Stam verbrand

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Stam verbrand

Post by Allard »

Een tijdje terug is er bij mij in het dorp een bedrijfspand tot de grond toe afgebrand.Naast dit pad stonden 3 bomen, 1 ong. 20 meter hoog andere tussen 10 en 15(Abies grandis volgens mij).
Deze bomen hebben schade opgelopen aan takken en de stam, verbrand dus takken en stam zijn bruin, zwart geblakerd.
Mijn vraag is nu: In hoeverre is dit schadelijk dat het gevaar opleverd voor de omgeving?
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Re: Stam verbrand

Post by JohnnY »

Is afhankelijk van hoe dicht hij bij de brand gestaan heeft. of is hij maar aan 1 kant echt gebakken.

Door oververhitting door brand kunnen de cellen in de boom oververhit raken en uiteenscheuren. Dat is dus dood en word niet meer beter. en zal moeten overgroeien om te herstellen..
De aantasting kan ook minder zijn dat de cellen nog in takt zijn.

Vind dit soort adviezen lastig zonder de boom in echt te hebben gezien.

Misschien foto plaatsen zodat we wat meer kunnen zien :)
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by Allard »

Bomen stond op zo'n 5 meter afstand de grootste nog minder. Zal binnenkort een foto maken/plaatsen. Heb ooit eens een berk gesnoeid die dichtbij een haag stond die in de brand is gestoken.Aangetast hout eruit gesnoeid en deze is er goed doorheen gekomen.Alleen was hier de stam niet aangestast.Bij deze is vooral de grootste aan een kant helemaal gebakken.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Abies Gradis is een hele snelle groeier. Een abies van 20 meter hoog zal zo ergens richting de 25 jaar oud zijn. Als deze zwaar zijn aangetast is het waarschijnlijk slimmer de bomen te verwijderen en nieuwe te herplanten.

Overgroeiing van dit soort wonden op naaldbomen verloopt meestal vrij slecht en de kans dat de boom over enkele jaren vanwege stabiliteits problemen moet wijken is groot.

Altijd lastig te beoordelen vanuit een tekst....maar als de stammen zwartgeblakert zijn dan weet ik dat er meer dan 50% functieverlies is en is de kans zeer groot dat deze bomen deze brand niet te boven komen.
Schade taxatie maken, vellen en nieuwe aanplanten nu er nog sprake is van een duidelijke oorzaak die waarschijnlijk ook verhaalbaar is ????
- climb fast, move slow -
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by Allard »

Hierbij een foto (als me dat lukt) van de stam van de grootste die ook het ergst aan toe is. Op de foto is te zien dat de stam zwart is en er scheuren in zitten waaruit hars komt. De brand is ongeveer een half jaar geleden gebeurd. De naalden op de takken zijn eerst bruin geworden en uitgevallen een gedeelte is groen gebleven.De takken zijn echt helemaal zwart verkoolt.
Attachments
DSC01018aangepast.jpg
DSC01017aangepast.jpg
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by JohnnY »

Als ik de boom zo zie zou ik het zelfde doen als wouter.

Schade taxeren, proberen te verhalen, en nieuwe aanplanten.
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger

Post by enricovanwees »

Ik sluit me ook bij wouter aan. Naaldbomen herstellen minder dan loofbomen in dit soort gevallen, wordt meestal erger. Deze grootte kan bij klein herstel in de top doorgroeien en zelfs halverwege met een windje in 2en knakken. Zoiets al eens gezien met pinus nigra. Kan je wel veel Zweedse fakkels van zagen, zijn al voorgedroogd.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
boomwerk bilthoven
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by boomwerk bilthoven »

Wij hebben ditzelfde twee jaar ge;eden gehad in bilthoven. Toen is er een gekapt, de tweede hebben we twee maanden terug verwijder...dood. lijkt een vergelijkbare situatie.

cheers frank
voor boom tuin en takkenwerk
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by Allard »

Uit alle reacties komt naar voren wat ik ook al dacht: Einde verhaal.
Bedankt voor jullie reacties.
Zal eens proberen of ik de eigenaar kan achterhalen om dit verhaal uit te leggen.

P.S Bedankt moderator dat deze topic in Discussie is komen te staan :wink:
Peterke
Treehugger
Treehugger

Post by Peterke »

Hey Allard, Vorige week hebben we een aantal bomen moeten gaan vellen die een drietal jaartjes geleden dichtbij een brandend tuinhuisje hadden gestaan. 1 kant van de dennen (pinus sylvestris) en 3 kleine zomereiken is pas na een ruim jaartje z'n schors beginnen verliezen. Door het lange wachten is ondertussen het schadedossier afgesloten zodat de eigenaar nu geen verhaal meer heeft t.o.v. de verzekering. Gevolg... op eigen kosten laten vellen.
Indien hij dadelijk na de brand een expertise had laten gebeuren betreffende z'n bomen was de kans groot geweest dat de schade op langere termijn opgenomen was in het dossier zodat hij jaren later nog aanspraak kan maken op een mogelijke tussenkomst van de verzekering.
Post Reply