Dood hout snoeien was wel nodig , maar daar bleef het dan bij.
Mechanisch zwaar belaste armen die bij uitbreken op de rijbaan kunnen vallen of anders mensen of gebouwen zouden kunnen raken werd ons geleerd om die arm uit te lichten en eventueel te verankeren . (oa Gerrit Jan)
Grote plakoksels die niet meer verwijderd kunnen worden ook uitlichten en eventueel verankeren.
Pechbalken idemdito uitlichten indien nodig. Net als bij plakoksels is dit uiteraard afhankelijk van de gevaarsetting.
Veterane snoei heb ik nog niet genoeg ervaring mee om er een oordeel over te geven of het nodig/zinvol is of niet en dat zal ook per situatie verschillend zijn, maar het was per definitie nooit nodig.Vooral de plataan in het Wasven niet.
Licht innemen van takken kan de boom een stimulans geven om weer te gaan groeien. (Erwin van Herwijnen)
Maar voor het oplossen van deze problemen ben je aan het snoeien, hetgene wat je als boomverzorger dus eigenlijk niet zou moeten doen

Het kwam er een beetje zwart wit op neer dat een treeworker dood hout en begeleidings snoei mag doen en verder van de boom af moet blijven, en eigenlijk zou je een boom om moeten zagen ipv ingrijpen met maatregelen.

Ik weet dat er veel verschillende meningen en opvattingen zijn in de boomverzorging maar dit vond ik wel een beetje apart , en zeker als gastdocent.