Oregon Blue kettingen
-
- Niet meer nieuw
Oregon Blue kettingen
Net terug van APF beurs in Cannock Chase waar ik kennismaakte met de nieuwe Oregon LPX kettingen die sneller zouden zijn. Iemand hier ervaring mee?
zelfde vraag voor de Oregon Arborol waterverdunbare kettingolie.
goeten,
Joe
zelfde vraag voor de Oregon Arborol waterverdunbare kettingolie.
goeten,
Joe
Als ik weer kettingen nodig heb wil ik zeker de LPX gaan proberen, het schijnt erg goed te werken.
3 weken terug een liter Arborol gekocht. Heb wat aangemaakt in de verhoudig 1 op 4 maar ik vond het slecht smeren. Vooral met in de lengte zagen koekte heel de ketting aan, wat met mijn oude kettingolie niet gebeurde. Ik denk dat ik een andere verhouding ga proberen. Dat alles schoner blijft klopt.
Maar een groot nadeel: niemand weet hoe lange het goed blijft als het aangemaakt is!!! Ik ik wil niet mee gaan maken dat men ketting verbrand of dat alles verstopt raakt...
Ik zie het voorlopig nog af maar ik denk dat ik men oude olie ga gebruiken. Biologisch en gekeurd (blauwe engel)
3 weken terug een liter Arborol gekocht. Heb wat aangemaakt in de verhoudig 1 op 4 maar ik vond het slecht smeren. Vooral met in de lengte zagen koekte heel de ketting aan, wat met mijn oude kettingolie niet gebeurde. Ik denk dat ik een andere verhouding ga proberen. Dat alles schoner blijft klopt.
Maar een groot nadeel: niemand weet hoe lange het goed blijft als het aangemaakt is!!! Ik ik wil niet mee gaan maken dat men ketting verbrand of dat alles verstopt raakt...
Ik zie het voorlopig nog af maar ik denk dat ik men oude olie ga gebruiken. Biologisch en gekeurd (blauwe engel)
Ik heb net eens op de site van Oregon gekeken, daar staat een promotie filmpje over arborol, heeft zoveel voordelen ten opzichte van bioloische/synthetische olie dat ik het haast niet kan geloven dat het beter smeert.
Maar goed je kan een gratis proefsetje aanvragen dus dat heb ik maar eens gedaan.
http://www.oregonchain.eu/arborol/index.html
Maar goed je kan een gratis proefsetje aanvragen dus dat heb ik maar eens gedaan.
http://www.oregonchain.eu/arborol/index.html
Ik ben naar demo groen geweest en daar naar de stand geweest van oregon ,het een en het ander gevraagd en je moet je tank van je kettingzaag helemaal proper maken en dan pas het smeerwater van oregon gebruiken anders zou het niet goed werken.
Heb daar ook iemand gesproken die al enkele nieuwe kettingen versleten heeft en die zegt dat je bij het zagen ,schuin in het hout om je kip uit te zagen je merkelijk een verschil voelt maar dwars op de vezels bijna niet ze zouden ook iets langer scherp blijven.het was iemand die proff. in de bosbouw werkt dus ik denk wel dat die het wel zal weten .
Heb daar ook iemand gesproken die al enkele nieuwe kettingen versleten heeft en die zegt dat je bij het zagen ,schuin in het hout om je kip uit te zagen je merkelijk een verschil voelt maar dwars op de vezels bijna niet ze zouden ook iets langer scherp blijven.het was iemand die proff. in de bosbouw werkt dus ik denk wel dat die het wel zal weten .
-
- Niet meer nieuw
Is de nieuwe "X" serie al te koop in europa ?
(Bijv de 73LP wordt vervangen door de 73LPX, met de blauwe snijtand)
Wat mij ook opvalt is dat op de Canadese website van Oregon meer producten staan,
zijn die ook hier 'normaal' te bestellen???
www.oregonchain.ca
www.oregonchain.be

