T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
danny
Cooking Pirate

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by danny »

ik heb een vraagje
word het het vermogen al snel minder als de accu leger raakt of blijft deze
best okeej.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Het vermogen blijft volledig benutbaar tot het bittere einde Danny. Eigenlijk is dat wel een beetje jammer omdat je niet (tenzij je de batterijvulling checkt) in de gaten hebt dat de boel bijna leeg is.
Ik ga hem morgen ook weer even proberen, maar dan met een 25 centimeter carvingblaadje.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

idd wolter het is net zoals die autotune zagen gewoon gas tot het bittere eind zonder enige waarschuwing. maar ze blijft me toch elke dag verbazen. soms de 536 nog al moeilijk op gang als je even stopt en terug vol op de gas gaat maar dat is dan ook het enige voorlopig.
laat een oen niet zomaar doen !
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:Het vermogen blijft volledig benutbaar tot het bittere einde Danny. Eigenlijk is dat wel een beetje jammer omdat je niet (tenzij je de batterijvulling checkt) in de gaten hebt dat de boel bijna leeg is.
Ik ga hem morgen ook weer even proberen, maar dan met een 25 centimeter carvingblaadje.
Vind dat maar een heeeeel klein nadeeltje, als dat al een nadeel is te noemen !! je checkt toch ook zo nu en dan je tank van je zaag :roll:
En.....het is godsamme een druk op een knopje aan de zijkant van de machine en dan lichten de ledjes op.....kom Wolter niet te sceptisch hè !? Hoor je nog wel......

Wat ik nog eens wil toevoegen aan dit item; Ik ben maandag en dinsdag volop aan het slopen geweest, grote bomen , veel zagen (beetje accu-veel benzine), ook nog eens flink snipperen en wat schetst mijn verbazing; 2 dagen hoofdpijn. En ik zal jullie voor zijn met jullie 'grappen' :mrgreen: maar dat blijkt dus (werd ik door Wouter op gewezen), teveel giftige benzinedampen ingeademd ! :shock: :(
Tja......dat is /was voor mij een nieuwe ervaring en dan zaag ik met Aspen en mijn snipperaar loopt op euro. Wordt ik toch nie echt blij van.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Die euro in de snip is inderdaad een probleem Daar heb ik bij het gebruik van die JobeauRgo machines ook last van. Stihl heeft daar Motoplus-4 voor. Ik heb het nog nooit gebruikt omdat ik het idee heb dat je dan voor goudgeld brandstof staat weg te brullen. Maar die vergeetachtigheid van mij moet toch ergens vandaan komen. Eh, waar hadden wij het ook alweer over?
bigbird
Treehugger
Treehugger

Post by bigbird »

aspen heeft inderdaad ook een 4-takt uitvoering maar met 10 liter per dag gaan je centjes wel heel erg hard
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by R Schra »

Is het voor de arbo ook niet verplicht in die 4-takt machines aspen blauw of motomix4 te draaien? In de duwmaaiers, kantensnijder, aggregaat moeten wij op aanwijs van de inspectie ook alkylaat benzine gebruiken. Bij de zelfrijdende gazonmaaiers hoeft dat weer niet, meer verwaaiing . Bij de jensen A340 kregen wij een (terechte)opmerking dat de uitlaat niet goed was. De flexibel die de uitlaat verbind met de uitwerppijp was gescheurd waardoor die lekte en uitlaatgassen in de omgeving van de gebruiker kwamen.

De meerprijs neem je toch op in je kostprijs berekening? Laat die beun maar lijden.
Ronald,

European nogwat
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

Jongens, het probleem is echt niet alleen de eurobenzine, maar mijns inziens wel degelijk ook de aspen. Vast minder slecht als de euro, maar je hangt op zulke dagen ook in de damp van een andere vervuilende brandstof (aspen, motomix, of whatever).
We moeten ons niets laten 'wijs maken' gif=gif , ik geef de planten er toch geen water mee...of als ik dorst heb drink ik er niet van.

