Verkennend onderzoek door een extern bureau ( in opdracht van de Provincie) geeft aan dat het terrein niet asbest verdacht is. Verder wordt alle puin op locatie geschoond, gebroken en hergebruikt als fundering voor de erftoegang. Met de aannemelijke hoeveelheid wordt die fundering zwaar genoeg voor een snelweg

Historisch onderzoek laat zien dat op lokatie ooit een oude zeeuwse schuur heeft gestaan (gemetselde fundering en stenen vloer met houten kap en aftimmering, riet bedekt) en een loods op betonplaat welke aantoonbaar is gesloopt en verwijderd incl. de asbestplaten voor hergebruik (in de goede oude tijd). Wat er aan stenige materialen aanwezig was is de mestput ingeschoven en in diverse laagtes begraven als ophoging. In feite een 0-0 operatie voor ons. Uiteraard de risico's uitgesloten, zo ook asbest en samenvallende meerkosten of verlet.
Die heksenboter ken ik wel maar meer van zware vervuilde lokaties. Hier zijn zoals overal diverse oude stortplaatsen en vervuilde industrieterreinen. (veelal afgedekt en begroeid met bos van 0 tot 60 jaar) Daar heb ik mij vaak verwonderd over die klodders die zich dus kunnen verplaatsen......Ik heb er vaak mee gespeeld, eens kijken wat het is.... totdat ik wist wat het was, nu schep ik het ruim aan de kant zodat er geen toevallig contact mogelijk is. Of dat nu samenhangt, heksenboter en stortplaatsen lijkt mij sterk. Misschien omdat door de slechtere groeiomstandigheden er meer dood hout is als normaal?