026 vervanging.

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

026 vervanging.

Post by treespotter »

'K heb vanmiddag mijn 026 vervanger 'ge-unboxed'.
Jammer dat het weekeind is.
uploadfromtaptalk1326486759669.jpg
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by -WOUTER- »

Nu al 2 dolly's

Dat wordt wat als je dadelijk de nieuwste husqvarna 560XP mag testen (die trouwens ook weer op zich laat wachten :roll:
dat wordt mijn vervanger voor de lichte afkortzaag :D

Leuke aanwinst hoor, zit je maar te plagen, ik hoop dat je er snel mee mag zagen en anders heb ik altijd nog wat hout liggen als je wilt hoor en waar het nu ligt opgeslagen mag je zelfs op zondag zagen :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by boomverzorgingbruno »

-WOUTER- wrote:Nu al 2 dolly's

Dat wordt wat als je dadelijk de nieuwste husqvarna 560XP mag testen (die trouwens ook weer op zich laat wachten :roll:
dat wordt mijn vervanger voor de lichte afkortzaag :D

Leuke aanwinst hoor, zit je maar te plagen, ik hoop dat je er snel mee mag zagen en anders heb ik altijd nog wat hout liggen als je wilt hoor en waar het nu ligt opgeslagen mag je zelfs op zondag zagen :wink:
hey wouter de 560 xp is al in verkoop collega van mij heeft er eentje vorige week gekocht is een fijn zaagje
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by -WOUTER- »

oke dan, zal eens gaan polsen dan :wink:
- climb fast, move slow -
boomwerk bilthoven
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 25 Dec 2011, 17:23

Re: 026 vervanging.

Post by boomwerk bilthoven »

Waar is het mooie oranje wit van de stihl?? wat ook een echte aanrader is is de MS 362 erg fijn, ligt en sterk!!
voor boom tuin en takkenwerk
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by -WOUTER- »

heb nu een 361 en die beviel prima...tot hij een beetje uit elkaar begon te vallen en ben het beu om steeds in mijn vrije tijd alles te moeten lassen :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by treespotter »

Ik heb het gevoel dat ik onnodig lang als een mak lammetje achter de kudde aan heb gelopen. Voor de boomverzorging heeft dat altijd betekend dat je met een Stihl zaagt. Waarom? Nou gewoon, omdat iedereen ermee zaagt, omdat het goeie zagen zijn en omdat ze altijd lekker starten en lopen.
En ineens ga je werken met iemand die een grote Dolmar heeft. Dan denk je in eerste instantie nog zoiets als. Mmmm, dat is geen Stihl, dus dat zal wel niks zijn.
Daar sta je dan aan het eind van de dag met jou eigen MS460 met 70cm blad naast die oranje 'prutszaag' met dito blad een enorme populierenstam in schijven te zagen.
Eerst denk je nog dat er een slechte plek in de stam zit bij die Dolmar, maar dan realiseer je je al snel dat HIJ in het dikkere gedeelte van de stam staat te brullen en dat HIJ al een vierde zaagsnede staat te maken terwijl jij net aan de derde begint.

Neem van mij aan Frank, De hegemonie van Stihl in de boomverzorging is binnenkort ten einde.
Dat heeft Stihl deels aan zichzelf te danken en deels aan de betere zagen van de concurrerende merken.
Voor een dealer kost een Stihl een godsvermogen ten opzichte van de andere merken en dat resulteert in een dito verkoopprijs aan de klant (wij dus).
Wij hebben jaren moeten leren leven met de nukken van een Stihlzaag. Neem van mij aan dat de eerste MS 200jes net als de nieuwe 201 nou niet echt een schoolvoorbeeld waren van gebruiksgemak.
En dan komt er nog bij dat de nieuwe versies bij gelijkblijvend vermogen alleen maar zwaarder worden.
De Dolmar PS7900 is lichter en heeft meer vermogen dan een Stihl MS460
De Dolmar PS5105 is lichter en heeft hetzelfde vermogen als een Stihl MS261

Wanneer je bij een Dolmar dan ook nog een paar honderd euro in de pocket kan houden en de dealer blij is met een grotere marge dan is voor mij de stap om afvallig te worden niet zo heel erg groot.
En als De mannen van Husqvarna nou eens iets vlotter met een aangekondigde zaag uitkomen dan is het hek helemaal van de dam.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by -WOUTER- »

Zo is het maar net Wolter.

alleen een dolmar dealer zit hier niet om de hoek en bij jou waarschijnlijk wel....dus voor of husqvarna in Uden of Stihl in Nistelrode en daar is de kous mee af.

Verder ga en wil ik niet kijken want dan zijn die paar euro's die ik bespaar al snel weggegeven aan lange reistijd naar de dealer en extra tijdverlies.

Ik denk dat ik het beste van beide ga gebruiken zoals ik in het begin ook deed :wink:
- climb fast, move slow -
boomwerk bilthoven
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 25 Dec 2011, 17:23

Re: 026 vervanging.

