dit is echt een hele goede afloop....had nog veel erger kunnen uitpakken

climb safe
wouter
Ik werk met een (nog niet zo heel ervaren) grondman. Die de bolder en de werking daarvan zeer snel onder de knie had. Het is vooral een kwestie van wat inzicht in materialen, en de zaak vooral niet forceren met te grote /zware takken en/of stamstukken.frans wrote:is het niet beter om gewoon iedere onervaren grondman alleen een 8je te geven!
veel leuker! minder auw
Je hebt hier wel een punt Joepie, maar of het nou helemaal niks te maken heeft met bolder of katrol waardoor je veel meer controle hebt op het af te vangen deel....joepiedubbelloepie wrote:Au inderdaad
Naar mijn mening heeft dit niks te maken met bolders of welke mooi afvangmaterialen dan ook.
Dit vindt ik een inschattingsfout van een onervaren klimmer en een slechte grondman. Alhoewel je niet weet wat er vooraf is besproken.
De klimmer zit te laag
Het stuk hout zit belachelijk raar vast, dan vraag je erom dat het gaat tollen
er zijn betere ankerpunten
Grondman heeft pech door vastslaan van de lijn, of is een sukkel en heeft niet goed opgelet en lijn slaat vast
Tevens heeft hij de klimmer er niet op kunnen wijzen dat het stuk hout niet op die manier naar beneden moet dus...
Tuurlijk wel. Je koopt gewoon een dure zaag, lijn en gordel en alles gaat vanzelf.bigbird wrote:met goede materialen ben je er niet, een goede oplieding/instructie doet ook wonderen.
nee dankje,ludovanmil wrote:Ik werk met een (nog niet zo heel ervaren) grondman. Die de bolder en de werking daarvan zeer snel onder de knie had. Het is vooral een kwestie van wat inzicht in materialen, en de zaak vooral niet forceren met te grote /zware takken en/of stamstukken.frans wrote:is het niet beter om gewoon iedere onervaren grondman alleen een 8je te geven!
veel leuker! minder auw
Heb nog een 8je in de auto, wil jij hem overnemen Frans? ik ben niet zo kapot van dat ding. Al ziet ie er wel mooi uit...
helemaal mee eens !! de 'opleiding kan ook vervangen worden door een goede instructie m.i.bigbird wrote:met goede materialen ben je er niet, een goede oplieding/instructie doet ook wonderen.
joepiedubbelloepie wrote:Volgens mij is een 8tje niet echt gemaakt om stukken hout af te vangen![]()
Voor het houtje op de film zou ik niet graag een 8 gebruiken
tuurlijk werkt een bolder en een vanglijn met een katrol en een paar stroppies fantastisch (echter geld nog steeds ; mits goed bediend)
ik denk dat woorden als 'grondman' , 'afvangbolder' etc etc. hier niet helemaal passen, die woorden passen in een professionele situatie. En weinig doet mij hier denken aan een professionele en met namen vakkundige uitvoeringboomverzorgingbruno wrote:dit lijkt mij ook vooral een grondman probleem en verkeerd ingebonden probleem.
En moet wolter volgen denk dat het niet goed afgelopen is voor dat rechts been.