enjoy.
http://www.youtube.com/watch?v=MaEzKZGDL_4
ja en van die rope wrench ben ik ook nog steeds niet overtuigd.Pietje wrote:Maar geef mij maar een gewone DRT-setup met een pantin aan mijn rechter spoor. Meer touwsteun, en wat comfortabelere terugklimmetjes.
Dat weet ik (wordt vaak gebruik om met lijnklemmen omhoog te gaan) maar ik heb nog zelden gezien dat wordt geklommen vanaf een ankerpunt naar bepaalde punten in een boom met een enkele lijn met gebruik van een prusiek of dergelijke andere prusiekknoop. Is ben erg benieuwd wie zo klimt op deze manier in NL en zijn daar filmpjes van?boomverzorgingbruno wrote:dat noemt dus srt (single rope techniek) of ook genaamd klimmen op 1 lijn.
Als je alleen een schuifknoop op een enkele lijn gebruikt wat gebeurd er dan? trekt die knoop niet vast op de lijn als je gaat hangen?-WOUTER- wrote:hij klimt met de rope wrench. een nieuwe gadget die SRT op een enkele lijn met schuifknoop mogelijk maakt. de rope wrench geeft net effe wat (voor)wrijving zodat de knoop net zo functioneert als bij DRT.
Als je met je volle gewicht in een schuifknoop gaat hangen, dan trekt die inderdaad helemaal vast. Maar de ropewrench neemt een (groot, maar in te stellen) deel van je gewicht van de schuifknoop af. Dus de schuifknoop "voelt" maar een deel van je gewicht, net zo als DRT.justwork wrote:Als je alleen een schuifknoop op een enkele lijn gebruikt wat gebeurd er dan? trekt die knoop niet vast op de lijn als je gaat hangen?
Ja als de HELE boom weg moet wel ja...Roel wrote:Als je toch al je sporen aan hebt, dan spoor je gewoon naar boven. Heb je ook geen pantin nodig.
ja als er bv een grote zijtak met lengtescheur (noem maar wat) uit moet? dan kun je die toch met sporen doen? Dan ga je toch niet je sporen in het goede gedeelte van de boom zetten?boomverzorgingbruno wrote:EUH klim jij dan met sporen in een boom als hij maar half weg moet soms
Ik heb in zo'n geval altijd een topanker. In sommige gevallen krijg je bij zo'n sterk omhoog gegroeide tak een betere/veiligere werkpositionering met sporen dan zonder.boomverzorgingbruno wrote:en als je dan een topankertje in de boom gooit en vandaar werkt ? zonder dat je sporen in de boom moet planten .