o denneboom
o denneboom
We kennen ze allemaal. Kaarsrechte dennebomen met de eerste 15m geen takken.
Wie van jullie weet er een manier om deze bomen op een boomvriendelijke manier te beklimmen.
Dikwijls zijn de schaarse zijtakken te dun en moet er rond de stam gewerkt worden met het touw maar hoe kreeg je er dat in godnaam in.
Help!!!
Wie van jullie weet er een manier om deze bomen op een boomvriendelijke manier te beklimmen.
Dikwijls zijn de schaarse zijtakken te dun en moet er rond de stam gewerkt worden met het touw maar hoe kreeg je er dat in godnaam in.
Help!!!
Jawel maar mij vraag was eigenlijk de volgende....
Je kan zakje eerst er achter gooien en dan terug zodat je het klimtouw rond de stam kan trekken maar is dit dan een veilige manier zo rond de stam opeen paar dunne zijtakjes?
Mijn idee was om bv. met dit systeem een katrolletje de boom in te stroppen met daarin een klimtouw, kan dit op een verantwoorde manier?
Je kan zakje eerst er achter gooien en dan terug zodat je het klimtouw rond de stam kan trekken maar is dit dan een veilige manier zo rond de stam opeen paar dunne zijtakjes?
Mijn idee was om bv. met dit systeem een katrolletje de boom in te stroppen met daarin een klimtouw, kan dit op een verantwoorde manier?
wat zijn dunne takjes?
5 cm? of minder?
je kan wel een friction saver met een pulley de boom in krijgen vanaf de grond.
dit zou je dus ook om de stam kunnen doen als je je werplijntje netjes rondom hebt hangen.
hier staat hoe het moet op de website van wolter.
http://www.treespotter.nl/pages/install ... nsaver.pdf
5 cm? of minder?
je kan wel een friction saver met een pulley de boom in krijgen vanaf de grond.
dit zou je dus ook om de stam kunnen doen als je je werplijntje netjes rondom hebt hangen.
hier staat hoe het moet op de website van wolter.
http://www.treespotter.nl/pages/install ... nsaver.pdf
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- treespotter
- Prinses Irene
Phille, jij klinkt als een enorm enthousiaste persoon. Wat mij enige zorgen baart is dat jij enorm veel informatie zoekt via het internet. Nou is Treehugs absoluut een prima plaats om naar al deze informatie te scouten, maar wie gaat jou assisteren bij het uitproberen van al die nieuwe technieken. Wat ik niet graag zou zien is dat de posts van Phille ineens zouden stoppen omdat er tijdens het proberen van een 'nieuw' techniekje iets bruut mis is gegaan.
Ik ken jou (werk)omstandigheden niet maar als ik jou was dan zou ik mijn diensten eens aan gaan bieden aan een ervaren klimmer. Hij blij met een enorm enthousiaste maat en jij blij met alle ervaringen die jij dan tijdens het werk kan opdoen. Begrijp mij niet verkeerd Phille vragen stellen op Treehugs staat vrij, maar zorg er wel voor dat je de nieuwtjes oefent met een ervaren klimmer aan je zijde.
Ik ken jou (werk)omstandigheden niet maar als ik jou was dan zou ik mijn diensten eens aan gaan bieden aan een ervaren klimmer. Hij blij met een enorm enthousiaste maat en jij blij met alle ervaringen die jij dan tijdens het werk kan opdoen. Begrijp mij niet verkeerd Phille vragen stellen op Treehugs staat vrij, maar zorg er wel voor dat je de nieuwtjes oefent met een ervaren klimmer aan je zijde.
1. Laat die pulley even weg, een gewone kant en klare friction saver is prima!Grasshopper wrote:je kan wel een friction saver met een pulley de boom in krijgen vanaf de grond.
2. Een friction saver over dennetakjes, al zijn ze 5 cm, is in een den NIET acceptabel om 15 meter in de footlocken. Daar moet (zoals je al zegt) een lus om de stam bij. En die is vanaf de grond op 15 meter hoogte nauwelijks te installeren: de lus loopt horizontaal over tenminste 1 zijtak en je werpzakje blijft gewoon overal in haken. Bovendien worden er vaardigheden met gooien vereist die je de klimwedstrijden laten winnen...
Ik zou gewoon een ervaren klimmer laten kijken en veel van hem gaan leren...

