Vreemd truukje met de telekraan

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Vreemd truukje met de telekraan

Post by Pietje »

http://www.youtube.com/watch?v=eGoDLh691Y0

Deze gozer hangt met een lange klimlijn (en rugzak) aan de haak van de kraan, laat zich boven de te liften tak afzetten, zet de tak aan de haak, daalt nog iets verder en zaagt de tak af. Op dat moment hangen klimmer en tak aan de haak van de kraan!
Vervolgens laat hij zich tot de grond zakken, trekt de cambiumsaver van de haak en de tak kan weggehaald worden.

Heel ergonomisch (= weinig klimmen), maar ik ben benieuwd hoe Arbo/Vertikaal hijsen hier over denkt...!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Jef0rz
Nieuw
Nieuw

Post by Jef0rz »

Heb ook eens een soort gelijk filmpje gezien op youtube. Was ook nog een Nederlandse volgens mij.

Ging dacht ik als volgt:
Daar stond een convooi kraan voor het huis. Aan de kraan hong een verzorger. Die werd door de kraan over het huis in de boom geheven. Daar maakte hij de af te zagen tak vast aan de kraan. Vervolgens zakte hij een stuk, zaagde de tak af. En toen werd de tak inclusief verzorger terug over het huis naar de voorkant geheven. En op de straat werd de tak/boom klein gezaagd.

Kan het alleen niet meer terug vinden op Youtube.
Misshien heeft iemand van jullie de link, want wil het best nog een keer zien.
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

maar wat hij in dat filmpje doet is meer dat hij niet in de boom durft te hangen.
de boom staat vast aan draden! dit is was meer een moeten. vind het zelf niks. als er wat gebeurd zoals 1 van die filmpjes die hier ook rond zweeft heb je geen ruimte om iets te doen. want je lijnen lopen precies met de kraan mee je kunt geen kant op!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Vreemd truukje met de telekraan

Post by treespotter »

Pietje wrote:http://www.youtube.com/watch?v=eGoDLh691Y0

Deze gozer hangt met een lange klimlijn (en rugzak) aan de haak van de kraan
Op dat moment hangen klimmer en tak aan de haak van de kraan!
, trekt de cambiumsaver van de haak. Heel ergonomisch (= weinig klimmen), maar ik ben benieuwd hoe Arbo/Vertikaal hijsen hier over denkt...!
Kijk goed Pietje. Zo te zien (aan de grote ronde bal) gaat het hier om een Amerikaans filmpje.
Daar mag vanaf de kraan worden gehangen zolang de klimmer maar vast zit boven de haak.
Kijk nu nog maar eens naar het filmpje, dan zal je zien dat de 'cambiumsaver' los komt van boven de bal. Hij hangt dus niet aan de haak met zijn valbeveiliging en ook niet wanneer hij de last aan het 'vangen' is.

Aan de titel van het filmpje af te lezen gaat het volgens mij over het gebruiken van een spiderleg om de tak goed te kunnen positioneren zodat hij niet gaat tollen of kiepen. En als het filmpje iets goed laat zien dan is het wel dat dat goed werkt en dat hier bijzonder gecontroleerd te werk wordt gegaan (al zou het niet in mij opkomen om nu nog in de kraan te blijven hangen samen met de last).
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Klopt Wolter, ik kan ook niet anders zeggen dat deze knaap zijn vak verstaat.

En dat roept bij mij juist de vraag op hoe er in Nederland gedacht wordt over deze manier van werken: afvangen en hangen aan het zelfde ankerpunt: de kraan. (waar dan ook in, onder, boven etc. de haak).
Ik sta liever zo ver mogelijk weg van de tak die door de telekraan wordt gelift...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Voor mij is het een volmondige NO GO om samen met de last in de kraan te hangen.
Ik probeer altijd een veilige vluchtroute te hebben en die is er niet als je in de haak hangt als de last per ongeluk toch gaat draaien of kiepen.

Toen ik nog bij Copijn werkte gingen wij voor de kerstvakantie nog 'even' op pad om een wilg naast het spoor te verwijderen.
DBH 160 en op een afstand van 27 meter uit de draaikrans.
Mooi, de telekraan stond er al..... een 25 tonner. zelfs zijn giek alleen al zou niet eens recht boven de te hijsen last kunnen komen. Affijn twee uur later stond er een 40 tonner en dat was het beste waarmee Saan op dat moment kon komen..
Met de haak mee omhoog en omdat ik eigenlijk geen idee had waarmee ik bezig was bleef ook met de tak in de haak hangen tijdens het zagen :roll: Weet je wat echt een geweldige kick geeft...NOT. Dat is met windkracht 8 met tak en al naar de bovenleiding van de spoorbaan zwaaien.