Post by boomwerk bilthoven »

Klopt helemaal Wolter,

Wij hebben oom een ps 9000 en een ps 7900 liggen, top zagen. Echter grijp ik hier net zosnel naar, ik zaag nagenoeg alles met mn MS 441 echter voor veel uitsnoeien gebruik in nu de ms362. Maar het is ook waar wat wouter zegt, mijn spullen zijn in onderhoud bij kok tuinmachines in soest (stihl dealer) wat echt een top betrouwbare zaak is!! dat is voor mij ook veel waard!

Kotom, ik zal als ik nieuwe zagen ga kopen zeker met moeite m'n oogkleppen 8) afzetten, ik hoop dat dat nog even mag duren aangezien we vorige maand 10 nieuwe zagen hebben gekregen van de verzekering.... :mrgreen:

maar tot zover doe mij maar stihl...
voor boom tuin en takkenwerk
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by ludovanmil »

-WOUTER- wrote:Zo is het maar net Wolter.

alleen een dolmar dealer zit hier niet om de hoek en bij jou waarschijnlijk wel....dus voor of husqvarna in Uden of Stihl in Nistelrode en daar is de kous mee af.

Verder ga en wil ik niet kijken want dan zijn die paar euro's die ik bespaar al snel weggegeven aan lange reistijd naar de dealer en extra tijdverlies.

Ik denk dat ik het beste van beide ga gebruiken zoals ik in het begin ook deed :wink:
Ho,ho Wouter, misschien niet om de hoek, maar achter Schijndel in Eerde is ook geen wereldeind nietwaar !? Bovendien...hoe vaak kom je bij je dealer voor onderhoud o.i.d. ??
Ik ga geen reclame maken voor de betreffende firma, maar de service is er prima. En.....hij verkoopt ook de electrische versies van het merk D.... :wink:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:Ik heb het gevoel dat ik onnodig lang als een mak lammetje achter de kudde aan heb gelopen. Voor de boomverzorging heeft dat altijd betekend dat je met een Stihl zaagt. Waarom? Nou gewoon, omdat iedereen ermee zaagt, omdat het goeie zagen zijn en omdat ze altijd lekker starten en lopen.
En ineens ga je werken met iemand die een grote Dolmar heeft. Dan denk je in eerste instantie nog zoiets als. Mmmm, dat is geen Stihl, dus dat zal wel niks zijn.
Daar sta je dan aan het eind van de dag met jou eigen MS460 met 70cm blad naast die oranje 'prutszaag' met dito blad een enorme populierenstam in schijven te zagen.
Eerst denk je nog dat er een slechte plek in de stam zit bij die Dolmar, maar dan realiseer je je al snel dat HIJ in het dikkere gedeelte van de stam staat te brullen en dat HIJ al een vierde zaagsnede staat te maken terwijl jij net aan de derde begint.

Neem van mij aan Frank, De hegemonie van Stihl in de boomverzorging is binnenkort ten einde.
Dat heeft Stihl deels aan zichzelf te danken en deels aan de betere zagen van de concurrerende merken.
Voor een dealer kost een Stihl een godsvermogen ten opzichte van de andere merken en dat resulteert in een dito verkoopprijs aan de klant (wij dus).
Wij hebben jaren moeten leren leven met de nukken van een Stihlzaag. Neem van mij aan dat de eerste MS 200jes net als de nieuwe 201 nou niet echt een schoolvoorbeeld waren van gebruiksgemak.
En dan komt er nog bij dat de nieuwe versies bij gelijkblijvend vermogen alleen maar zwaarder worden.
De Dolmar PS7900 is lichter en heeft meer vermogen dan een Stihl MS460
De Dolmar PS5105 is lichter en heeft hetzelfde vermogen als een Stihl MS261

Wanneer je bij een Dolmar dan ook nog een paar honderd euro in de pocket kan houden en de dealer blij is met een grotere marge dan is voor mij de stap om afvallig te worden niet zo heel erg groot.
En als De mannen van Husqvarna nou eens iets vlotter met een aangekondigde zaag uitkomen dan is het hek helemaal van de dam.
Wolter ! Wolter ! :P Dol....Dol.... ( ik noem geen namen, mag nie van de moderators)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by treespotter »

Je mag alles roepen Ludo. Zolang je er zelf maar geen commercieel belang bij hebt. Ik roep die namen alleen maar omdat ik enthousiast ben en het andere, vastgeroest aan een merk, boomverzorgers wil laten weten wat mijn persoonlijke ervaringen zijn met een product.
Ik zal nooit een fabrikant of ander bedrijf kunnen vertegenwoordigen. Stel je voor dat een ander merk met een mooier glimmertje aan komt zetten, dan moet ik daar toch weer achteraan kunnen rennen.