En dat jij vergeetachtig bent Wolter, dat heeft er mee te maken dat je (net als ik af en toe) in de pré-dementiefase zit. Nog wel heldere momenten, maar ook er vaak vanaf. :wink:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Een motorzaag die staat te draaien ol aspen zorgt nog steeds voor dezelfde uitstoot als een halve auto die stationair loopt !!! Dus ook merk je vaak bij langdurige blootstelling aan deze uitlaatgassen dat je s avonds hoofdpijn hebt en vermoeid bent. Beste merk je het vaak als je het laatste stamblokje aan de grond afzaagt en met je hoofd vol boven deze walm zit, erg ongezond is dat. En moet je kijken als je met normale brandstoffen draait dan is diezelfde kwalijke uitstoot een equivalent aan 5 stationair draaiende auto's :o

Pin me niet exact op de cijfers vast, maar iets in die orde van grootte is het wel !
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

-WOUTER- wrote:Een motorzaag die staat te draaien ol aspen zorgt nog steeds voor dezelfde uitstoot als een halve auto die stationair loopt !!! Dus ook merk je vaak bij langdurige blootstelling aan deze uitlaatgassen dat je s avonds hoofdpijn hebt en vermoeid bent. Beste merk je het vaak als je het laatste stamblokje aan de grond afzaagt en met je hoofd vol boven deze walm zit, erg ongezond is dat. En moet je kijken als je met normale brandstoffen draait dan is diezelfde kwalijke uitstoot een equivalent aan 5 stationair draaiende auto's :o

Pin me niet exact op de cijfers vast, maar iets in die orde van grootte is het wel !
1 moderne grasmaaier (4-takt) op gewone benzine stoot evenveel benzeen uit als 3 stuks moderne auto's die op gewone benzine rijden.

36 moderne grasmaaiers op ASPEN alkylaatbenzine stoten per uur net zoveel benzeen uit als 1 moderne auto die op gewone benzine rijdt.

Als u ASPEN alkylaatbenzine gebruikt, kunt u 108 uur (!) grasmaaien, voordat u dezelfde hoeveelheid benzeen uitstoot als na 1 uur grasmaaien met gewone benzine.

Uitleg: met modern wordt modeljaar 2006 bedoeld. Gegevens komen uit testen met een Honda GS200 4-takt grasmaaiermotor. Voor de auto geldt dat hij 0,1 gram HC/km uitstoot op een snelheid van 50 km/u.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Fijn eigenlijk hoe de topics hier in elkaar 'overvloeien'. Het ene moment hebben wij het over een uitstootloze kettingzaag en het ander moment over een ouwe Honda grasmaaier op benzine. :lol:

Terug naar het onderwerp?

Vandaag de hele dag met de Dolmar 7900 staan te zagen en geen tijd gehad om de nieuwe aanwinst te proberen. Nog wel even tijdens de pauze kunnen mijmeren.
Attachments
Nike en Wolter
Nike en Wolter
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Nike zit daar zijn lach enorm in te houden terwijl Wolter bloedserieus aan het uitleggen is.....jullie konden denk ik ook wel een beugeltje gebruiken daarzo :lol: :lol: :lol:

Wel een erg mooi blaadje erop Wolter :D
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Morgenochtend even voor het echie. Geen helmcam helaas.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Dan wordt je in ieder geval ook niet zeeziek van die filmpjes te kijken :wink:

Zaag ze :D
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

:lol:
de mannen in gesprek, althans (terecht opgemerkt door Wouter) Wolter praat ! Nike mijmert, en denkt; 'ik heb pauze.....kunnen we een ontspannen onderwerp behandelen ?"
Eet je wel genoeg Wolter ??, je zier er wat magertjes uit. :wink:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Vanmorgen eerst één grote berk geveld met een diameter van 80 centimeter en daarna één berk gesnoeid met de Husqy. Tien jaar geleden al eens gesnoeid door een collega boomverzorger. Het was dus eigenlijk niet meer dan de hele kroon weer rondom doorlopen om de dikke waterloten te verwijderen om weer een fraaie kleinere kroon te krijgen.
Nike had gisteren al een paar takken gezaagd op standje 20m/s en vandaag ben ik op standje 14m/s doorgegaan met diezelfde batterij.