Nee voor mij echt geen meelift ritjes meer.

Mijn ideale kraanklus is met z'n tweeën omhoog met de haak, één man met grote zaag afzetten in de boom, de ander maakt de last met de ketting vast en daalt af naar de grond. De 'grote zaag man' zaagt het kroondeel af en gaat hierna naar de volgende zaagsnede. De 'haakman' gaat weer omhoog met de haak en maakt het volgende kroondeel vast en daalt hierna weer af naar de grond. Enz. enz.
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Nou ik zou er een beetje simpel van worden omhoog, omlaag, omhoog, omlaag.... Dan zou ik boven in blijven hangen als het enigzins kan.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

... zolang je niet zelf naar boven hoeft te klimmen...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Roel wrote:Nou ik zou er een beetje simpel van worden omhoog, omlaag, omhoog, omlaag.... Dan zou ik boven in blijven hangen als het enigzins kan.
Leg eens uit Roel, wat bedoel je met boven in blijven hangen als de haak van de kraan als ankerpunt toch weer naar beneden gaat.
Of bedoel je vanuit het punt waar je het kroondeel hebt vastgemaakt met de ketting met veel 'pijn en moeite' naar het volgende aanbindpunt klimmen?

Ik krijg al tintelingen in mijn tenen als ik denk aan hoogwerkerwerk, maar ik kan mij weinig leukere klussen voorstellen dan de hele dag omhooggehesen worden aan een haak, een ketting vastmaken en dan weer een lange afdaling maken naar de grond.
Waarom zou je boven zitten blijven met het risico een 'rollende' tak voor je porum te krijgen of jezelf verplaatsen naar het volgende aanbindpunt als de haak toch naar beneden moet met de last.
In een atractiepark zou er veel geld voor betaald moeten worden :D
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Iedere keer eruit komen is idd ook volgens mij het beste plan. Zoals Wolter zegt, de haak gaat toch iedere keer naar boven. Dus is er geen enkele moeite om mee te liften. En tijd heb je genoeg, want als het goed is heb je nog wat mensen op de grond die alles verzagen en versnipperen en die mogen daar toch niet staan als de last naar beneden komt of als er gelift wordt.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Misschien is het in sommige gevallen makkelijk. Maar als het kan dan zou ik eerder naar de volgende tak klimmen als afdalen naar de grond en weer afgezet worden. Ook moet ik zeggen dat ik nog nooit met telekranen heb gewerkt.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Ik weet niet beter of de kraan pikt mij weer op uit de boom en brengt mij vervolgens naar het aanbindpunt van de volgende tak,ik laat me
vervolgens weer afdalen en zaag de tak/kroondeel af etc. etc.
ik heb helaas niet vaak de luxe om een ander de ketting vast te laten maken zoals Wolter dat doet.Dat is wel de ideaal-situatie, zeker bij horizontaal afstaande takken, het is dan vaak erg moeilijk om terug bij de stam terug te komen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ivo, denk nou niet dat ik dit werk veel doe. Elke gemiddelde andere boomverzorger hangt waarschijnlijk vele maken vaker 'in de haak' dan ik.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Met double loupe is dus een hoop te winnen: eerst aan de haak hangen met een verstelbare lijn, dan een tweede verstelbare lijn aanbrengen op een plek vanwaaruit je makkelijk kan zagen, dan (nog steeds aan de haak hangend, je net gemaakte anker helemaal los houden) naar de tak om een driehoek met kettingen aan te leggen. Zodra die klaar is, de haak in de positie om de tak op te vangen (driehoek strak). Nu je haak-anker lossen en je tweede anker strakker, tot je volledig in je tweede anker hangt. Haak-anker los, zagen, wegwezen, kraan trapsnede laten lostrekken.

en weer opnieuw aan de haak voor de volgende tak!

Wel veel tekst, ik hoop dat het duidelijk is...!

Het is bijzonder lastig om naar de stam te klimmen naar een plek om te zagen zonder goed anker in de boom. Dus waarom niet eerst dat anker maken vanuit de haak, terwijl je in de haak blijft hangen. Heel goede tip!
Post Reply