En dan nog. Zelfs met een commercieel belang mag je hier gaan roepen, maar dan mag je wel eerst aftikken aan Treehugs. Dat is toch niet zo heel raar of wel soms. Je hebt hier een bereik van ongeveer 10.000 bezoekers per maand die grotendeels echt in de branche werken.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by JasperLeerling »

boomwerk bilthoven wrote:Waar is het mooie oranje wit van de stihl?? wat ook een echte aanrader is is de MS 362 erg fijn, ligt en sterk!!
Juist, die heb ik op mijn werk met mijn naam erop :D
Heb vrijdag mijn allereerste versleten ketting ooit mogen wisselen :lol:
De zaag bevalt erg goed.
Het is niet de lichtste zaag ooit, maar als je er elke dag mee door het bos sleept dan weet je niet beter.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by -WOUTER- »

he die Ludo, ik kom stiekem best wel vaak bij de dealer. Aspen inkopen, onderdelen voor de zagen, onderhoud snipperaars, silky vervangingsbladen en noem maar op......is ook nog eens altijd erg gezellig om daar effe te buurten als je er toch langskomt.

De afstand naar Eerde is geen wereldreis maar voor mij te ver als ik tijdens de klus een tandwiel breek en op een neer moet rijden :wink:

dus die accuzaag van de firma dolmar mag je van me houden en ik ga voor de husqvarna of stihl tophandle als deze op de markt komt.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: 026 vervanging.

Post by ivo »

treespotter wrote:Ik heb het gevoel dat ik onnodig lang als een mak lammetje achter de kudde aan heb gelopen. Voor de boomverzorging heeft dat altijd betekend dat je met een Stihl zaagt. Waarom? Nou gewoon, omdat iedereen ermee zaagt, omdat het goeie zagen zijn en omdat ze altijd lekker starten .
Daar ben je dan lekker bijtijds achter gekomen ,Wolter. Gelukkig doe je dit werk nog niet zo lang...... :lol: :lol:

Ben overigens wel benieuwd naar je bevindingen van deze zaag,hou ons op de hoogte!
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: 026 vervanging.

Post by boomgnoom »

treespotter wrote:'K heb vanmiddag mijn 026 vervanger 'ge-unboxed'.
Jammer dat het weekeind is.
uploadfromtaptalk1326486759669.jpg
als je hem mee naar bed neemt mag je hem vast niet starten van de directie?????
the Saw sm sm sm sm sm sm sm ................urf :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: 026 vervanging.

Post by Roel »

Weer eens wat anders proberen dan wat je gewend bent kan dus geen kwaad. Ik heb zelf bijna geen ervaring met Dolmar, slechts wat op cursus mee gezaagd. Toen heb ik ook die 5105 gebruikt en die beviel goed. Mooi een haakse 3/8 ketting erop en zagen maar. Alleen jammer (ik weet niet of dat nu nog is) is dat die zagen zo snel verzuipen met starten.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by ludovanmil »

niet te snel conclusies trekken, mogelijk een niet goed afgestelde zaag.
Als er nu door iedereen die met het merk D. werkt wordt gerapporteerd dat ze zo snel verzuipen dan..... :)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by treespotter »

Image

Hij doet het... En hoe. Dat belooft wat wanneer de zaag na een paar tankjes is ingelopen.
Deze zaag heeft zo'n handige "uit" schakelaar die zelf terug komt in de "aan" stand. Dat scheelt een hoop onnodig geruk aan een zaag die je per ongeluk uit hebt laten staan.
Ook na een paar minuten is het zonder choke met één rukje "starten lopen".
In het starterkoord mechanisme zit een extra veer die zichzelf spant zodat de volgende ruk ondersteund wordt. Het voelt alsof je een klein minizaagje met ingedrukte decompressieknop probeert te starten.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by treespotter »

Wat nou zes smiley's per bericht.
Dank je Wouter. :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by -WOUTER- »

Image
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: 026 vervanging.

Post by treespotter »

Roel wrote:Alleen jammer (ik weet niet of dat nu nog is) is dat die zagen zo snel verzuipen met starten.
Ik denk dat het probleem nu is opgelost door de andere "uit" schakelaar. Of gewoon niet consequent starten met choke. Dat zou ook best wel eens kunnen helpen.
Is meer een Roel probleem dan een Dolmar probleem denk ik. :lol:
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: 026 vervanging.

Post by Roel »

En bedankt he :lol:

Die cursus is al weer 4 jaar geleden, daarna nog maar 1 keer met dolmar gezaagd. Kan goed zijn dat er wat aan veranderd is.

Deze week krijgen we een Echo tophandle op proef, weer eens totaal iets anders als stihl of husqvarna. Ben erg benieuwd.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: 026 vervanging.

Post by honda_power »

ik kan zeggen dat ik de echo cs 260tes toch te licht vind

voor snoeiwerk tot 15cm perfect maar voor dikker toch vermogen te kort
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Post Reply