast, move slow -
Ik snap het nut niet echt van zon Hitchclimber. Het is alleen maar extra gewicht lijkt mij. Ik kan het totaal verkeerd hebben maar ik zie het zo: dat ding kost €40,- dan nog 2 karabijnhaken en dan ook nog stroppenijn. Dit is voor een ankerpunt. Voor al dat geld kan ik met gemak 2 karabijnhaken kopen, 2 kartrolletjes en nog wat stroppenlijn. Dus voor twee ankerpunten. Toch ...
roel
roel
- Attachments
-
- C:\Documents and Settings\Fam. Beser\Mijn documenten\klimknoop.JPG
- klimknoop.JPG (60.66 KiB) Viewed 15222 times
Roel wrote:Ik snap het nut niet echt van zon Hitchclimber. Het is alleen maar extra gewicht lijkt mij. Ik kan het totaal verkeerd hebben maar ik zie het zo: dat ding kost €40,- dan nog 2 karabijnhaken en dan ook nog stroppenijn. Dit is voor een ankerpunt. Voor al dat geld kan ik met gemak 2 karabijnhaken kopen, 2 kartrolletjes en nog wat stroppenlijn. Dus voor twee ankerpunten. Toch ...

Voor mijn tweede ankerpunt heb ik los aan m'n gordel een prusikstropje hangen, voor de uitzonderlijke gevallen dat ik een 2e ankerpunt nodig heb. Want meestal is 1 ankerpunt en een fliplijn genoeg.
Je hebt gelijk, hoor! Die Hitchclimer is onbesnut duur voor wat het eigenlijk is: een katrolletje. Maar in combinatie met een goed lossende knoop (dus geen prusik!) is de precies horizontale stand van de katrol genoeg om de knoop zo weinig wijving te geven dat het touw vanzelf door de knoop naar beneden schuift. En DAT is nu net het grote voordeel van de Lock- en SpiderJack. Alleen: die Lock- en Spiderjack zijn in de bediening niet goed gedoseerd te bedienen, of misschien als je er een paar jaar mee klimt. En dat kan met een valdotaintje wel. En de Lock- en Spiderjack zijn helemaal onbesnut duur!
Dus, Roel, de vergelijking is niet E40.- Hitchclimber tegen een katrol+karabijnhaak, maar E40.- tegen E180.- (of zwiets) voor een SpiderJack. Da's pas geld verdienen!

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Roel : waarom 40 euro uitgeven voor een extra karabiner en katrol voor je 2e anker als je de lijn ook gewoon met je handjes vast kunt houden ???
Da's nog goedkoper, want versleten vel groeit gewoon weer aan.
Ben het eens met Pietje wat betreft het voordeel van de hitchclimber, alleen vind ik het een beetje teveel hardware voor 1 knoopje. Met een nette valdotain en een gewoon ISC katrolletje loopt je lijntje ook perfect door het gewicht van de klimlijn eronder mee.
Maar ieder het zijne
climb now - work later
Da's nog goedkoper, want versleten vel groeit gewoon weer aan.

Ben het eens met Pietje wat betreft het voordeel van de hitchclimber, alleen vind ik het een beetje teveel hardware voor 1 knoopje. Met een nette valdotain en een gewoon ISC katrolletje loopt je lijntje ook perfect door het gewicht van de klimlijn eronder mee.
Maar ieder het zijne

climb now - work later
- climb fast, move slow -
- LumberJake
- Nieuw
LJ twin
Ben nu sinds een paar weken bezig met de LJ Twin, met staalkabel.
Ik heb eerst een LJ sport geprobeerd en deze daarna eens verlengd, zodat je idd grote halen kunt maken met bodythrusten. Dat werkte wel fijn, zeker icm een katrol als ankerpunt.
Nu met een LJ twin:
Klimt super. Ik moest wel heel erg wennen aan het lossen van de lijn met de LJ. Ook doseren bij het uitlopen moet geleerd worden. Dit lukt nu heel aardig door de lijn met de knopen en de klimlijn samen in een hand te houden en zo de lijn te laten vieren. Om sprongen goed gedoseerd te maken moet je veel gevoel gebruiken. (lees: heel veel oefenen). NOOIT je LJ bedienen zonder je klimlijn vast te houden!!! Je ligt zo beneden. Je kunt met één hand je klimlijn bijtrekken na het uitlopen. Bodythrusten gaat gemakkelijker, je hoeft geen knoop bij te schuiven of je lijn door te halen. Om te slopen is dit geweldig spul.
Ik ben verkocht.
Ik heb eerst een LJ sport geprobeerd en deze daarna eens verlengd, zodat je idd grote halen kunt maken met bodythrusten. Dat werkte wel fijn, zeker icm een katrol als ankerpunt.
Nu met een LJ twin:
Klimt super. Ik moest wel heel erg wennen aan het lossen van de lijn met de LJ. Ook doseren bij het uitlopen moet geleerd worden. Dit lukt nu heel aardig door de lijn met de knopen en de klimlijn samen in een hand te houden en zo de lijn te laten vieren. Om sprongen goed gedoseerd te maken moet je veel gevoel gebruiken. (lees: heel veel oefenen). NOOIT je LJ bedienen zonder je klimlijn vast te houden!!! Je ligt zo beneden. Je kunt met één hand je klimlijn bijtrekken na het uitlopen. Bodythrusten gaat gemakkelijker, je hoeft geen knoop bij te schuiven of je lijn door te halen. Om te slopen is dit geweldig spul.
Ik ben verkocht.
Je hoeft geen eikel te zijn om in een boom te hangen!!
lock jack
En hij lost altijd! ook met nat weer! ideaal!!!
- LumberJake
- Nieuw
LJ
Je hoeft hem niet te dressen. Dat is idd met nat weer belangrijk
- LumberJake
- Nieuw
LockJack
Dat valt heel hard mee, als je lijn een beetje schoon is. Als je je lijn eerst eventjes paneert
zijn je stropjes ook zo versleten.
Maar iedereen is toch wel zuinig op zijn klimlijnen.

Maar iedereen is toch wel zuinig op zijn klimlijnen.