WOW

Zaag ik toch al jaren met een batterijzaag en heb al jaren het idee dat dit wat gaat worden. Nou mannen, door die Husqy heb ik de neiging om mijn handzaag 'aan de wilgen te hangen'.
Door het carvingblaadje kun je lekker in de kleine hoekjes komen, de 14m/s stand is ruim voldoende om lekker te snoeien en aan het eind van de klus zaten er nog drie ledjes licht in. :lol: Voor iedereen die niet weet waar ik het over heb. Op de batterij zit een knopje. Druk je dat in, dan gaan er wanneer de batterij vol is vier diodes branden.
Door die hogere kettingsnelheid trilt de Husqy niet door het hout zoals de Dolmar en heb ik ook absoluut niet de neiging om de zaag door het hout te persen.

Wanneer ik een grote boom moest snoeien of wanneer ik de kettingzaag veel moest gebruiken dan liet ik de batterij Dolly nog wel eens in de bus liggen om dan omhoog te gaan met een 192, maar die tijd is definitief voorbij.
Voor mij geen benzinezaag meer tijdens het snoeien. :D
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Treebo »

Heb de husqy nu ook een paar dagen en vind het helemaal fantastisch! Had er wel verwachtingen van maar deze zijn wat mij betreft overtroffen. Morgen mijn eerste test op eikenhout 8)

Je hebt ze nu ook met kabel voor in de boom, zag ik net op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=Pw6V6WeB4nM&feature=channel&list=UL

:oops:
Last edited by Treebo on 16 Nov 2012, 20:20, edited 1 time in total.
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

wat een idioten zeg :twisted: :twisted:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

wij hebben vandaag accacia gedemonteerd met de husky het is en blijft super. welk carving bladje heb jij erop liggen wolter ? en is de steek van de ketting dezelfde dan of heb je het tandwiel ook moeten aanpassen ? en welke lengte heb je ?
laat een oen niet zomaar doen !
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Bruno, ik heb de zaag aangeleverd gekregen met een 3/8 steek, 12 inch blad en ketting en een kwarts ketting, tandwiel en 25 centimeter blaadje. Beide blaadjes met een 1,3mm groef.
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by justwork »

Je hebt ze nu ook met kabel voor in de boom, zag ik net op youtube:

:oops: wat een verschrikkelijke manier van werken' ITS a shame!!!!
Volg de weg van de minste weerstand.........
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

justwork wrote: :oops: wat een verschrikkelijke manier van werken' ITS a shame!!!!
Ach weet je, wanneer je niet weet hoe het moet dan doe je het maar zo goed mogelijk. Voor een pro ziet dat er dan erg gevaarlijk en onhandig uit.
Geef mij een monteurswerktuig als een slijptol in mijn handen, dan is dat ook vragen om moeilijkheden. Daarmee was ik ook bijna een vinger kwijt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik daardoor stop met knutselen aan auto's. :roll:
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by justwork »

Dit is net zo erg als die brandweerman die halverwege de tak zat en er niet af kwam dat zag er ook NIET uit....
Volg de weg van de minste weerstand.........
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Dus jij hebt de 1.3 mm ketting en geleider erbij Wolter, ik zaag met de 1.1 mm :D
Als je een dergelijk zaagblad met een smalle neus in de 1.1 erop zou hebben was het helemaal top !

Die enkele millimeters verschil maken bij de gewone tophandle zagen al een enorm verschil, dus op de accu zaag wil je echt een zo dun mogelijke geleider en ketting om de snijweerstand zo laag mogelijk te houden.

Ik heb al vele accu's leeggezaagd en zelfs Stihl man Twan kunnen overtuigen door een forse Thuja compleet uit te kleden met de accuzaag :wink:

Alleen jammer dat ie stond te snipperen met de Eliet recht onder de boom, anders had ie nog meer genoten :lol: :wink:

Enige dat ik erg graag op deze zaag zou willen is het aandrijftandwiel stiller krijgen, daar komt echt een enorme mechanisch lawaai vanaf en dat kan wellicht stiller gemaakt worden. Zonder geleider en ketting hoor je hem nauwelijks, het geluid is puur ketting geleider en aandrijftandwiel.
En oordopjes zijn echt noodzakelijk !
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Zou een antidreun coating in het deksel een oplossing kunnen zijn Wouter?
Mooi hè dat een kettingzaag nu zo stil kan zijn dat je je gaat storen aan de bijgeluiden die voorheen overstemd werden. :D
Post Reply