Als ik er in mijn eerste bijdrage op deze website meteen op mag inhaken. Er is geen vastomlijnde definitie van een boom in de wet. Het is namelijk o.a. afhankelijk van de onderliggende juridische discussie die speelt.
Speelt het in het bestuursrecht (bijvoorbeeld de omgevingsvergunning vellen) dan is het vaak "houtachtig gewas, min. 10cm (of 20!) doorsnee op 130 cm".
Gaat het om privaatrecht (bv burenruzies) dan worden de variaties groter. Gaat het bv om de verjaring, dan is volgens het gerechtshof een zaadje dat net is ontkiemd al een boom (en begint de 20 jaar al te lopen). Een knotwilg is soms geen boom, met name als hij regelmatig wordt geknot, hoe oud hij ook is. Gemeenten hebben de mogelijkheid de "verboden zone" kleiner te maken. Als ze dat doen, dan geldt ook meteen de omschrijving van de boom in de APV als boom. Zo kan de definitie van een boom per gemeente verschillend zijn! Of een hazelaar een boom is kan afhangen van de grootte van de tuin. Leibomen zijn meestal in de ogen van de rechters, en in tegenstelling van wat veel van de vakmensen menen, wel bomen. Een dode boom hoeft in privaatrechtelijke zin geen boom te zijn, maar als je hem illegaal velt kan het in strafrechtelijke zin wel een boom zijn, en kun je dus vervolgd worden. enz.
Duidelijker? ik kan me voorstellen van niet. Sommige feiten staan op mijn website bomenrecht.nl. Veel meer staat in Bomen en Wet van Bas Visser, die op mijn website nog te bestellen is (en de zesde druk is niet meer blauw). En mocht je dan nog twijfelen, schroom niet om te mailen:
info@bomenrecht.nl.
mvg
Jilles van Zinderen
Broekman Advocaten