Pietje wrote:-WOUTER- wrote:Alleen arbeid is 6%

Het leuke/debiele van deze regeling is "hoe definieer je arbeid". Als je een tarief incl gebruik machine hebt

Of als je datzelfde tarief specificeert met "arbeid" en "gebruik machine". Een snipperaar is het voor een klein bedrijfje misschien groot genoeg om apart in een uurtarief te definieren, maar een bedrijf met weet ik hoeveel machinepark zou voor diezelfde machine opeens geen onderscheid in maken.
Oftewel: hoe graag de belastingdienst ook zou willen "arbeid 6% BTW" helder te definieren: het kan gewoon niet. Er blijft een grijs gebied.
En als het al niet lukt om "arbeid 6%BTW" waterdicht te krijgen, hoe kun je "kostprijs" waterdicht berekenen, of "winst", "inkomen", "economie"....?
(Niet voor niets bestaat er geen Nobelprijs voor economie

)
Ik vind het ook lastig erg worden. Al mijn opdrachten zijn aangenomen. Daar zit alles in, kilometers, brandstof machine, arbeid. Maar niet per opdracht berekend natuurlijk, dat is te ingewikkeld en tijdrovend. Dus uit diverse opdrachten per dag (of eigenlijk per maand), komen mijn onkosten terug en alle opdrachten samen dekken de gemiddelde kosten per maand.
Om mijn klanten het btw-voordeel te geven, zou ik nu per opdracht mijn arbeid er uit moeten filteren. Maar met de tijd dat ik in de auto zit van de ene naar de andere klant moet ik dat dan ook doen. Dat wordt aardig complex en gaat mij erg veel tijd kosten. Ik zou het om het mezelf gemakkelijk te maken gewoon op 21% willen houden, maar anderzijds gaat elke klant bij het ontvangen van een offerte of factuur mij natuurlijk wijzen op het 6% btw-tarief waar ze gebruik van willen maken (en dat ik dan maar een andere omschrijving op de bon moet zetten).
Kortom, wat ik in eerste instantie als een gunstige maatregel zag, gaat me niks opleveren. Integendeel, extra kosten aan administratie en uitleg aan de klant.