Al eerder was er een eik in de tuin die hetzelfde vertoonde, deze is verwijderd door derden.
De kroon ziet er redelijk uit, maar de aantasting schijnt zich wel uit te breiden volgens de eigenaar.

Nee, helemaal niemand.Tamil wrote:Is er een overenthousiaste kraan machinist in ooit op deze locatie bezig geweest?
Heb ik ook gevraagd, maar is nooit opgehoogd.WiPe wrote:Heeft die boom wel wortels? Ik zie geen wortelaanzetten. Is de bodem opgehoogd?
De bewoners wonen er al 30 jaar, dus dat kan het echt niet zijn :pWiPe wrote:Heb je dan een spade gepakt om dat te controleren? Het gebeurt wel vaker dat dat ophogen gebeurd is voor de huidige eigenaars er zijn komen wonen.
Weet ik niet, denk dat het verdroogde spul van de droogte komt in Drenthe.Steven wrote:Er ligt verdroogt gras rond de stam?
Leegen ze de grasmaaier daar?
Er is inderdaad sprake van vergroeiing.-WOUTER- wrote:Zo te zien aan de foto is er sprake van een vergroeiing van een oude stamwond, deze heeft links wat gutatie plekjes en onder aan de stam wat losse schors waar naar alle waarschijnlijkheid een honingzwam actief is om de cambiumlaag af te tappen.
Dus even een gronding onderzoekje naar de zwarte rhyzomorfen en je weet meer. Ik verwacht ze bij de plek op maaiveld met loszittende schors wel te kunnen traceren.
Ergens de afgelopen jaren (wellicht al wel 30) is daar een wond geweest die is overgroeid, wat je aan het weefsel kunt zien en deze zal idd zoals de eigenaar aangeeft in de loop der jaren er anders uit zien![]()
Ik verwacht dat de vorige eik die reeds geveld is eenzelfde stambeschadiging heeft gehad op maaiveld hoogte en tevens door een honingzwam is genekt.