(Bijv de 73LP wordt vervangen door de 73LPX, met de blauwe snijtand)
Wat mij ook opvalt is dat op de Canadese website van Oregon meer producten staan,
zijn die ook hier 'normaal' te bestellen???
www.oregonchain.ca
www.oregonchain.be

-
- Niet meer nieuw
-
- Niet meer nieuw
-
- Niet meer nieuw
ik weet niet wat jij met afgerond bedoeltjef wrote:ik gebruik geen oregon kettingen meer, enkel nog stihl...
ieder zijn ding, maar ik vind die afgeronde tanden van oregon maar niets.
maar je hebt drie verschillende typen kettingen
haaks = zuiver zaagwerk, moeilijk slijpen, veel sneller, snel bot door iets anders dan hout
half haaks = combinatie van rond en haaks
rond = grover zaagwerk, makkelijk slijpen, zeer trager, niet snel bot door iets anders dan hout.
wat moet je met 5(7?) kettingen ik doe met mijn ketting 3 maanden en dan wordt de zaag in de bosbouw bijna dagelijks gebruikt.Jan-Sietze wrote:De website van KOX werkt niet naar behoren, ik kan de catalogus niet openen...
Dit weerhoud mij ervan daar te bestellen.
Vandaag heb ik 5 nieuwe Oregon kettingen besteld, te weten:
3× 73LPX
2× 91VX
2× 95VP
Zodra ik ermee gewerkt heb laat ik horen wat ik er van vind.
- treespotter
- Prinses Irene
Wat zal de houtuitsleper dan ongelofelijk veel op jou lopen vloeken dat jij de bomen te hoog afzaagd en dat er te hoge stobbe's in het bos blijven staan. Meestal ga je naar een attractiepark om je door elkaar te laten schudden. Of ben jij veel aan het zagen in veengebieden. Op het zand hou je het echt geen drie maanden uit met een ketting als je dagelijks staat te zagen.densmee wrote:wat moet je met 5(7?) kettingen ik doe met mijn ketting 3 maanden en dan wordt de zaag in de bosbouw bijna dagelijks gebruikt.
op een bos bodem leidt een ketting niks als je je de stobbe eerst schoon trapt met je schoen, maar het is wel opletten natuurlijk.treespotter wrote:Wat zal de houtuitsleper dan ongelofelijk veel op jou lopen vloeken dat jij de bomen te hoog afzaagd en dat er te hoge stobbe's in het bos blijven staan. Meestal ga je naar een attractiepark om je door elkaar te laten schudden. Of ben jij veel aan het zagen in veengebieden. Op het zand hou je het echt geen drie maanden uit met een ketting als je dagelijks staat te zagen.densmee wrote:wat moet je met 5(7?) kettingen ik doe met mijn ketting 3 maanden en dan wordt de zaag in de bosbouw bijna dagelijks gebruikt.
maar ik wil zeggen dat ik met 7 kettingen echt wel een jaar kan doen
-
- Niet meer nieuw
De oude kettingen van m'n '55 zijn na 3 jaar op, daar heb ik twee nieuwe voor besteld.densmee wrote: wat moet je met 7 kettingen ik doe met mijn ketting 3 maanden en dan wordt de zaag in de bosbouw bijna dagelijks gebruikt.
De andere 5 kettingen zijn voor de zagen die ik gebruikt gekocht heb, hier heb ik nieuwe zagbladen, aandrijfwielen en kettingen voor besteld. veiligheid voorop!
Oja, 5 en 7... ik heb 5 "blauwe" en twee "normale" kettingen gekocht.
én ik gebruik m'n zagen voor bijna alles; vandaag ijs en hardhout gezaagd, eerder al gebruikt Azobe gezaagd en dan gaat het erg snel

Maaruhh, ik blijf graag 'on-topic', vandaar dat ik de details achterwege liet.