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Geen enkele reden tot paniek ik ben zeer enthousiast, maar niet gek.treespotter wrote:Phille, jij klinkt als een enorm enthousiaste persoon. Wat mij enige zorgen baart is dat jij enorm veel informatie zoekt via het internet. Nou is Treehugs absoluut een prima plaats om naar al deze informatie te scouten, maar wie gaat jou assisteren bij het uitproberen van al die nieuwe technieken. Wat ik niet graag zou zien is dat de posts van Phille ineens zouden stoppen omdat er tijdens het proberen van een 'nieuw' techniekje iets bruut mis is gegaan.
Er is bij ons maar 1 probleem, er zijn volgens mij in belgie te weinig boomverzorgers en te weinig werk opdat die proffessionals dan ook nog eens een beginner mee te sleuren.
Ik heb me al bij verschillende mensen aangeboden maar NOPPES
En de zogezegde opleidingen in Belgie trekken op niks. PCLT ging nog voor de basis maar syntra is een regelrechte ramp(ik doel hier niet op de docenten maar op de opleiding in het algemeen)
Enfin wees gerust ik ga mijn leven niet zomaar aan een nieuw systeempje hangen maar ik blijf wel zoeken naar iemand die mij veel kan bijleren want alleen kan dit niet zonder accidenten.
Diegenen die zich geroepen voelen geef maar een seintje!!!
Re: o denneboom
Even een vraag van een hele andere orde: welke reden is er om zo'n boom op een boomvriendelijke manier te moeten beklimmen....!Phille wrote:Wie van jullie weet er een manier om deze bomen op een boomvriendelijke manier te beklimmen.

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Weghalen dood hout in de kruin van enkele van deze kleppers!Pietje wrote:Even een vraag van een hele andere orde: welke reden is er om zo'n boom op een boomvriendelijke manier te moeten beklimmen....!Phille wrote:Wie van jullie weet er een manier om deze bomen op een boomvriendelijke manier te beklimmen.
In dit specifieke geval zijn het bomen die moesten blijven staan (restanten van een bos waar een huis in gebouwd is)
Hier kan dit allemaal voor mensen met geld, bosje kopen, bosje kappen, huisje bouwen en als compensatie moeten ze dan een paar van die bomen laten staan.
Soms ONGELOFELIJK!!!!!
Oh, mensen met geld. Telekraan met manbakje laten komen, makkelijk zat! Zeker omdat het een aantal bomen zijn...Phille wrote:Hier kan dit allemaal voor mensen met geld,
eerst proberen zover mogelijk met de ladder te komen, en vervolgens voorzichtig met klimsporen er in???
Zo'n den zal er toch niet wakker van liggen van een paar gaatjes in de stam? en bovendien gaat bij mij veiligheid voorop ipv van een zakje in de boom te gooien en hopen dat ie aan een voldoende stevige dennetak(je) hangt. (of ben ik nou erg fout bezig op treeHUGS)
Zo'n den zal er toch niet wakker van liggen van een paar gaatjes in de stam? en bovendien gaat bij mij veiligheid voorop ipv van een zakje in de boom te gooien en hopen dat ie aan een voldoende stevige dennetak(je) hangt. (of ben ik nou erg fout bezig op treeHUGS)

ja nu ben je fout bezig!ivo wrote:eerst proberen zover mogelijk met de ladder te komen, en vervolgens voorzichtig met klimsporen er in???
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- treespotter
- Prinses Irene
ivo wrote:(of ben ik nou erg fout bezig op treeHUGS)

Mijn ladder is bijna 9 meter en mijn stokzaag 8 meter. Dat zou dan toch betekenen dat je die onderste dooie takken er zelfs zonder sporen uit kan zagen. Toch?
Nou, stuur die plukker maar door naar de klimwedstrijden. Ik wil dat truukje wel eens van dichtbij zien!Phille wrote:Ik zal die cocosnotenplukker die ik gereserveerd had dan toch maar annuleren,
treespotter wrote:ivo wrote:(of ben ik nou erg fout bezig op treeHUGS)Nou eigenlijk wel Ivo, maar met een ladder van 8 meter ben je toch al halverwege en als je dan grote stappen neemt naar boven dan kan je bovenin toch weer gaan knuffelen. Nee even serieus. Als dit echt fijnsparren zijn dan is het naar boven hoeken op klimsporen als laatste mogelijkheid echt geen probleem.
Mijn ladder is bijna 9 meter en mijn stokzaag 8 meter. Dat zou dan toch betekenen dat je die onderste dooie takken er zelfs zonder sporen uit kan zagen. T och?
als je dan toch die stokzaag bij je hebt, kan je meteen je klimlijn wat hoger de boom in 'prikken'. toch???
hou het simpel zou ik zeggen....
Uhhm,
Werpzakje er over-in-om-tussen knallen en er voor zorgen dat er zoveel mogelijk takken tussen zitten!Maak er een beetje een wirwar tussen de takken van. Goed conteroleren met bijv een verrekijker en dan het ene einde afknopen aan de stam en enkellijn omhoog locken.
Dat is dan meestal mijn manier boven te komen!
Maar doe dit alleen als het echt veilig genoeg voeld voor jezelf! takken van een fijnspar hangen vaak af en de lijn zou er uit kunnen glijden!
Werpzakje er over-in-om-tussen knallen en er voor zorgen dat er zoveel mogelijk takken tussen zitten!Maak er een beetje een wirwar tussen de takken van. Goed conteroleren met bijv een verrekijker en dan het ene einde afknopen aan de stam en enkellijn omhoog locken.
Dat is dan meestal mijn manier boven te komen!
Maar doe dit alleen als het echt veilig genoeg voeld voor jezelf! takken van een fijnspar hangen vaak af en de lijn zou er uit kunnen glijden!