@densmee
ik zaag met haakse kettingen (behalve op de 200), want ronde "bijten" inderdaad inderdaad niet zo hard, en zijn sneller op.
en ik slijp alles met de vijl en vind dat helemaal niet moeilijker dan ronde kettingen. bij werken waar er bijna de hele dag door moet gezagen worden ga ik doorheen de dag wel eens 1 of 2X met de vijl door de ketting.
ronde kettingen zagen ook veel slechter schuin in.
ik zaag met haakse kettingen (behalve op de 200), want ronde "bijten" inderdaad inderdaad niet zo hard, en zijn sneller op.
en ik slijp alles met de vijl en vind dat helemaal niet moeilijker dan ronde kettingen. bij werken waar er bijna de hele dag door moet gezagen worden ga ik doorheen de dag wel eens 1 of 2X met de vijl door de ketting.
ronde kettingen zagen ook veel slechter schuin in.
als ik 3 keer per dag slijp dan haal ik het normaal gezien wel; savonds zaag nakijken, is slijpen luchtfilter bougie en kettingrem controleren,Roel wrote:Wat het vijlen betreft, eigenlijk moet je na 1 a 2 tank beurten even je vijl er doorheen halen, beter voor jezelf, voor de motor en voor de productie.
dan rond 11 uur en nog een keer rond 15 uur slijpen en dan kom ik de dag wel door. zeker bij naaldhout haal ik dit makkelijk.
en dan heb ik ongeveer 5 liter benzine en 3 liter olie verbruikt
-
- Niet meer nieuw
Dit weekend een 73LPX ketting gebruikt om stammen (kersenhout) rechtop te zagen.
Door dit harde en vergroeide hout was het vrijwel niet met de hand te kloven...
De ketting was erg snel bot,
misschien was het hout hard en vuil desondanks viel het me toch tegen...
Maarja, dan zet je een oude ketting weer in dat vuile gebruikte Azobe en dan ga je toch twijvelen of de ketting er wel goed om ligt.....
misschien was het hout hard en vuil desondanks viel het me toch tegen...
Maarja, dan zet je een oude ketting weer in dat vuile gebruikte Azobe en dan ga je toch twijvelen of de ketting er wel goed om ligt.....

Dat dat tegenvalt is normaal Jan-Sietze, een "normale" ketting is geslepen om het hout dwars (haaks) op de vezelrichting te zagen.Jan-Sietze wrote:Dit weekend een 73LPX ketting gebruikt om stammen (kersenhout) rechtop te zagen.
misschien was het hout hard en vuil desondanks viel het me toch tegen.
Als je met de vezel mee wil zagen (dit word schulpen genoemd) moet je de slijphoek terugbrengen tot tussen de 0 tot 10 graden.(ligt volgens mij ook aan het type ketting)
Om 1 stuk stam op deze manier te kloven is het natuurlijk niet de moeite om je ketting zo te slijpen, dan doe je er maar 5 minuten langer over.
Maar als je vaker wil schulpen dan is het wel de moeite om een ketting zo te slijpen en dan zo te laten..(b.v. als je planken of balken wil zagen uit een stam)
Een beetje timmerman heeft trouwens ook een speciale schulpzaag om in de lengte te zagen...

Weest gegroet,
Hairman.
Re: Arboroil
Met die nieuwe olie van Oregon gaat alles roesten na verloop van tijd...
-
- Niet meer nieuw
Re: Arboroil
Tja, ¾ van de 'olie' bestaat ook uit water...Lumberrik wrote:Met die nieuwe olie van Oregon gaat alles roesten na verloop van tijd...
Maaruhh, volgens mij hadden we het hier over zaagkettingen.
Hier een draadje over olie
-
- Nieuw
Re: Oregon Blue kettingen
ik heb vandaag ook een aantal 73LPX ketingen aangeschaft en als ik er meee gewerkt heb van de week zal ik mijn ervaring laten weten
De Jager Groenvoorziening & Boomverzorging voor al uw tuinwerkzaamheden